حمایت از کسب‌وکارهای داخلی
ميدان را به عربستان و امارات واگذار نكنيم ۱۰

حمایت از کسب‌وکارهای داخلی

توسط عباس خاراباف | ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۱۱:۱۱ | ۶ دقیقه

گروهی از سرمایه‌گذاران اماراتی و عربستانی، قصد دارند بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه را راه‌اندازی کنند و اینجاست که داستان حمایت از کسب‎وکارهای داخلی ایران اهمیت پیدا می‌کند.

«گروهی از سرمایه‌گذاران اماراتی و عربستانی، در مشارکت جدید خود قصد دارند بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه را راه‌اندازی کنند.» این جمله بخشی از خبری بود که چندي پيش از فعالیت جدید برخی از مدیران موسسه املاک و مستغلات اعمار امارات (سازنده برج خلیفه دبی) با همکاری واحد سرمایه‌گذاری دولت عربستان سعودی، منتشر شد. 

خبری که حکایت از سرمایه‌گذاری حدودا يك میلیارد دلاری برای راه‌اندازی خرده‌فروشی آنلاین Noon دارد.

«محمد العبار» یکی از مدیران موسسه اعمار در طی کنفرانس خبری خود اعلام کرد این سامانه آنلاین خرده‌فروشی حداکثر طی پنج تا هفت سال به مرحله سوددهی می‌رسد. این فروشگاه از دی ماه سال جاری (ژانویه ٢٠١٧) با ارايه بیش از ٢٠ میلیون کالا شروع به فعالیت خواهد کرد و گفته می‌شود تا سال ٢٠١٨ به کشورهای عراق و مصر نیز بسط داده خواهد شد.

این خبر در کنار خبرهای مختلفی از حضور و تلاش برای موفقیت‌ شرکت‌های خرده‌فروشی دیگر در کشورهایی همچون ترکیه، هند، روسیه، ‌چین و این اواخر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نکته‌ای مهم را برای همه ما گوشزد می‌کند.

در دنیایی که سرعت تولد و تغییر در کسب‌وکارهای مختلف بالاست و دلارهای نفتی شرکت‌های وابسته به کشورهای مختلف می‌تواند خطر بزرگی از نفوذ شرکت‌های غربی به فضای کسب‌وکارها در ایران و به دنبال آن در اقتصاد باشد، بحث جلوگیری از نفوذ آن‌ها به فضای کسب‌وکار کشور و حمایت از کسب‌وکارهای ملی و وطنی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

پدیده جهانی شدن و اقتصاد جهانی هرچند می‌تواند اثرات مثبتی در اقتصاد ایجاد کند، اما از این نکته هم نمی‌توان غافل شد که ورود شرکت‌های بزرگ چندملیتی یا کسب‌وکارهای بین‌المللی چه خطراتی برای کسب‌وکارهای محلی و داخلی به همراه خواهد داشت. چندان بیراه نیست اگر به این موضوع اشاره کنیم که عدم‌حمایت از کسب‌وکارهای نوپایی که چند سالی بیشتر نیست از عمر آن‌ها می‌گذرد، می‌تواند زمینه را برای ورود رقبای جهانی بیشتر از قبل بازکرده و حیات و دوام این کسب‌وکارها را با خطری جدی روبرو کند. قوانین داخلی حمایتی، عدم شفافیت شیوه‌های سرمایه‌گذاری، فرآیند همکاری‌های بین بخش‌های دولتی و خصوصی، نزدیک‌تر نشدن دانشگاه و صنعت همگی می‌تواند زیرساخت‌هایی که در این چند سال برای فعالیت کسب‌وکارهای نوپا فراهم شده بود را با خطری جدی روبرو کند.

علاوه بر همه این موارد، همت و تلاش متعهدانه‌ی نسل جوان، متدین و میهن‌دوستی، تلاش مجدانه برای رشد و تعالی کشور و بالندگی ایران اسلامی سرچشمه می‌گیرد، جانمای‌های قوی و استوار است که وظیفه ما را در حمایت از این نسل جوان و پرتلاش بیشتر از همیشه پررنگ می‌کند.

در سال‌های اخیر تجار اماراتی و عربستانی با توجه به عدم ثبات قیمت نفت و شرایط سیاسی منطقه از یک‌سو و پتانسیل‌های حاضر در دنیای تجارت الکترونیک و رشد سریع کسب‌وکارهای اینترنتی از سوی دیگر، نه‌تنها به بازارهای داخلی خودشان چشم دوخته‌اند، بلکه پا را از مرزهای خود هم فراتر خواهند گذاشت و کشورهای عربی و منطقه‌ای را هدف‌گذاری کرده و برنامه‌های وسیعی برای سرمایه‌گذاری‌های درآمدزا دارند. وسوسه‌ای که باید در مقابلش با حفظ داشته‌های موجود ملی و ایرانی‌مان، رشد کسب‌وکارهای نوپا را با حمایت‌های همه جانبه بخش دولتی و خصوصی سرعت ببخشیم و با استفاده از نیرو و تلاش جوانان و نخبگان آن را توسعه دهیم.

برچسب‌ها: جهانتکنولوژیکسب‌و‌کاربازارتجارت الکترونیک
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عباس خاراباف

عباس خاراباف

عباس خاراباف دانش آموخته مهندسی هوافضا است. او از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. عباس خاراباف سابقه سردبیری، دبیری تحریریه و دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.