حرکت اول از طریق هاب‌های دانشگاهی، ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرد
اتصال دانشگاه به صنعت، ۸

حرکت اول از طریق هاب‌های دانشگاهی، ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرد

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ - ۱۱:۵۴ | ۱۴ دقیقه

نشست خبری آنلاین حرکت اول با موضوع ارائه گزارش از عملکرد هاب‌های دانشگاهی با حضور مجید مختارنیا، مدیرارشد هماهنگی هاب‌های دانشگاهی حرکت اول به همراه مدیرعامل هاب اصفهان، شیراز و دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

نوپانا:‌ حرکت اول به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه همراه اول در نشستی آنلاین گزارشی از عملکرد هاب‌های حرکت اول ارائه داد و گفت تاکنون از طریق هاب‌های دانشگاهی حدود ۲۰ میلیارد تومان در استارت‌آپ‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است.

مجید مختارنیا، گفت: حرکت اول به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عناصر سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور از سال گذشته از طریق ۳ هاب بهشتی، اصفهان و شیراز وارد فاز پیش‌شتابدهی و شتابدهی شد .

مدیر ارشد هماهنگی هاب‌های دانشگاهی حرکت اول افزود: حرکت اول از ورود به این مسیر دو هدف را دنبال می‌کرد که هدف اول شناسایی فرصت‌ها، استعدادها، تیم‌های باانگیزه و افراد توانمند در اکوسیستم کارآفرینی کشور، شبکه‌سازی و تشخیص فرصت‌ها در این مسیر است.

وی افزود: با توجه به بالابودن ریسک در مسیر سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها، حرکت اول با نگاه رسالت اجتماعی هدف دیگر خود را تقویت و توانمندسازی اکوسیستم و ایجاد روحیه امید و شوق در اکوسیستم استارتاپی در نظرگرفته و با همین نگاه با همکاری ۳ هاب دانشگاهی، یعنی هاب بهشتی (با همکاری دانشگاه شهید بهشتی تهران)، هاب اصفهان (با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان) و هاب شیراز (با همکاری دانشگاه شیراز) به فعالیت در حوزه شتابدهی و سرمایه‌گذاری می‌پردازد.

مختارنیا با بیان اینکه علی‌رغم توزیع جغرافیایی هاب‌های حرکت اول، در عملکرد آن‌ها محدودیت جغرافیایی لحاظ نمی‌شود، گفت: فعالیت‌های این مراکز بیشتر حوزه‌محور و مأموریت‌محور است که طی آن هاب شیراز در حوزه سلامت‌همراه، آموزش الکترونیک و تجارت الکترونیک، هاب اصفهان در زمینه‌های گردشگری، اینترنت اشیاء و شهرهوشمند و هاب شهیدبهشتی در حوزه‌های هوش‌مصنوعی، گیم و آموزش از طریق سرگرمی فعالیت می‌کنند و محدودیت مکانی ندارند.

وی افزود: از سال گذشته تا کنون ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در هاب‌های دانشگاهی انجام شده که در نتیجه آن نزدیک به ۲۰ تیم وارد دوره شتابدهی شده‌اند و بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان چک‌سایز سرمایه‌گذاری در هر تیم بوده است.

مدیرارشد هماهنگی هاب‌های دانشگاهی حرکت اول با اشاره به اینکه به دنبال همکاری، تعامل و هم‌افزایی با سایر بازیگران اکوسیستم هستیم، گفت: هدف ما آماده سازی تیم‌ها برای سرمایه‌گذاری است که یا از طریق حرکت اول و یا از طریق سایر شرکا و نهادهای موجود انجام می‌شود و بنای ما بر افزایش اعتبارات و توسعه گستره جغرافیایی است که در این راستا با سایر بازیگران حوزه شتابدهی از جمله شتابدهنده‌ها، پارک‌های علم‌وفناوری و … از طریق عقدقرارداد، بازدید و جلسات تعامل داشته‌ایم.

سرمایه‌گذاری ۵میلیارد تومانی هاب اصفهان در شتابدهی استارتاپ‌ها

مدیرعامل هاب اصفهان با بیان اینکه مرکز نوآوری اصفهان در سال ۹۶ طی همکاری حرکت اول و دانشگاه صنعتی اصفهان تأسیس شد، گفت: امروز مزیت این مجموعه این است که به عنوان شتابدهنده تخصصی در حوزه گردشگری، اینترنت اشیاء و شهرهوشمند فعالیت می‌کند.

مهران کرمی افزود: در اختیار گذاشتن فضای کار اشتراکی با ظرفیت ۱۰۰ نفر یکی از خدماتی است که هاب اصفهان به تیم‌های استارتاپی ارائه می‌کند و طی آن تیم‌‎‌ها می‌توانند با هم‌افزایی در این فضا و استفاده از افراد حاضر در مجموعه نیازهای خود را مرتفع کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹ تیم وارد چرخه شتابدهی هاب اصفهان  شده‌اند که در حوزه‌های مأموریت هاب اصفهان فعالیت می‌کنند و ۴ فراخوان داشته‌ایم که نزدیک به ۳۰ تیم از این فراخوان‌ها وارد دوره‌های ارزیابی، غربال‌گری و پیش‌شتابدهی شده‌اند.

کرمی با اشاره به خدماتی که هاب اصفهان به تیم‌ها ارائه می‌کند، گفت:  این خدمات عبارتند از سرمایه نقدی اولیه  بین ۲۰۰ تا ۶۰۰میلیون تومان، خدمات آموزش و منتورینگ و  ورود به چرخه شتابدهی و فعالیت‌های تخصصی مربوط به آن که یک پروسه ۶ ماهه است.

مدیرهاب اصفهان در خصوص برنامه این مجموعه در سال آینده گفت: مبلغ سرمایه‌گذاری هاب اصفهان تاکنون جمعاً مبلغ پنج میلیارد تومان بوده که از این مبلغ یک و نیم میلیارد تومان غیرنقدی بوده است برنامه سال آینده هاب اصفهان افزایش اعتبارات و توسعه کمی و کیفی تیم‌ها به ویژه به لحاظ جغرافیایی خواهد بود.

وی با اشاره به مزیت مهم هاب اصفان گفت: حوزه‌های مأموریت این مجموعه مرتبط با ویژگی‌ها و استعدادهای شهر اصفهان از جمله گردشگری است که در روند توسعه کار تیم‌ها بسیار موثر خواهد.

ورود به بازارهای بین‌المللی مهم‌ترین هدف هاب بهشتی  

صابر منادی، مدیرعامل هاب دانشگاه شهید بهشتی هم در ادامه این نشست گفت: در حوزه شتابدهی چهار میلیارد قرارداد منعقدشده داریم و چهار میلیارد دیگر هم تا انتهای دی‌ماه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی افزود: اولین استودیوی هوش مصنوعی بهشتی در اسفند سال گذشته تاسیس شده است و از کل کشور ۴۲۴ تیم به هاب بهشتی درخواست داده‌اند. از ۳۶ تیم واردشده به کمپ رقابتی ۲۶ تیم به خروجی نهایی و پنج تیم وارد فرایند سرمایه‌گذاری شده‌اند.

منادی تاکید کرد: حوزه فعالیت هاب بهشتی که عبارتند از آموزش بر مبنای سرگرمی، بازی‌های موبایلی و بازی‌های رایانه‌ای هستند از موضوعات ترند و محبوب در دنیا محسوب می‌شوند و برهمین اساس و ورود به بازارهای فرامرزی از مهم‌ترین اهداف هاب بهشتی به شمار می‌آید.

به گفته مدیرعامل هاب دانشگاه شهید بهشتی، بیشترین تیم‌های حاضر در هاب بهشتی از دانشگاه‌های شریف، تهران و امیرکبیر هستند.

سرمایه‌گذاری ۳و نیم میلیارد تومانی هاب شیراز در ۸تیم استارتاپی

علی نیک‌محمدی، مدیرعامل هاب شیراز هم در ادامه این نشست عنوان کرد: هوشمند اول برتر شیراز (هاب شیراز) از آبان فعالیت خود را در طبقه‌ی هشتم برج نوآوری دانشگاه شیراز و در مساحتی به‌ وسعت ٦٢٠ مترمربع شروع کرده که  برای ١٠ تیم شتابدهنده و فضای کار اشتراکی حدود ١٠نفر تجهیز شده است. حوزه‌های مورد حمایت ما شامل ۵ حوزه‌ «سلامت دیجیتال»، «آموزش الکترونیکی و تولید محتوا»، «تجارت الکترونیک»، «شهر هوشمند» و «بازی و رسانه دیجیتال»می باشد.

وی افزود: بعد از بررسی و مطالعه  تجارب بین‌المللی به مدل موفق جهانی NABC رسیدیم که به طور خاص در کشور سوئد در حال اجرا است و  از همین رو هاب شیراز با الگو برداری از شتابدهنده‌های کشور سوئد اقدام به بومی سازی این مدل کرده است . این شتابدهنده تا کنون بر اساس مدل NABC دو مرحله فراخوان پیش شتابدهی برگزار کرده  است که مجموعا ۱۸۴ تیم در این دو فراخوان شرکت کردند.

نیک‌محمدی ادامه داد:تمامی این تیم‌ها طی دو ارزیابی کتبی و شفاهی مورد بررسی قرار گرفته و تیم‌های برگزیده در این مرحله وارد دوه پیش شتابدهی هاب شیراز شدند. در طی دوره ۳ ماهه پیش شتابدهی هاب شیراز این تیم‌ها از مزایایی همچون دریافت گرنت بلاعوض ۵۰ میلیون تومانی، شرکت در دوره آموزشی ده جلسه‌ای بوت آپ، تخصیص فضای کار اشتراکی، دریافت منتورینگ اختصاصی و ... بهره مند شدند.

مدیرعامل هاب شراز گفت: انتهای هر دوره پیش شتابدهی تیم‌ها در رویدادی موسوم به pitch day دستاوردها و روند رشد خود را به کمیته سرمایه‌گذاران ارائه کرده و این کمیته محصول هر تیم را به دقت بررسی قرار می‌دهد که  ماحصل برگزاری دو دوره pitch day، جذب ۸ تیم در مرحله شتابدهی است.

وی افزود: این ۸ تیم با دریافت سرمایه‌گذاری متوسط ۴۰۰ میلیون تومانی در پروتفوی هاب شیراز قرار گرفته و تحت هدایت یک بیزینس کوچ اختصاصی ثابت‌قدم‌تر از قبل پای در مسیر رشد و توسعه محصول خود می‌گذارند.

این تیم ها عبارتند از : تیم‌های قهرمان کوچولو، کاچی و هلساول در حوزه سلامت دیجیتال، تیم‌های صرافه، کیلینزی در حوزه تجارت الکترونیکی، تیم رابین روم در حوزه آموزش مجازی، تیم ژئو مارس در حوزه شهرهوشمند و تیم زپ‌تاکسی در حوزه حمل و نقل که مجموع تعهد سرمایه‌گذاری روی این ۸ تیم ۳٫۷ میلیارد تومان بوده است.

مدیر عامل هاب شیراز در ادامه بیان دستاورد های این شتابدهنده، اظهار داشت: هاب شیراز همچنین با دریافت سه مجوز شتابدهی، دانش بنیانی نوع ۲ و پایگاه میزبان متخصصین خارج از کشور از این حیث جز معتبرترین شتابدهنده های کشور می باشد.

نیک‌محمدی گفت: وجود امکاناتی مثل گرنت نقدی در کنار سرمایه‌گذاری‌های غیرمالی از جمله  فضای اشتراکی و حضور منتورهای با سابقه کمک‌ چشمگیری به تیم‌های استارت‌آپی کرده است.

امیدواریم که در طی فراخوان سوم و ادامه این مسیر بتوانیم همراه مطمئنی برای ارزش‌افرینان کشور باشیم و از مهاجرت نخبگان و فعالان اکوسیستم جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها: حرکت اولهاب اصفهانهاب شیرازهاب شهید بهشتی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.