همکاران سیستم به بازارهای جدید ورود می‌کند
محمد عزیزاللهی مطرح کرد: ۸

همکاران سیستم به بازارهای جدید ورود می‌کند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۱۶:۴۹ | ۲۱ دقیقه

نشست خبری همکاران سیستم روز گذشته با موضوع آخرین تحولات مدیریتی این شرکت برگزار شد و محمد عزیزاللهی، مدیرعامل جدید این شرکت به بیان دستاوردها و اقدامات این مجموعه پرداخت.

نوپانامدیرعامل همکاران سیستم امروز در نشست خبری این شرکت از آمارهای جدید و استراتژی آینده شرکت همکاران سیستم گفت. محمد عزیزاللهی در این رویداد اعلام کرد که همکاران سیستم وارد بخش‌های جدیدی از بازار مانند خرده‌فروشی، لوازم خانگی، فولاد و همچنین بخش‌های عمومی با راهکار تحت وب خود خواهد شد. از سوی دیگر این شرکت همچنان بر استراتژی «Cloud First» خود تمرکز کرده و اکنون راهکاران ابری بیش از ۲۰۰۰ مشتری دارد.

 او در ابتدا به بیان فضای فعالیتی همکاران سیستم اشاره و اعلام کرد در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند. همچنین همکاران سیستم با مجموع فعالیت‌های خود توانسته ۷۳هزار مشتری جذب کند، مشتریانی که در بازار نیازهای متفاوتی دارند. علاوه‌براین آن‌ها در سالیان اخیر با ۲۶۰ دانشگاه کشور همکاری داشته‌اند.

به گفته عزیزاللهی در حال حاضر همکاران سیستم در میان ۵۰۰ شرکت برتر ایران موفق به کسب رتبه ۲۲۸ شده است. همچنین ۵۸ درصد از این ۵۰۰ شرکت، مشتریان همکاران سیستم هستند. ضمن اینکه ۶۸ درصد از شرکت‌های بورسی و فرابورسی، ۷۱ درصد از فعالین صنعت سیمان و ۵۳ درصد از شرکت‌های داروسازی نیز در دسته مشتریان این مجموعه قرار می‌گیرند. او در همین رابطه گفت: «استراتژی ما در این زمینه، افزایش سهم بازار و تعدد محصولاتی است که به مشتریان خود عرضه می‌کنیم.»

با این حال خبر تازه‌ای که عزیزاللهی در این رویداد داد، ورود همکاران سیستم به بازارهای جدیدی مانند صنعت فولاد، لوازم خانگی و البته خرده‌فروشی بود.

معماری فانوس و سپیدار ابری

در ادامه این نشست، عزیزاللهی به معماری جدید فانوس و سپیدار ابری اشاره کرد و گفت: «سال گذشته کار روی معماری فانوس را آغاز کردیم. معماری که جدید بوده و دیزاین و تکنولوژی به روزی دارد. این محصول رابط کاربری را ساده‌تر و قابل دسترس‌تر برای مشتریان می‌کند. همچنین از نظر زیرساختی و تکنولوژی این امکان را می‌دهد که بتوانیم محصولات مختلف‌مان را به تدریج روی این معماری توسعه دهیم.»

به گفته وی عرضه این محصول از زمستان امسال آغاز شده و به تدریج تمام مشتریان راهکاران و محصولات تکمیلی به این معماری منتقل می‌شوند.

محصول دوم آن‌ها نیز معماری سپیدار ابری است. این محصول سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهد شد و یک معماری بومی ابری با تکنولوژی روز است که می‌تواند تغییر و تحول را در سپیدار سیستم رقم زند.

او همچنین به راه‌اندازی مارکت پلیس به نام «بازار» اشاره کرد که شرکت‌های بیرونی می‌توانند روی پلتفرم راهکاران محصول ارائه کنند. این طراحی به آن‌ها امکان می‌دهد تا هر شرکت محصول، راهکار خودش را ارائه دهد و اکنون ۵۶ محصول در آن وجود دارد: «در حال حاضر ۱۲ پارتنر برای تولید محصول روی اکوسیستم بازار با همکاران سیستم همکاری می‌کنند. یکی از سیاست‌های جدی که دنبال می‌کنیم، افزایش پارتنرها است زیرا معتقدیم افزایش آن‌ها قابلیت پاسخگویی متناسب شده با صنایع و مشتریان مختلف را افزایش می‌دهد و می‌توانیم فرصت‌های بیشتری از بازار را تصاحب کنیم.»

افزایش محصولات و بازار کلاد، استراتژی کلیدی همکاران سیستم

به گفته عزیزاللهی، همکاران سیستم به دنبال آن است که تمام محصولات خود را روی فضای ابری عرضه کند: «راهکاران ابری با سه چهار محصول اولیه آغاز شد اما در حال حاضر ۹۰ درصد محصولات روی کلاد عرضه می‌شود.»

او با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ استراتژی کلیدی آن‌ها افزایش محصولات و بازار کلاد بوده است اظهار داشت در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار مشتری حوزه ابری داشته و تخمین زده می‌شود تا پایان سال به ۲۳۰۰ مشتری برسند. آمدن سپیدار ابری نیز آن‌ها را در افزایش مشتریان و رشد اندازه بازار کمک خواهد کرد.

به گفته عزیزاللهی راهکاران ابری این امکان را در اختیار آن‌ها گذاشته است تا بازار متوسط را هدف اولیه خود قرار دهند. بازاری که به اعتقاد مدیران همکاران سیستم، محصولات این مجموعه برایشان گران بوده، دوره راه‌اندازی طولانی داشته یا به صرفه نبوده است.

اما طبق آمارهای اعلام شده، درآمد راهکاران سیستم از راهکاران ابری تنها ۳ درصد از کل درآمد آن‌ها را تشکیل می‌دهد، از همین روی آیا می‌توان گفت که این شرکت استراتژی «کلاد فرست» دارد؟

مدیرعامل این مجموعه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «در حوزه ابری برای ما تعداد مشتری اهمیت دارد زیرا باعث می‌شود بازار را درگیر خود کند. براساس هدف‌گذاری‌هایمان نیز در مدار خوبی حرکت می‌کنیم. اما با توجه به اینکه در فروش به سراغ کوچک‌های بازار رفته‌ایم، اعداد و ارقام ریالی نیز پایین است اما تغییر رویکرد و توجه به بازار متوسط، کم کم رشد درآمدی این حوزه را رقم می‌زند.»

وی پیش‌بینی کرد در آینده‌ای نزدیک سهم درآمدی راهکاران ابری به ۱۰ درصد از کل درآمدها برسد.

«فرید فولادی»، رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم نیز با تاکید بر اینکه درآمد کلاد فعلا اهمیت ندارد بلکه استمرارش حائز اهمیت است، گفت: «در حال حاضر درآمد ما در این حوزه ۲۰۰ درصد رشد داشته است.»

رشدی که در بین سرفصل‌های درآمدی همکاران سیستم، بالاترین رشد در مقایسه با حوزه‌های دیگر بوده و به اعتقاد «مهدی انصاریان»، عضو هیات مدیره این مجموعه نشان می‌دهد مسیری که برای آن هدف‌گذاری شده، صحیح است.

در ادامه، مدیرعامل همکاران سیستم با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های آن‌ها در دو سه سال اخیر، شبکه‌سازی و توسعه این حوزه بود، گفت: «شرکت‌ها علاقمند هستند تا تمام عملیاتی که قابل برون‌سپاری هستند را به دیگران واگذار کنند.»

آنطور که عزیزاللهی در این نشست اعلام کرد، همکاران سیستم اکنون در ۲۱ استان کشور فعال بوده و رویکرد برون‌سپاری خود را در استان‌ها نیز حفظ کرده‌اند. از همین روی در حال حاضر ۱۲ استان دارای شرکت‌های مستقلی هستند که تحت استراتژی‌های همکاران سیستم فعالیت می‌کنند. هم‌پیمانان آن‌ها تنها استراتژی فروش و استقرار این شرکت را دنبال می‌کنند.

اما این برون‌سپاری در حوزه خدمات پشتیبانی نیز انجام شده و در حال حاضر ۸۰ درصد عملیات پشتیبانی همکاران سیستم در ۷ شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی صورت می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل همکاران سیستم، این استراتژی به آن‌ها کمک می‌کند تا توسعه‌های برنامه‌ریزی شده را با سرعت بیشتر، مقرون به صرفه‌تر و با کیفیت دنبال کنند.

سرمایه‌گذاری استراتژیک روی ابرآمد

در ادامه نشست، عزیزاللهی به ابرآمد اشاره کرد و آن را یک سرمایه‌گذاری بسیار استراتژیک برای همکاران سیستم دانست که در آینده سهم زیادی از درآمدهای‌شان را تشکیل می‌دهد: «هدف از ابرآمد این است که تمام خدماتی که مشتری بر بستر IT در حوزه ابری نیاز دارد را پاسخ دهد. راهکاران ابری، سپیدار ابری و … روی ابرآمد عرضه خواهند شد و عزم جدی در هیئت مدیره وجود دارد تا به رسالت خود در این زمینه برسیم.»

اما هدف‌گذاری‌های همکاران سیستم در ابرآمد چیست؟ فولادی در پاسخ به سوال گفت: «روزی که حوزه ابری را هدف خود قرار دادیم، به این نتیجه رسیدیم که بایستی علاوه بر نرم‌افزار، زیرساخت‌های مناسبی داشته باشیم. از همین روی به سمت تامین زیرساخت‌ها حرکت کردیم. در همین حین به این فکر افتادیم تا زیرساخت مورد نیاز مشتریان‌مان را نیز تامین کنیم. موضوعی که در حال حاضر در دنیا نیز صورت می‌گیرد و همه شرکت‌ها در تلاش هستند تا نیازهای IT مشتریان خود را در بستر ابری پاسخ دهند.»

به گفته وی هدف آن‌ها در ابرآمد، عرضه سرویس‌های کلاد به شرکت‌هاست. موضوع قابل توجه نیز آنجاست که آن‌ها نمی‌خواهد از بازار شرکت خود خارج شده و به دنبال این هستند که در همان بازار به مشتری‌هایشان سرویس کامل و جامع‌تری ارائه کنند.

فولادی در ادامه با بیان اینکه ابرآمد به علت تمرکز همکاران سیستم روی موضوعات مختلف، آن طور که شاید و باید رشد نداشته، تاکید کرد در حال حاضر با تمرکز روی آن به دنبال عقب افتادگی ایجاد شده هستند.

رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم در پاسخ به این سوال که آیا دیتاسنتر اختصاصی خود را خواهند ساخت، گفت: «قطعا به این زمینه وارد خواهیم شد اما فعلا هدف ما سرویس است نه دیتا سنتر.»

شفافیت با عرضه در بورس

سپیدار سال گذشته در بورس عرضه شد. موضوعی که به اعتقاد عزیزاللهی موجب شفاف شدن بخشی از دارایی‌های همکاران سیستم شد. دارایی‌هایی که نامشهود بوده و بایستی برای شفاف سازی آن‌ها تلاش بیشتری صورت گیرد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا درباره دارایی‌های نامشهود که یکی از چالش‌های بورسی شدن استارتاپ‌ها نیز هست، صحبتی داشته‌اند یا خیر، گفت: «یکی از چالش‌های جدی شرکت‌های دانش محور همین سرمایه‌های نامشهود است. این دارایی‌ها را می‌شود با عرضه در بورس شفاف کرد. ما نیز با توجه به ارتباطی که با سازمان بورس داریم این موضوعات را مطرح کرده‌ایم اما از پیش‌برد آن‌ها اطلاعی ندارم.»

انصاریان نیز در واکنش به سوال خبرنگاران اظهار داشت یکی از معایب دارایی‌های نامشهود، عدم امکان شناسایی و تجدید ارزیابی براساس آن‌هاست. موضوعی که باعث شده تا شرکت‌هایی مثل همکاران سیستم که منابع انسانی و نرم‌افزارها، اساس دارایی‌هایشان است، ارزش‌گذاری درستی نشوند: «این موضوع نیاز به طراحی‌های استانداردهایی از سوی سازمان بورس دارد.»

به گفته مدیرعامل همکاران سیستم، این مجموعه با توجه به افزایش سرمایه‌هایی که داشته، در حال حاضر سرمایه هزار میلیارد تومانی دارد. اگرچه طبق برآوردها، آن‌ها معتقدند ارزش فعلی همکاران سیستم با ارزش ذاتی آن فاصله دارد.

چشم‌انداز موفقیت در آینده

عزیزاللهی در بخش دیگر صحبت‌های خود به رویکردهای کلیدی همکاران سیستم اشاره کرد و گفت: «به دنبال پیاده سازی استراتژی رهبری محصولی در بازار هستیم. این بدان معناست که همکاران سیستم در هر بازار و با هر محصولی که وارد می‌شود، بایستی رهبر آن بازار شود. در واقع بایستی هم سهم بازار بگیریم و هم در تکنولوژی به روز باشیم تا قابلیت‌های جدید را سریع اضافه کنیم.»

موفقیت مشتری نیز موضوع دیگری است که از نظر آن‌ها حائز اهمیت بوده و هر مشتری که با همکاران سیستم همکاری می‌کند بایستی احساس ارزش و موفقیت کند.

به گفته وی سرمایه انسانی، مزیت رقابتی همکاران سیستم بوده و توسعه سرمایه انسانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند: «با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی و بازار بایستی افراد با دانش و توسعه یافته‌ای داشته باشیم. یادگیری نیروها نیز حائز اهمیت است.»

آخرین برنامه این مجموعه برای آینده نیز بحث توسعه شبکه بوده که به اعتقاد عزیزاللهی مهم‌ترین اهرم توسعه کسب‌وکار همکاران سیستم است.

از آسیب‌های احتمالی تغییرات مدیریتی تا وضعیت دلینو

بخش پایانی نشست همکاران سیستم به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت. فرید فولادی، رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا اساسا تغییرات مدیریتی سریع در همکاران سیستم، این امکان را به مدیرعامل‌ها می‌دهد که استراتژی خود را پیاده کنند، گفت: «موسسین همکاران سیستم به دنبال ماندگاری این سازمان برای سال‌های متمادی هستند. از همین روی ساز و کار حاکمیتی آن به گونه‌ای تنظیم شده است که بحث جوانگرایی و حضور مدیران جدید به وقوع پیوندد. این مدل بایستی در سازمان نهادینه شود.»

او در ادامه با بیان اینکه استراتژی‌های همکاران سیستم در میان همه مدیران یکسان بوده و یک خط را دنبال می‌کنند، افزود: «با تغییر مدیران استراتژی سازمان متوقف نمی‌شود بلکه همه در یک تیم مدیریتی قرار داریم که فقط نقش‌ها تغییر می‌کنند.»

 

در بخش دیگر این پرسش و پاسخ به دلینو اشاره شد. مجموعه‌ای که به عنوان‌ یک استارتاپ سفارش آنلاین غذا در سال ۱۳۹۵ با سرمایه گذاری شرکت همکاران سیستم متولد شد. شرکتی که اسنپ‌فود را به عنوان جدی‌ترین رقیب خود می‌داند اما به گفته عزیزاللهی با وجود فاصله زیاد دلینو از نظر تعداد و اندازه مشتری با رقیب اول، شرکتی سودده است: «دلینو رقیب جدی دارد اما بازیگر رتبه دوم این بازار است. همچنین سودآور بوده و وضعیت کسب و کار درآمدی خوبی دارد. ما مسیرهای درآمدی دلینو را توسعه داده‌ایم و در کنار دلیوری آنلاین به سمت سرویس های شرکتی و سایت‌های اختصاصی برای صنف‌ها رفته‌ایم.»

به گفته عزیزاللهی دلینو در حال حاضر روزانه ۳ هزار سفارش پردازش کرده و با حدود ۴۰۰ رستوران همکاری می‌کند. همچنین در سرویس «ناهار تایم» روزانه هزار سفارش برای شرکت‌ها را تحویل می‌دهد.

او در پایان تاکید کرد یکی از مسیرهای توسعه همکاران سیستم، سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها و تکنولوژی‌هایی است که در راستای زنجیره آن‌ها در حوزه آی‌تی باشند.

برچسب‌ها: همکاران سیستماستارتاپدلینومحمد عزیزاللهی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.