آیا استارتاپ‌های بزرگ آمادگی ورود به بورس را دارند؟
در گفت‌وگو با دکتر تقی‌خان تجریشی مطرح شد: ۸

آیا استارتاپ‌های بزرگ آمادگی ورود به بورس را دارند؟

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ - ۱۸:۰۶ | ۶ دقیقه

ورود به بازار سرمایه‌گذاری بزرگی همچون بورس نشان از موفقیت یک استارتاپ یا شرکت به‌حساب می‌آید که رسیدن به این موفقیت ویژگی‌ها و روش‌های خاص خود را دارد.

نوپانا: دکتر امیر تقی‌خان تجریشی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت و عضو هیئت‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در گفت‌وگویی با خبرنگار نوپانا به شرح شرایط و نیازهای یک استارتاپ برای ورود به بازار بورس ایران پرداخت.

او در ابتدا گفت: «ابتدا باید تعریف خود را از یک استارتاپ مشخص کنیم. استارتاپ‌های بزرگی همچون دیجی‌کالا، اسنپ، دیوار، الوپیک و ... دیگر ساختار یک استارتاپ را ندارند و به شرکت‌های بزرگ فن‌محور تبدیل شده‌اند و خیلی کلمه استارتاپ برای آن‌ها کاربرد ندارد.»

تجریشی ادامه داد: «ورود به بازار بورس یکی از بهترین استراتژی‌های خروج سرمایه‌گذاران اولیه استارتاپ‌هاست و این اتفاق باید بیافتد؛ زیرا به این ترتیب سرمایه‌گذاران ثانویه یا عمومی فرصت این را دارند تا در رشد این شرکت‌ها سهم داشته باشند.»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت در خصوص آمادگی بورس ایران برای حضور استارتاپ‌ها گفت: «این آمادگی دو طرفه است. از یک دیدگاه باید دید آیا استارتاپ‌های ما نیز آمادگی ورود به بورس را دارند یا خیر؟ اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنیم، می‌توان گفت در مقطع زمانی فعلی خیلی از این شرکت‌ها می‌توانند آمادگی پذیرش در بورس را کسب کنند، لیکن دراین راستا باید اقداماتی نیز انجام دهند.»

او ادامه داد: «اگر شرکتی می‌خواهد سهام خود را به پذیره‌نویسی عام برساند، باید یکسری ویژگی‌ها داشته باشد. خیلی از شرکت‌های استارتاپی به دلیل ماهیت دوران رشد و کارآفرینی، به شدت توسعه‌گرا بودند و توانسته‌اند یک ایده را به محصول رسانده و در بازار رشد کنند. از طرفی هنگامی که یک شرکت به مرحله‌ای از رشد و بلوغ رسید، باید جنس حاکمیت سازمانی آن تغییر کند و در یک چارچوب و قاعده خاص و شفاف حرکت کند.»

تجریشی افزود: «این تغییر خیلی سخت است، بسیاری از کارآفرینان نمی‌توانند آن را بپذیرند و سعی دارند مشابه سال‌های قبل به کار خود ادامه دهند. چنین تغییری­، یکی از همان ویژگی‌های آمادگی برای ورود به بورس است. همچنین شرکتی که تمایل دارد به بورس وارد شود، باید به یک سطح درآمد پایدار رسیده باشد. اگرچه لزومی ندارد که این شرکت‌ها سودهای کلانی داشته باشند و این مورد برای شرکت بورس قابل درک است، اما داشتن درآمد پایدار برای صرف هزینه‌ها و حل مسائل نیاز است.»

تقی‌خان تجریشی در خصوص موانع پیشروی ورود استارتاپ‌ها به بورس گفت: «بزرگترین مانع برای ورود استارتاپ‌ها به بورس، عدم آمادگی برای تغییر، انتقال و پذیرش تفاوت سرمایه‌گذاران عمومی با سرمایه‌گذاران خطرپذیر و کارآفرین است. دومین مانع پذیرش و فرهنگ‌سازی در بازار بورس در خصوص تفاوت شرکت‌های استارتاپی با شرکت‌های سنتی است.»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت با اشاره به موضوع موفقیت یک استارتاپ در گروی ورود به بورس اظهار داشت: «ورود موفق به بورس نشانه موفقیت یک استارتاپ است. البته لزوما تنها راه موفقیت یک استارتاپ ورود به بورس نیست. نمونه‌های بزرگ و بین‌المللی زیادی وجود دارند که وارد بورس نشدند، اما موفق بوده و رشد کردند.»

امیر تقی‌خان تجریشی در پایان افزود: «زمانی که یک استارتاپ در مرحله تامین عمومی قرار گیرد، به این معنی است که مرحله رشد خود را طی کرده و به یک جریان مالی پایدار مثبت رسیده و باید آن را به نهادهای نظارتی و سرمایه‌گذارن عمومی و نهادی نیز ثابت کند. این مرحله‌ای است که می‌شود جشن گرفت و به عنوان موفقیت یک استارتاپ عنوان کرد.»

برچسب‌ها: بورساستارتاپامیر تقی‌خان تجریشیورود استارتاپ‌ها به بورسورود به بورسشرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.