اسپید، راهکاری برای توزیع سریع کالاها
رپرتاژ آگهی؛ ۸

اسپید، راهکاری برای توزیع سریع کالاها

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۱۲:۰۰ | ۸ دقیقه

پیک‌های موتوری که با یونیفرم و کلاه ایمنی بنفش این روزها در تهران زیاد مشاهده می‌شوند، سفیران اسپید هستند. آنها موظفند طبق نقشه‌ای که روی گوشی تلفن همراه‌شان می‌بینند (از کوتاه‌ترین مسیر) بسته‌هایی که به ایشان سپرده شده، به مقصد برسانند.

نوپاناموتورسوارهای اسپید برخلاف بقیه پیک موتوری‌هایی که می‌شناسید، منتظر نمی‌شوند تا کسی درخواست پیک بدهد. آنها راس یک ساعت خاص در دفتر اسپید جمع می‌شوند، بسته‌های هم‌مسیر را می‌گیرند و راهی می‌شوند.

انتخاب مسیر سفیران اسپید را یک فرد انجام نمی‌دهد، بلکه این کار به یک رایانه (کامپیوتر) سپرده شده است. شاید با کمی نگاه فانتزی بتوان گفت یک رایانه، رئیس پیک‌های اسپید است و به آن‌ها می‌گوید از کجا بروند و چه چیزی را ببرند!

هر روز آدرس‌ها در رایانه ثبت می‌شود و این رایانه است که بررسی می‌کند کدام بسته‌ها هم مسیر هستند و بر این اساس مرسوله‌ها را دسته بندی می‌کند.

در واقع این رایانه است که تشخیص می‌دهد چند بسته برای یک سفیر کافی است تا بتواند در زمان مقرر و بدون تاخیر آن را به نقطه هدف برساند.

معمولا یکی دیگر از مشکلات پیک‌ها این است که وقتی به مسیری آشنا نیستند، برای رساندن ۵ بسته مختلف در یک منطقه شهر دچار مشکل می‌شوند و تشخیص اینکه اول کدام را برسانند تا مسیرشان کوتاه‌تر شود، مشکل است.

یک کار دیگر که رایانه‌ی هوشمند اسپید انجام می‌دهد این است که هر روز و در ساعت‌های مختلف مدت زمان در مسیر بودن پیک را در حافظه خود ثبت می‌کند. به این ترتیب بعد از چند روز مشخص می‌شود که کدام خیابان در ساعت‌های به خصوص پرترافیک هستند، پس دفعه بعد موتورسوار را در آن ساعت از آن خیابان به سمت مقصد راهنمایی نمی‌کند و مسیر جایگزین را ه ترافیک کمتری دارد، به روی گوشی همراهش می‌فرستد.

این ثبت ترافیک مسیرها در دراز مدت باعث شده که رایانه به یک فرمول دقیق برای پیدا کردن خلوت‌ترین مسیرها برسد.

تا جایی که مسیری که پیک موتوری در طول یک ماه کار در اسپید طی می‌کند، چند کیلومتر کمتر از ماه‌های قبل است.

برای اینکه دقت رایانه محاسبه‌گر اسپید را درک کنید، همین را بگوئیم که سفیران اسپید نسبت به شش ماه پیش، ۳۰ درصد کمتر در مسیر رفت و آمد هستند.

این کوتاه شدن مسیر دو مزیت بزرگ دارد؛

اول به موقع رسیدن بسته‌ها به دست مقصد و دوم کاهش هزینه‌های ارسال محصولات که در نهایت هزینه حمل و نقل را برای مشتریان اسپید پایین آورده است.

اسپید یک شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات حمل و نقل به تجارت‌هاست. یعنی چه؟ یعنی اسپید با پیک‌های موتوری دیگر فرق دارد.

معمولا اگر بخواهید چیزی را برای دوستی یا همکاری در نقطه‌ی دیگری از تهران بفرستید، با الو پیک یا اسنپ باکس تماس می‌گیرید. پیک موتوری می‌آید، بسته را از شما تحویل می‌گیرد و در آدرسی که برایش مشخص کرده‌اید به فرد مورد نظر می‌رساند، اما اسپید این کار را انجام نمی‌دهد!

در واقع اسپید با شرکت‌ها کار می‌کند. یعنی اگر یک شرکتی (به عنوان مثال یک موسسه انتشاراتی و یا یک فروشگاه اینترنتی) بخواهد هر روز ۱۰ تا حتی ۱۰۰ نمونه از کالای عرضه شده‌ی خود را به دست مشتری برساند، اسپید این کار را برایش انجام ‌می‌دهد.

حتی این امکان برای اسپید وجود دارد که محصول را در مقصد تحویل بگیرد و پولش را همان جا از مشتری دریافت و به حساب شرکت واریز کند.

اسپید بابت گرفتن پول از مشتری و واریز آن به حساب شرکت هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. در حالی که اگر قرار باشد یک پیک همین کار را انجام دهد، از شرکت بابت برای گرفتن پول مشتری و آوردن آن هم پول خواهد گرفت.

همین مزایای اسپید و استفاده از رایانه‌های هوشمند در توزیع، مسیریابی و همچنین امور مالی باعث شده بسیاری از صاحبان مجلات و انتشاراتی‌ها، بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین اینترنتی و برگزار کنندگان همایش‌ها و مراسم مختلف برای انجام کارهای‌شان با اسپید قرارداد همکاری طولانی مدت ببندند.

اگر مجموعه کتاب‌های کنکور گاج مارکت را خریده باشید، یا از فروشگاه‌های اینترنتی گوشی شاپ یا عطر سفیر سفارشی داشته باشید، حتما با سفیران اسپید برخورد کرده‌اید.

خیلی از شرکت‌هایی که مشتری اسپید هستند، به دلیل پایین آمدن هزینه حمل و نقل و در نتیجه پائین آمدن قیمت تمام شده‌ی محصول‌شان حتی هزینه ارسال را از مشتری نمی‌گیرند و آن را از حساب خود و بصورت رایگان برای مشتری ارسال می‌کنند.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر از فعالیت اسپید و خدمات آن می‌توانند به وب‌سایت این شرکت به آدرس (speeddeliv.com/business) رفته و در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد خدمات اسپید به دست بیاورند.

برچسب‌ها: اسپیدپیک موتوری آنلاینپیک موتوریارسال بسته
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.