دولت فضای رقابتی عادلانه ایجاد کند
استاد دانشگاه علامه طباطبایی: ۷.۵

دولت فضای رقابتی عادلانه ایجاد کند

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۱۲:۰۰ | ۵ دقیقه

انصاری رنانی: استارت‌آپ‌ها را که دغدغه‌ای جز مسائل اقتصادی ندارند، وارد بازی‌های سیاسی نکنیم.

نوپانا: استاد دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به کسانی که ایده دارند کمک می‌کند تا طرح‌های نوآورانه را به محصولات قابل ارائه در بازار تبدیل کنند و مسیر آنها را با حمایت از کارآفرینان هموار می‌کنند.

قاسم انصاری رنانی افزود: استارت‌آپ‌ها با ارائه طرح‌های جدید و با به‌کارگیری نیروهای متخصص سعی دارند قیمت تمام‌شده کالاها را در رقابت با کالاهای مشابه به طرز شگفت‌آوری پایین بیاورند و دلیل استقبال مردم و بازار از آنها نیز همین است.

او اظهار داشت: مهم‌ترین فعالیت استارت‌آپ‌‌ها ایده‌سازی، به‌کارگیری خلاقیت، نوآوری و تجاری‌سازی طرح‌های ارزشمند و ارائه آنها به بازار است. کسب‌وکار‌های نوپا در تبدیل ایده به خلاقیت، عملکرد خوبی داشته‌اند، اما در بخش تجاری‌سازی هنوز جای کار زیادی دارند. آنها همچنین به رقابت سالم، سرمایه‌گذاری و وجود سرمایه‌گذار و قانون‌های حامی استارت‌آپ‌ نیاز دارند. مسئولان باید در این موارد استارت‌آپ‌‌ها را یاری کنند، در غیر این صورت، ارزش افزوده اقتصادی این شرکت‌ها نصیب اقتصاد نخواهد شد.

رئیس موسسه آموزش عالی بصیر معتقد است: از آنجایی که بخش زیادی از اقتصاد ما دولتی است و سهم نهادهای دولتی‌ در اقتصاد بسیار بیشتر از مردم و دیگر نهادها است، دولت باید با ایجاد فضای رقابتی عادلانه میان شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب رشد استارت‌آپ‌‌ها شود و مانع فعالیت نهادهای خصوصی و سازمان‌هایی شود که با استفاده از رانت یا فرار‌های مالیاتی در مسیر پیشرفت شرکت‌های نوپا اخلال ایجاد می‌کنند.

(همچنین بخوانید: دولت به فعالان استارت‌آپی اعتماد کند)

انصاری رنانی خاطرنشان کرد: برنامه‌های حمایتی دولت از استارت‌آپ‌‌ها باید به سمتی برود که زمینه‌های تصویب قوانین تسهیل‌کننده در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کند. مجلس هم لازم است به طور جدی به مشکلات کسب‌وکارهای نوپا بپردازد و با دید حمایتی این شرکت‌ها را مدنظر قرار دهد و مانع فعالیت مراکزی شود که فضای رقابتی سالم را خدشه‌دار می‌کنند و با استفاده از رانت و عدم پرداخت مالیات، سعی در تخریب نظام اقتصادی کشور دارند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با نوپانا افزود: صاحبان ایده و نخبگان استارت‌آپی نیز با پشتکار و تحمل سختی‌ها، در مسیر به سرانجام رساندن طرح‌های خود تلاش کنند و ایمان داشته باشند که با نوآوری، به رشد قابل توجهی دست پیدا می‌کنند.

او اظهار کرد: یکی از مشکلات کنونی کشور خلاء نوآوری و کارآفرینی است. دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی لازم است کمی به خود آمده و به سمت تولید علم حرکت کنند و برای تبدیل ایده به خدمات جدید برنامه‌ریزی داشته باشند. لازمه چنین تحرکی، احترام به ایده‌های نوآورانه و تکنولوژی روز است.

رئیس موسسه آموزش عالی بصیر مدعی شد: در فضای سیاسی‌شده جامعه کنونی و با گذر از جریان انتخابات، عده‌ای از گروه‌های تندرو که قصد برچسب زدن سیاسی به استارت‌آپ‌‌ها را دارند، توجه داشته باشند که اساسا لازم است به تفکر نخبگان و صاحبان دانش احترام گذاشته شود و آنها را که دغدغه‌ای جز مسائل اقتصادی ندارند، وارد بازی‌های سیاسی نکنیم.

(همچنین بخوانید: مشکل اصلی استارت‌آپ‌ها، فربه شدن اقتصاد دولتی است)

برچسب‌ها: ایراندولتاقتصاد دانش‌بنیاندانشگاه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.