آیا کارآفرینان موفق، مریخی هستند؟
رمز موفقیت کارآفرینی در یک نگاه ۶

آیا کارآفرینان موفق، مریخی هستند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۹ - ۱۳:۰۰ | ۱۶ دقیقه

به ریسک نه به عنوان جزئی از کار، بلکه به عنوان تفریح و هیجان زندگی نگاه کنیم.

نوپانا به نقل از پیشه و تجارت: حتماً همیشه به این اندیشیده‌اید که چه می‌شد اگر یک کارآفرین بودید؟ آیا شما اصلاً کارآفرین موفقی می‌شدید یا خیر؟ اما کارآفرینان موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا آنهایی که کارآفرینان معروفی می‌شوند، مردان و زنانی از مریخ هستند یا انسان‌هایی از جنس ما؟

در واقع باید بدانید که کارآفرینان موفق همیشه افرادی از جنس ما بوده‌اند؛ کسانی که بارها در زندگی شکست خورده و زمین خورده‌اند اما شکست خوردن آنها به معنی نابودی آنها نبوده است. آنها همیشه از شکست‌ها درس گرفته‌اند و در واقع به آنها به چشم شکست نگاه نکرده‌اند. حتماً این جمله را از فردی که ۱۵۰۰ بار برای کاری تلاش کرده و به نتیجه نرسیده بود شنیده‌اید که: «من ۱۵۰۰ بار شکست نخوردم بلکه ۱۵۰۰ راه اشتباه را کشف کردم که به من کمک می‌کنند که دیگر آنها را تکرار نکنم.» این افراد هدف خود را مشخص می‌کنند و بقیه مسائل را وسیله‌ای برای رسیدن به آن هدف برمی‌شمارند.

در بررسی‌های مختلفی که از کارآفرینان موفق مشخص شده است، این افراد عموماً ترسی از شکست ندارند؛ آنها ریسک را نه به عنوان جزئی از کار بلکه به عنوان یک تفریح و هیجان زندگی پذیرفته‌اند. هرچند شاید فکر کنیم که همه افرادی که کاری را آغاز می‌کنند، ریسک آن را هم پذیرفته‌اند اما در واقع این طور نیست.

کارآفرینان موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

بسیاری از افراد پس از آنکه کاری را آغاز می‌کنند در مواجهه با مشکلات نمی‌دانند چگونه عمل کنند و یا بی‌برنامه پیش می‌روند تا کار به شکست برسد یا اینکه کار را برای جلوگیری از ضرر بیشتر رها می‌کنند، اما تحقیقات نشان داده است کارآفرینان برتر همیشه برای مشکلات پیشِ‌رو برنامه دارند و در مواجهه با مشکلات نه راه گذشته خود را می‌روند و نه کار را رها می‌کنند بلکه با پیدا کردن راه‌حل، سعی می‌کنند آن مشکل را دور بزنند.

باربارا کورکوران، سرمایه‌دار، کارآفرین و شخصیت تلویزیون آمریکایی، در مصاحبه‌ای که اخیراً با Entrepreneur داشته است به ویژگی‌های این افراد اشاره می‌کند و می‌گوید: «این افراد ویژگی‌هایی دارند که درون آنها منحصربه‌فرد است و ژن کارآفرینی در خود دارند. این ژن می‌تواند آنها را میان سایر افراد جامعه متمایز کند. اگرچه این افراد به صورت ذاتی چنین ویژگی‌هایی دارند اما این بدان معنا نیست که سایر افراد نمی‌توانند این ویژگی‌ها را در خود پرورش دهند.

شاید جالب باشد بدانیم آیا ما این ویژگی‌هایی را که کورکوران از آنها سخن می‌گوید در خود داریم یا خیر. شاید به طور بالقوه یک کارآفرین باشیم که در گوشه‌ای از یک اداره دولتی استعدادهای ما به هدر می‌رود یا کسی باشیم که همه تلاش و سرمایه را برای کارآفرینی به کار گرفته‌ایم، در حالی که هیچ استعدادی برای آن نداریم. البته آن طور که کورکوران می‌گوید قطعاً فردی که به صورت ذاتی این ویژگی‌ها را ندارد، می‌تواند آن را در خود پرورش دهد اما پیش از آن او باید با این ویژگی‌ها آشنا شود و بداند که برای ادامه مسیر باید چه کارهایی انجام دهد.

کورکوران یکی از سرمایه‌داران برنامه تلویزیونی شارک‌تاون است که از شبکه  ABC پخش می‌شود. در این برنامه افراد عادی که می‌خواهند تجارت خود را شروع کنند، ایده خود را در مقابل پنج سرمایه‌دار موفق که به شارک معروف هستند معرفی می‌کنند. سرمایه‌داران (شارک‌ها) با سؤالات گوناگون ایده آنها را بررسی می‌کنند و در انتها یا ایده را برای سرمایه‌گذاری مناسب تشخیص داده و معامله می‌کنند یا آن را رد می‌کنند.

گاهی، بین شارک‌ها رقابت شدید برای ربودن ایده ایجاد می‌شود و سعی می‌کنند با پیشنهاد بهتر در اجرای ایده و عرضه آن به بازار از سایر شارک‌ها پیشی بگیرند. باربارا کورکوران، درک بکر و ملموسی از ویژگی‌ها و نیازهای مهارتی این افراد دارد که می‌تواند دیدگاه‌ها و رویاهای شما را در مورد کارآفرینی به واقعیت‌های ملموس و سودآفرین تبدیل کند.

او اخیراً برای کمک به کارآفرینان تازه‌کار و نوپا و درک بهتر استعدادهای بالقوه و ضعف‌های آنها با ایجاد گروه همکاری با دانشجویان دانشکده اقتصاد کلمبیا و شرکت مشاوره‌ای گرین‌لایت‌پارتنرز اقدام به ایجاد سامانه تست آی‌کیو کارآفرینی کرده است. در واقع این سامانه به افراد کمک می‌کند بدانند آیا ویژگی‌های یک کارآفرین موفق را در خود دارند یا خیر و با شناسایی استعدادهای خود، درک درستی از زمینه کاری که می‌توانند در آن موفق شوند را بیابند.

آن طور که کورکوران می‌گوید: من با ایجاد این سامانه قصد داشتم زمان و انرژی مردم را حفظ کنم و آنها را از تجارت ناموفق نجات دهم؛ تجارتی که می‌تواند وقت، انرژی و سرمایه آنها را هدر دهد و شاید انگیزه افراد را برای شروع کاری دوباره از بین ببرد.

(همچنین بخوانید: چهار ویژگی برای شروع کارآفرینی)

کارآفرینان موفق مریخی هستند؟

او در مورد فلسفه پشت این کار می‌گوید: من به همه کارآفرین‌هایی که در طول سالیان گذشته برای آنها وقت گذاشته و سرمایه‌گذاری کرده‌ام می‌نگرم؛ برخی از آنها به موفقیت ختم شده‌اند و تعداد کمی ایده‌ای خارق‌العاده شدند و عمده آنها با شکست مواجه شدند. بعد از این همه تجربه حالا من به کارشناسی بدل شده‌ام که می‌توانم تشخیص دهم چه کسی پیروز می‌شود و چه کسی شکست می‌خورد. بنابراین تصمیم گرفتم کارآفرینان خودم را مورد آزمون قرار دهم تا ببینم برنده‌ها چه کسانی هستند و چه کسانی زودتر شکست می‌خورند و با این کار علاوه بر آنکه تجربه خود را در چنین تشخیصی بالا می‌برم می‌توانم به کارآفرینان نوپا که نیازمند چنین تجربیاتی هستند کمک کنم تا بتوانند در مسیر خود موفق باشند و راه درست را انتخاب کنند.

۱- آنها خودشان را به خوبی می‌شناسند

آن طور که این کارآفرین شناخته‌شده معتقد است، کارآفرینان موفق با ویژگی‌هایی که آنها را یکتا می‌کند، بسیار هماهنگ هستند. آنها همه انرژی خود را متمرکز می‌کنند تا آن ویژگی را توسعه دهند. تمرکز فکری آنها بر کاری است که بهتر از بقیه کارها انجام می‌دهند. آنها از ویژگی‌های مهارتی خود آگاه هستند. کورکوران ادامه می‌دهد: در مورد خودم فهمیدم که می‌توانم در تجارت موفق باشم و از افراد ارزیابی درستی داشته باشم و بنابراین توانستم همه وجودم را با تمرکز بر این دو ویژگی، یکپارچه کنم و با همراهی سایر ویژگی‌هایم همه تمرکز و انرژی‌ام را بر روی مهارت‌هایم که تجارت و ارزیابی افراد است بگذارم.

۲- آنها می‌دانند کارآفرینی یعنی سماجت

به عقیده کورکوران، کارآفرینان موفق افراد کاردانی هستند؛ آنها قابلیت دور زدن موانعی را دارند که جلوی راه آنها سبز می‌شوند. همیشه روحیه رقابتی دارند. او می‌گوید: کارآفرینان موفق فکر بازی دارند. برای تغییر کنجکاو هستند و به هر چه که احساس به آنها بگوید توجه می‌کنند. فردی که نتواند بفروشد، همیشه در تجارت بازنده است. پس کارآفرین موفق باید قدرت ارتباط با افراد و اقناع آنها را در مرحله اول داشته باشد.

۳- آنها از تردید هراس ندارند

کارآفرینان موفق به عقیده کورکوران، علاقه خود را به چیزی که کهنه شد، از دست نمی‌دهند و به محض روبه‌رو شدن با مشکل، کار را رها نمی‌کنند. در واقع آنها از اینکه خطر کنند، نمی‌هراسند. آن طور که باربارا می‌گوید: کسی که تجارتی را آغاز می‌کند به نظر می‌آید آدم ریسک‌پذیری است و در مواجهه با ریسک خیلی راحت عمل کند؛ اما در واقع همه این طور نیستند و افراد کمی هستند که در برخورد با ریسک، خونسرد و مدبرانه عمل می‌کنند.

افراد کارآفرین و کاردان به راحتی شغل خود را رها می‌کنند و در واقع شغل برای آنها وسیله است و نه هدف. آنها به راحتی این سؤال را از خود می‌پرسند که «آیا این شغل من را به هدفم می‌رساند؟» و «آیا این شغل بهترین شغل برای من است؟» و جواب ساده به این دو سؤال انگیزه تغییر شغل آنها است. اما این سؤال برای آنها پذیرش ریسک نیست، بلکه آغاز یک راه است و در واقع این سؤال اشتیاق یک کارآفرین تازه‌کار برای رسیدن به ریسک است.

۴- آنها می‌دانند که تجارت با انصاف هیچ نسبتی ندارد

به عقیده این کارآفرین برتر، یکی از نشانه‌های اصلی کارآفرینان موفق، نحوه مواجهه آنها با عقب‌نشینی و شکست است. حتی اگر این افراد یک تجربه بد شکست را تجربه کنند، روحیه آنها همیشه به سمت جلو گام برمی‌دارد. کورکوران می‌گوید: یک ژن در کارآفرینان برتر من گم شده است. این افراد هیچ‌وقت کسی را بابت هیچ اشتباهی سرزنش نمی‌کنند. آنها در ۱۵۰ درصد مواقع مسئولیت همه اشتباهات را گردن می‌گیرند. کورکوران به کارآفرینان هشدار می‌دهد که به خود بیاموزند کمتر خود را برای اشتباهات، به ویژه اشتباهات دیگران سرزنش کنند و برای خود متأسف شوند.

۵- آنها هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهند

مهم‌ترین نصیحت کورکوران برای کارآفرینانی که قصد دارند کار خود را شروع کنند و در مورد آن تردید دارند، چیست؟ کورکوران می‌گوید: برو و همین الان تصمیمت را اجرایی کن! قبل از آن که سه بچه داشته باشی و اجاره خانه و بدهی داشته باشی؛ همین امروز کارت را شروع کن. زندگی به راه خود ادامه می‌دهد و زمانی که تو در حال ارزیابی کاری هستی، یکی با ایده تو در حال درآمد است. نصیحت دیگر این ‌که اگر ایده‌ای داری که فکر می‌کنی ایده عالی و کارآمدی است، آن را روی کاغذ بنویس. هر چیزی که عالی است باید نوشته شود و به ‌محض آنکه آن را نوشتی باید به فکر اجرایش باشی، آن را به لبه میزت بچسبان و شروع کن به نوشتن مراحل اجرایی آن.

(همچنین بخوانید: پنجاه نکته برای پیشرفت در کارآفرینی)

برچسب‌ها: شکستکارآفرینموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.