نئومانیا چیست و چگونه بر آن غلبه کنیم؟
بدترین کارآفرینان ممکن ۸

نئومانیا چیست و چگونه بر آن غلبه کنیم؟

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۱۳:۰۰ | ۵ دقیقه

میل به داشتن تازه‌ترین‌ها، نه طبیعی و نه لزوماً بد است.

نوپانا: نئومانیا یعنی حساسیت داشتن روی تملک آخرین ورژن از هرچیز. واژه‌ای که معرف فرهنگ مصرفی آمریکا است. این واژه را در فرهنگ ‌لغت‌ها پیدا نمی‌کنید، اما می‌توانید نمود آن‌ را در چهره کسانی ببینید که منتظر آیفون جدید و یا ورژن آخر اندروید هستند.

پیدا کردن هرچیزی برای افرادی که به این حالت، یا شاید اختلال، دچارند دشوار است. برای آنها دشوار است که چیزی را برای مدت طولانی دوست بدارند. آنها همیشه از شغلی به شغل دیگر، از دوستی به سمت دوستی دیگر و درحالات افراطی‌تر از شهری به شهر دیگر می‌روند. همیشه به دنبال دست یافتن هستند و از چیزی احساس رضایت واقعی نمی‌کنند. پس طبیعتاً این افراد به درد کارآفرینی نمی‌خورند.

در ادامه پنج علامت از این افراد را مرور می‌کنیم و توضیحات و راهکارهایی برای غلبه بر آن‌ها ارائه می‌دهیم:

1- روز خود را با مرور اخبار شروع می‌کنند

نئومانیست‌ها بیشتر از تفکر به‌دنبال اخبار تازه هستند. دقیقاً برعکس کارآفرینان موفق. تامل در اطراف، یکی از نیازهای اساسی انسان بوده که اهمیت آن مانند آب و غذا است. برای داشتن بهترین تصمیم‌ها، لازم است تامل و تفکر کنید. اغلب افراد دچار این اشتباه هستند که خیال می‌کنند برای تصمیم‌هایی که می‌گیرند باید ذهن خود را لبریز از اطلاعات کنند و با وسواس خاصی هرچیزی را مرور می‌کنند.

2- داشتن دوستان بیش از حد

وسواس به تازه‌ها، برای این افراد به اطلاعات ختم نمی‌شود. آنها از نظر احساسی همیشه نیازمند به‌نظر می‌رسند و تعداد زیادی از دوستی‌های سطحی را به داشتن رابطه‌ای عمیق ترجیح می‌دهند.

 3- بیشتر از درآمد خود، خرج می‌کنند

گوش این افراد هنگام شنیدن خبر آخرین مدهای بازار تیز می‌شود. هرچیزی را که احساس کنند از داشته‌های اکنون‌، جدای‌شان می‌کنند را می‌خرند.

4- روزی بیشتر از یک ساعت در شبکه‌های اجتماعی هستند

شبکه‌های اجتماعی برای آنها حکم سرگرمی همیشگی را دارد. در شبکه‌های اجتماعی نیز همیشه چیزهای تازه‌ای وجود دارد که فرد را از آنچه که واقعاً لازم است انجام دهد جدا کند.‌

5- از کارشان رضایت ندارند

این افراد احساس می‌کنند که دلیل نداشتن رضایت شغلی، مربوط به کار است و نمی‌دانند انجام معمولی‌ترین کارها نیز، در صورت ثبات و تمرکز، رضایت شغلی را به‌دنبال خود دارد.

چه باید کرد؟

وسواس برای تازه‌ترین‌ها، لزوما بد نیست و در جاهایی به کار می‌آید. به‌عنوان مثال می‌توان از این ویژگی در مسیر ابتکار در یک کار استفاده کرد.

اگر جزو این دسته از افراد هستید راهکارهای زیر را برای تغییر جدی بگیرید و اثر انجام هرکدام را در زندگی خود ببینید:

  • یادگیری مراقبه و تمرین تمرکز
  • محدود کردن مطالعه اخبار
  • محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی به روزی ده دقیقه
  • مطالعه تخصصی و زیاد در یک زمینه که به آن علاقه دارید
  • نوشتن روزانه در یک دفتر در مورد کارهای مفید و و خوب خود
برچسب‌ها: کارآفرینروان‌شناسی فرهنگ و جامعهسلامت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا