افکار تعیین کننده در کارآفرینی
ایده به تنهایی کافی نیست ۵.۵

افکار تعیین کننده در کارآفرینی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۱۰ - ۱۸:۰۰ | ۷ دقیقه

اگر ایده جالبی داریم باید آمادگی لازم را برای عملی کردن آن هم داشته باشیم.

نوپانا به نقل از تیترشهر: همه‌ ما با این افکار منفی آشنایی داریم. به‌عنوان مثال با خودمان می‌گوییم:

من به اندازه کافی باهوش نیستم، نمی‌دانم چگونه باید یک کسب‌و‌کار را راه‌اندازی کنم، به اندازه کافی پول ندارم. نمی‌دانم چگونه باید مشتری جذب کنم. از اینکه شکست بخورم و اعضای خانواده‌ یا دوستانم متوجه این موضوع شوند، می‌ترسم...

زندگی بسیار کوتاه‌تر از آن است که همواره در محل کار خود بنشینید و با خودتان فکر کنید چه اتفاقی می‌افتاد اگر من هم کسب‌و‌کاری که همیشه آرزویش را داشتم، راه‌اندازی می‌کردم. اگر شما هم یک ایده‌ جالب دارید؛ اما نمی‌دانید آمادگی لازم برای عملی کردن آن را دارید یا نه، نشانه‌های زیر در تصمیم‌گیری به شما کمک خواهند کرد. اگر آنها را دارید، شک نکنید که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین آماده هستید.

1- نمی‌توانید ایده‌ را از ذهن خود بیرون کنید

این حالت زمانی رخ می‌دهد که شما شاهد بروز مشکل در زمینه‌ای بوده‌اید و می‌دانید که ایده‌ شما، راه‌ برطرف کردن آن است. شما ایده‌‌ را به دوستان خود گفته‌اید و دائماً فکر می‌کنید که منتظر زمان مناسب برای عملی کردن آن هستید. این یعنی شما یکی از نشانه‌های تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق را دارید.

۲- به خوشحالی مشتری، بیشتر از سود خود اهمیت می‌دهید

همان‌طور که می‌دانید، مشتری‌ها پایه و اساس هر کسب‌وکاری هستند. شما می‌دانید که همیشه باید منافع مشتری را به درآمد خود ترجیح دهید. بهترین کسب‌و‌کارها همیشه مشتری‌ها را در اولویت قرار می‌دهند.

3- احساس خوشحالی نمی‌کنید

گاهی اوقات باید از خودتان بپرسید آیا به کاری که هرروز انجام می‌دهید علاقه دارید یا خیر؟ اگر پاسخ این سؤال منفی باشد یا اینکه در پاسخ دادن به آن مردد باشید؛ یعنی باید در انتخاب‌های خود تجدید نظر کنید. این احتمال وجود دارد که عملی کردن ایده‌‌ بتواند شادی بیشتری به زندگی شما بیاورد.

4- نمی‌توانید شرایط مدیریت شرکت خود را تحمل کنید

داشتن این طرز تفکر نشان می‌دهد شما می‌دانید یک شرکت چه عملکردی باید داشته باشد. در واقع شما می‌دانید برای رفع مشکلات یک شرکت چه کارهایی باید انجام شود؛ این کاری است که مدیرعامل‌های موفق انجام می‌دهند.

5- شما بیشتر از رئیس یا مدیرعامل خود کار می‌کنید

این رفتار نشان‌دهنده‌ طرز تفکر مالکیت است و برای موفقیت ضرورت دارد. شما به وظایف خود متعهد هستید و دوست دارید برای انجام دادن آنها تا دیروقت کار کنید. این ویژگی یک تعریف دقیق از اخلاق کارآفرینی است.

6- کار جانبی شما در حال پیشرفت است

بسیاری از کارآفرینان، روزها در یک شرکت کار می‌کنند و بعد از تمام شدن ساعات کاری، روی پیاده‌سازی ایده‌ خود تمرکز می‌کنند. آن‌ها به ‌اندازه‌ای پیشرفت می‌کنند که اگر کار خودشان را به‌طور تمام‌وقت پیگیری نکنند، احتمال از بین رفتن آن وجود دارد. در چنین شرایطی، دیگر نیازی نیست به دنبال نشانه‌های بیشتری باشید و در واقع کارآفرین هستید.

۷-  چیزی برای یاد گرفتن وجود ندارد

اگر احساس می‌کنید در کار خود، می‌درخشید و دیگر جایی برای یاد گرفتن و پیشرفت باقی نمانده، یعنی شما برای روبه‌رو شدن با چالش‌های بزرگ‌تر، آمادگی کامل دارید.

۸- برنامه‌های مرتبط با کسب‌و‌کار را تماشا می‌کنید

مقالات و برنامه‌های تلویزیونی زیادی در رابطه با راه‌های راه‌اندازی و موفقیت در کسب‌و‌کار وجود دارند. اگر شما هم یکی از طرفداران این نوع مقالات یا برنامه‌ها هستید و دوست دارید ایده‌های خود را با آنها درمیان بگذارید، یعنی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار آمادگی کامل دارید.

9- عبارات خود را با «چه می‌شد اگر» آغاز می‌کنید

یکی دیگر از نشانه‌های آمادگی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار این است که مکالمات خود را با عبارت «چه می‌شد اگر» شروع کرده و ایده‌ خود را در ادامه‌ طرح کنید. پیروی افکار خود باشید. اگر این کار احساس خوبی به شما می‌دهد، یعنی شما یک فرد هدفمند و باانگیزه هستید.

10-  همکاران شما نقش جانبی در شرکت دارند

اگر احساس می‌کنید از دیگران گرفتارتر هستید و این شما هستید که نقش کلیدی را در شرکت ایفا می‌کنید، یعنی یک جنبه خاص در شما وجود دارد. شما مهره‌ کلیدی هستید و آمادگی مستقل شدن دارید.

کلام آخر

هر کارآفرینی که بگوید در طی مسیر راه‌اندازی کسب‌و‌کار، حتی یک بار به خودش شک نکرده، دروغ می‌گوید. احساس شک و تردید یک خصلت طبیعی است. نکته‌ مهم این است که بدانید ترس شما تفکر نادرستی است که از طرف جامعه یا خانواده به شما القا شده است. این افکار را کنار بگذارید. بر محصولی که می‌خواهید ایجاد کنید، متمرکز شوید و از نشانه‌‌هایی که ثابت می‌کند آماده دنبال کردن رؤیاهای خود هستند، استقبال کنید.
(همچنین بخوانید: پنجاه فرمان کلیدی برای موفقیت استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: کارآفرینفرهنگ و جامعهموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.