آینده بسیار روشن کشور را می‌توان در کارخانه‌های نوآوری مشاهده کرد
محمدجواد ظریف: ۸

آینده بسیار روشن کشور را می‌توان در کارخانه‌های نوآوری مشاهده کرد

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۲۱:۳۷ | ۸ دقیقه

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه عصر امروز ۲۹ مهرماه ۹۸ از کارخانه نوآوری آزادی و مراکز نوآوری واقع در آن بازدید کرد.

نوپاناکارخانه نوآوری آزادی یکی از شعبه‌های پارک فناوری پردیس است که با هدف ایجاد بستری مناسب  برای جذب، پرورش و رشد تیم‌های نوپا و تسهیل ورود آن‌ها به پارک‌ فناوری پردیس شکل گرفته است. در حال حاضر بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، پتانسیل صادرات محصولاتشان را به کشورهای دور و نزدیک دارند.

وزیر امورخارجه در حاشیه بازدید از کارخانه‌ نوآوری آزادی تهران گفت‌وگویی با خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز داشت. ظریف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد احساسش برای شنیدن دغدغه‌های جوانان و راه‌حلش برای حل مشکلات گفت: «من احساس می‌کنم آینده بسیار روشن کشور را می‌توان در پارک فناوری پردیس دید. کشور ما با این سطح از توانمندی جوانان تحت تاثیر تحریم‌ها و فشارهای خارجی قرار نخواهد گرفت.»

او ادامه داد: «اگر ما با آگاهی و با سعه صدر اجازه دهیم جوانان قدرت بگیرند و امکانات در اختیار آنان قرار بدهیم، یک فرصت بی‌نظیری برای کل کشور است.صادرات یکی از زمینه‌های مهم افزایش توان اقتصادی و قدرت ملی ما است که در پارک علم‌وفناوری پردیس به‌صورت جدی و با رویکردهای علمی بر روی آن سرمایه‌گذاری شده است. امیدوارم هرروز بیشتر در این زمینه موفقیت کسب کنند.»

ظریف همچنین در مورد اجرایی شدن کمک‌های وزارت خارجه برای اقدام در مقابل تحریم‌های گوگل و اپل گفت: «البته در این زمینه وزارت ارتباطات به طور مستقیم دخالت دارد، اما ما کمک خواهیم کرد. ما توانستیم تحریم‌های آمریکا را در دنیا نامشروع کنیم. البته آمریکا بواسطه دلار قدرت زیادی در بازار دارد، اما به این معنی نیست که آمریکا می‌تواند به‌صورت دائمی فشارهایش را اعمال کند.»

وزیر امورخارجه افزود: «در حال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از کشورها متوجه این موضوع شدند که باید سیستم مالی و بانکی خودشان را تا جایی که ممکن است از دلار آمریکا مستقل کنند و این اقدام مهمی است. کارهایی که در کارخانه نوآوری انجام می‌شود نشان می‌دهد که سهم بزرگی در آینده خواهیم داشت و این باعث خوشحالی من است.»

او همچنین تاکید کرد: «دست دوستی و همکاری جمهوری اسلامی همیشه به سمت کشور‌های همسایه دراز بوده و اگر زمینه فراهم باشد و آمادگی وجود داشته باشد که کشور‌های همسایه همکاری کنند حتما ما هم این آمادگی را خواهیم داشت.»

ظریف در ادامه بیان کرد: « امکاناتی که ما برای صادرات داریم به عنوان یکی از روش‌های شش گانه تقویت اقتصاد کشور، افزایش صادرات، افزایش خدمات فنی مهندسی و افزایش کار غیر ضروری در برابر واردات، سرمایه گذاری و گردشگری است.»

او با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در ایران و مزیت‌های نسبی که برای صادرات تولیدات آن‌ها وجود دارد، گفت: «بسیار مهم است که از جوانانی که در این حوزه مشغول به کار هستند حمایت شود و دولت بتواند موانعی که بعضا تحریم‌ها برای حضور فعال‌تر آن‌ها در این عرصه ایجاد کرده برطرف کند. البته با توجه به ظرفیتی که در این جوانان من امروز مشاهده کردم خود این جوانان می‌توانند این راه را هرچه بیشتر باز کنند.»

وزیر امورخارجه در حاشیه بازدید از مرکز نوآوری دیجی‌کالانکست اظهار کرد:‌ «در دولت دوازدهم وزارت امورخارجه دو ابر اولویت مهم دارد که یکی از این ابر اولویت‌ها توجه به اقتصاد مقاومتی است و در این راستا توجه به موضوع صادرات از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.»

ظریف گفت: «در این حوزه افزایش خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار در برابر واردات سرمایه و تکنولوژی قرار دارد.»

پیام توییتری محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه پس از بازدید از کارخانه نوآوری آزادی خطاب به رئیس جمهور آمریکا در خصوص فعالیت‌های جوانان کارآفرین ایرانی و موضوع تروریست اقتصادی:

«۲۵۰۰ کارآفرین جوان یک ساختمان قدیمی در تهران را به یک کارخانه نوآوری تبدیل کرده‌اند تا از فناوری‌های نوین، بازی، نانو دارو، هوش مصنوعی، IoT استفاده کنند. تروریسم اقتصادی دورنالد ترامپ قصد دارد آن‌ها و عقاید آن‌ها را مسدود کند، اما آن‌ها به دنبال رویاهایشان هستند.»

برچسب‌ها: کارخانه نوآوری آزادیدیجی‌کالانکستاستارتاپمحمدجواد ظریفوزیر امورخارجهظریف
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.