ورود استارت آپ ها به بورس فرصت است یا چالش؟
در رویداد آنلاین نکست اینوست مطرح شد: ۸

ورود استارت آپ ها به بورس فرصت است یا چالش؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۱۲:۲۲ | ۷ دقیقه

رویداد نکست اینوست با موضوع تکنولوژی های بازار سرمایه، ورود به بازار و آینده بورس، چهارشنبه اول مرداد با حضور کارشناسان خبره بازار سرمایه و همچنین کارآفرینان استارت آپی کشور با اجرای رضا رشیدپور به صورت آنلاین برگزار شد.

نوپانا: سید امید موسوی، بنیان گذار و مدیر عامل تحلیلگر امید، علی رحمانی، مدیر عامل سابق شرکت بورس ایران، علیرضا توکلی کاشی، معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه گذاری، شهاب موسوی، مدیرعامل مجموعه آسا سرمایه، مهدی شاملو، بنیان گذار مجموعه شرکت های فراکاو، علی فیاض بخش، مدیر عامل و عضو هیئت مدیره سرآوا و حامد تاج الدین، مدیر عامل آچاره به عنوان کارشناسان حوزه سرمایه و استارت آپی کشور، در این رویداد حضور داشتند.

در پنل اول این رویداد، در مورد فرصت ها و تهدیدات استقبال عموم مردم از بورس، بحث شد.

در پنل دوم این رویداد، کارآفرینان حوزه استارت آپی در مورد فرصت ها و چالش های ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه به تبادل نظر پرداختند.

زمزمه بورسی شدن استارت آپ ها

نوید حضور چند استارت آپ شناخته شده، چند وقتی است که توسط مدیران بورسی و همچنین مدیران شرکت های استارت آپی داده شده است.

از آنجایی که این اتفاق، برای اولین بار است که در بازار سرمایه ایران رخ می دهد، همانگونه که فرصت هایی را برای استارت آپ ها مهیا می کند، چالش هایی نیز به همراه خواهد داشت.

یکی از مهمترین چالش های مدیران استارت آپی، قانع کردن مدیران بورسی برای به رسمیت شناختن مدل های ارزش گذاری است که هر چند سال هاست در ساختارهای مالی دنیا شناخته شده است، اما برای بازار ایران هنوز بیگانه است.

در این پنل، مهدی شاملو، علی فیاض بخش، حامد تاج الدین و امید موسوی نظرات خودشان را مطرح کردند.

حامد تاج الدین در بخشی از صحبت های خود اشاره کرد که حتی برخی از نهادهای حامی استارت آپ ها نیز دارایی نامشهود را به رسمیت نمی شناسند و نهادهای مالی نیز به منظور تسهیل ورود استارت آپ ها به بورس 

می بایست این تغییر در مدل ارزیابی را بپذیرند. او از نمونه های موفق استارت آپی بزرگ دنیا، شرکت تاکسی آنلاین اوبر را نام برد که در بدو ورود به بورس زیان هنگفتی در صورت های مالی خود داشت.

" از نمونه های موفق استارت آپی بزرگ دنیا، شرکت تاکسی آنلاین اوبر است که در بدو ورود به بورس زیان هنگفتی در صورت های مالی خود داشت"

تاج الدین معتقد است که بخشی از چالش های IPO شدن (عرضه اولیه) استارت آپ ها در ایران به مشکلات فرهنگی و عدم درک صحیح مردم از این شرکت بر می گردد.

سیگنال موفقیت به کارآفرینان

در ادامه علی فیاض بخش با اشاره به تجربه اوبر یا JD در شرق آسیا، از ورود سه یا چهار شرکت استارت آپی به بورس اظهار خرسندی کرد و اذعان داشت یکی از مزیت های این اتفاق، اهمیت دادن به قشر نخبه کشور است و این مسئله برای آنها تبدیل به انگیزه ای خواهد شد که در ایران نیز می توان با تمام مشکلاتی که وجود دارد، موفق شد. او همچنین ورود استارت آپ ها به بورس را سیگنال موفقیت کارآفرینان به جامعه عنوان کرد.

امیدموسوی بنیانگذار و مدیرعامل شرکت تحلیلگرامید نیز با اشاره به هجوم مردم به سمت بورس و عطش آنها برای سرمایه گذاری اذعان کرد که اگر این نقدینگی به سمت درستی هدایت نشود، به زودی شاهد اثرات مخرب آن روی بازار سرمایه و فرهنگ سرمایه گذاری مردم خواهیم بود.

تحلیلگر امید و معرفی پلتفرم سرمایه گذاری مانو

تحلیلگر امید، بعنوان اولین استارت آپ موفق حوزه سرمایه گذاری هوشمند که مجوزهای لازم را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت کرده است، در این رویداد پلتفرم هوشمند سرمایه گذاری خود را تحت عنوان مانو، رونمایی کرد. مانو این امکان را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از سرمایه و دانش مالی بتوانند بدون درگیری مستقیم با بازار سرمایه و با توجه به درجه ریسک پذیری خود از فرصت های سرمایه گذاری در بورس بهره مند شوند.

برچسب‌ها: علی فیاض بخشبورسرویداد نکست اینوستمانوتحلیلگر امید
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.