تا یک میلیارد دلار در اکوسیستم استارتاپی سرمایه‌گذاری می‌کنیم
تیم لطیق مطرح کرد؛ ۸

تا یک میلیارد دلار در اکوسیستم استارتاپی سرمایه‌گذاری می‌کنیم

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۵:۲۹ | ۱۰ دقیقه

به گفته تیم لطیف، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر مکس، این هلدینگ تا یک میلیارد دلار روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

نوپانا: تور گردشی درون شرکتی و اولیم نشست خبری هلدینگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر مکس با حضور خبرنگاران و شرکای تجاری این شرکت برگزار شد. هلدینگ مکس یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر خصوصی و شریک تجاری ماموت است که در سال ۹۸ تاسیس شده و تا به امروز در بیش از ۲۰ تیم سرمایه گذاری کرده است.

تیم‌لطیف، مدیرعامل هلدینگ مکس اعلام کرد: «مکس در زمینه سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها از قبل برنامه خاصی طراحی نکرده است وماهیت فعالیت آنها به‌گونه‌ای است که در هر حوزه‌ای که نیاز احساس شود و ساختار تیم نظرشان را جلب کنند سرمایه‌گذاری خواهند کرد.»

او برای نمونه از استارت‌‌آپ دکترتو نام برد. طبق گفته لطیف، دکترتو به دلیل تیم فعال و پویایش در همین مدت کوتاه توانسته به خوبی رشد کند. اگرچه لطیف در تکمیل صحبت‌هایش به این موضوع هم اشاره کرد: «در پورتفولیو فعلی از قبل برنامه ریزی نشده بود و طبق یک طرح قبلی به این نقطه نرسیدیم. اما از این به بعد برنامه ریزی داریم و روی یک سری صنایع  متمرکزتر سرمایه گذاری می‌کنیم.»

مجتبی کیانی معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری مکس هم حوزه‌های مختلف از جمله فین‌تک، سلامت دیجیتالی، لجستیک، بلاک‌چین، خدمات و نرم‌افزار را از حوزه‌های مهم سرمایه‌گذاری این مجموعه برشمرد و گفت: «تنوع در بخش‌های سرمایه‌گذاری مکس بالاست و ازکی، ازکی‌وام، خودرو۴۵، دکترتو، هومکا و پلاک، اتوبان و غیره نمونه‌ای از شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر این هلدینگ هستند.»

او در ادامه توضیح داد: «استراتژی اصلی ما ورود به صنایعی است که اندازه بازار بزرگی دارند و در حال حاضر یک بازیگر اصلی در آن صنعت وجود ندارد. مضاف بر اینکه با تیم خوب و سرمایه گذاری مناسب امکان گرفتن سهم بازار مناسب هم وجود داشته باشد.»

سرمایه‌گذاری روی تیم‌های فعال

تیم لطیف همچنین سرمایه‌گذاری روی ازکی‌وام را که لاین جدیدی در کنار ازکی‌ است را نشانه علاقه آنها به بخش سرمایه‌گذاری در حوزه لندتک خواند. او گفت: «در زمینه اینشورتک با ازکی، لندتک ازکی‌وام، حمل‌ونقل با استارت‌آپ بارولاین، خودرو با خودرو ۴۵ و اتوبان که استارت‌آپی در زمینه خودروهای تجاری است حضور پیدا کرده‌ایم و تلاش‌مان بر این است تا علاوه بر تزریق سرمایه به آنها، در زمینه‌های مختلف مثل مدیریت مالی و حقوقی، مدیریت سازمانی، منابع انسانی و توسعه بازار نیز در کنار آنها باشیم.»

لطیف در ادامه به معرفی عملکرد استارتاپ‌هایی که مکس در آنها سرمایه‌گذاری کرده پرداخت و توضیح داد: «هومکا که سرمایه‌گذاری مشترک ما با مجموعه لیان است و خدمات درمانی را در خانه ارائه می‌دهد یا استالرتاپ آدیلار که نرم‌افزاری برای کمک به جذب نیروی انسانی و شرکت‌هاست تفاوت‌های ما در سرمایه‌گذاری‌ها را نشان می‌دهند. در واقع سرمایه‌گذاری روی هر تیم اسکیل‌پذیر و پرپتانسیل برای ما جذاب است.»

نه خیلی دور نه خیلی نزدیک

ساسان معدل یکی دیگر از جنرال پارتنرهای هلدینگ مکس است نیز با اشاره به سابقه سرمایه‌گذاران هلدینگ مکس در حوزه‌های مختلف به موضوع چالش‌های متنوع سرمایه‌گذاران در این هلدینگ اشاره کرد. او گفت: «در هر صنعتی تیم‌های خوب را همراهی می‌کنیم اما در واقع سرمایه‌گذاری کار ساده‌ای نیست و باید به شدت با احتیاط و منطقی با استارتاپ‌ها رفتار شود. زمانی که در کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری می‌کنیم نباید کاملاً آنها را رها کنیم ولی از سوی دیگر باید با رعایت تعادل از دخالت بیجا در امور آنها نیز بپرهیزیم. میانگین سنی بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها اغلب زیر ۳۰ سال است و ما نباید صرفاً به خاطر تجربه بیشتر مزاحم روند کار آنها که با هیجان بیشتری کار را دنبال می‌کنند، باشیم.»

جواد بهره جنرال پارتنر دیگر هلدینگ مکس که در حوزه استارت‌آپ‌های بلاک‌چین و کریپتوکارنسی فعالیت‌ می‌کند نیز با اشاره به چالش‌های رگولاتوری در زمینه ماین و کریپتوکارنسی و ورود به حوزه متاورس صحبت کرد. طبق گفته او در هر زمینه تغییرات جدید با چالش‌هایی از سمت دولت‌ها و رگولاتوری مواجه است اما این کسب‌وکارها هستند که باید با این چالش‌ها بجنگد و بازار را در اختیار بگیرند.

هلدینگ مکس

بهره، ورود به حوزه گیمینگ را از مهم‌ترین برنامه‌های آینده هلدینگ مکس برشمرد و افزود: «متاورس و گیمینگ برای ما جذاب هستند و به زودی با شناخت تیم‌های قدرتمند در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. اما هنوز متاسفانه با تیم‌های قدرتمندی در حوزه گیم آشنا نشده‌ایم وگرنه به شدت به سرمایه‌گذاری در این حوزه علاقه‌مندیم.»

بیژن خیابانی جنرال پارتنر دیگر هلدینگ مکس هم از سرمایه‌گذاری و خرید سهام‌ استارتاپ‌ها به میزان ۲۰ تا ۴۰ درصد خبر داد و اعلام کرد: «ترجیح می‌دهیم وارد صنایعی شویم که بازیگر کافی ندارند و قابلیت IPO شدن دارند، در حقیقت به دنبال دریافت اکثریت سهام نیستیم و یک همکاری دو سر برد را در سرمایه‌گذاری‌هایمان می‌خواهیم.»

به گفته کیانی راهنمایی‌های سایت مکس به زودی کامل‌تر می‌شود و فرایند پاسخگویی و سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های ثبت‌نام کرده در صورت تایید ظرف کمتر از یک ماه انجام خواهد شد.

تیم لطیف در پایان از استارت‌آپی مثل دیزل‌ران که قرار است از اردیبهشت ۱۴۰۱ با برند اتوبان وارد مارکت شود صحبت کرد. او گفت: «ما در حقیقت با ورود به حوزه خرید و فروش ماشین‌های تجاری می‌خواهیم شفافیت را وارد این بازار کنیم و به عنوان واسطی که ارتباط مستقیم بین فروشندگان و خریداران را برقرار می‌کند جلوی دلالانی را که با سودهای کلان حق خریداران و فروشندگان را تضییع می‌کنند بگیریم.»

لطیف همچنین به امکان رشد بیشتر هلدینگ مکس در آینده اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد آنها بتوانند با بازگشت سرمایه به زودی به سرمایه‌گذاری‌های یک میلیارد دلاری فکر کنند.

 
برچسب‌ها: تیم لطیفهلدینگ مکسماموت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.