استارتاپ‌های فن‌آسا، سه سوت جابز و هانیلی برنده فینال استارتاپ جاده ابریشم شدند
پس از عبور از چالش‌های مختلف ۸.۵

استارتاپ‌های فن‌آسا، سه سوت جابز و هانیلی برنده فینال استارتاپ جاده ابریشم شدند

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۱۶:۵۲ | ۲۰ دقیقه

فینال دومین رویداد استارتاپ جاده ابریشم برگزار شد و استارتاپ‌های فن‌آسا، سه سوت جابز و هانیلی به عنوان تیم‌های برتر دومین رویداد استارتاپ جاده ابریشم معرفی شدند.

نوپانا به نقل از تکراسا، مرحله مقدماتی دومین دوره رویداد تور استارتاپ جاده ابریشم از تاریخ ۲۱ مهر ماه ۹۷ در ۵ شهر کرمان، شیراز، مشهد، تبریز و تهران شروع به کار کرد و هشت تیم پذیرش۲۴ از کرمان، الفبا از شیراز، فن‌آسا از مشهد، هانیلی از تبریز و تیم‌های این‌پین، دیالوگ، سه سوت جابز و کریدورز از تهران به انتخاب داوران برای شرکت در فینال انتخاب شدند.

تیم‌های برگزیده در طی یک برنامه شتاب‌دهی آنلاین ۱۰۰ روزه تحت نظر مربیان و منتورهایی از حوزه های مختلف کسب‌وکاری قرار گرفتند و در نهایت فینال دومین دوره استارتاپ جاده ابریشم با حضور ۶ تیم برتر، مهمانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، مدیران استارتاپ‌های بزرگ و موفق، علاقه‌مندان و اصحاب رسانه در تاریخ ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ۹۸ در تهران برگزار شد.

روز نخست فینال

بر اساس زمان‌بندی رویداد، قرار بر این بود تیم‌های فینالیست در این روز کسب‌وکار و ایده خود را ارائه دهند که به دلیل مشکل فنی در نمایشگر سالن برگزاری رویداد، این کار به روز دوم و پایانی موکول شد.

در شروع مراسم علیرضا جوزی، یکی از هم‌بنیانگذاران استارتاپ جاده ابریشم ضمن خوش آمدگویی به افراد حاضر در سالن گفت: «امسال میزبان ۶ تیم برتر و فینالیست رویداد هستیم که در مقابل داوران و حضار کسب‌وکار خود را معرفی خواهند کرد. همچنین رویداد امسال به دو زبان فارسی و انگلیسی است و تیم‌های برتر به زبان انگلیسی  ارائه خواهند داشت.»

قادر صادقی، هم‌بنیانگذار استارتاپ جاده ابریشم و سرپرست شتاب‌دهی آنلاین رویداد گفت: «برنامه شتابدهی ۱۰۰ روزه جاده ابریشم به دنبال اهداف نیازسنجی بازار، ارتباط با سرمایه‌گذاران و نحوه رشد و توسعه استارتاپ‌ها بود که توانست محقق شود. در این برنامه از ۳۲ منتور در حوزه‌های روابط‌عمومی، منابع انسانی، بازاریابی، ارزش‌گذاری، جذب سرمایه و … کمک گرفته شده است.»

صادقی ادامه داد: «کپی کردن استارتاپ‌های دیگر شاید نسخه مناسبی برای ایران نباشد؛ ما باید کسب‌وکارهای مناسب خود را داشته باشیم و قرار نیست همه جا سیلیکون ولی شود.»

در اولین سخنرانی رویداد، Gilles Mautin در خصوص موضوع بازاریابی اثرگذار گفت: «مردم شباهت رو دوست دارند، ابتدا از فریم ورک ها استفاده کنید.»

اولین پنل گفتمان اکوسیستم‌های استارتاپی بین‌المللی نیز با حضور Neda Aldaihany از کویت و Hovhannes Yeritsyan از ارمنستان و مدیریت حمیدرضا احمدی، بنیانگذار ایوند برگزار شد. Hovhannes Yeritsyan معتقد بود: «اکوسیستم استارتاپی توسط نشست‌های این مدلی رشد می‌کند نه توسط دولت‌ها.»

پنل بعدی رویداد با موضوع پنل تکنولوژی در آینده به چه صورت است؟ به مدیریت کوین سلطانی و با حضور مهدی صدری و Karl Krochmal برگزار شد. در این مطرح شد: «تکنولوژی وجود دارد و این وظیفه شماست که راهی پیدا کنید تا بتوانید با استفاده از آن موثر باشید و راه استفاده‌ برای آن پیدا کنید؛ شما می‌توانید ایلان ماسک بعدی باشید.»

سخنرانی مهدی نایبی، بنیانگذار الوپیک به موضوع مدیریت بحران در رکود اقتصادی اختصاص داشت. نایبی سخنرانی خود را با دو سوال شروع کرد. او گفت: «سوالی که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که آیا با توجه به شرایط اقتصادی، امکان خروج از بحران وجود دارد یا خیر؟ همچنین بحران برای یک شرکت بزرگ و در حال رشد، فرصت است یا تهدید؟»

نایبی با اشاره به تحریم‌های اخیر اپل گفت: «ما به این فکر نکرده بودیم که یک روزی اپل دشمن ما شود و مقابل منافع ما قرار گیرد.»

او در پایان گفت: «کلمات کلیدی امسال، استقامت، چابکی است و شاید در این سال‌های سختی ما به اندازه چندین سال رشد کردیم.»

پنل بعدی رویداد به موضوع چالش‌های استخدام و منابع انسانی با حضور فرهاد هدایتی مدیرعامل تسکولو و جواد عامل مدیرعامل مسیریاب نشان اختصاص داشت. گرداننده پنل نیز هادی فرنود بود.

عامل گفت: «همه افراد سازمان روی فرهنگ سازمان تاثیرگذارند و با ورود یک شخص پر انرژی و پرهیاهو، فرهنگ سازمان هم دچار نشاط می‌شود.» هدایتی نیز ادامه داد: «ما در مصاحبه ها خیلی سوال فنی نمی پرسیم و سعی می‌کنیم فردی را استخدام کنیم که در جلسه مصاحبه حس دوستی باهاش داشته باشیم.»

کلوب یک میلیونی‌ها عنوان آخرین پنل روز اول رویداد استارتاپ جاده ابریشم بود که به زبان انگلیسی با حضور ژوبین علاقبند مدیرعامل اسنپ، مهدی نایبی مدیرعامل الوپیک و علیرضا صادقیان مدیرعامل چیلیوری برگزار شد. مدیریت این پنل نیز بر عهده محمدرضا ازلی هم‌بنیانگذار تکراسا و استارتاپ جاده ابریشم بود. در این پنل نیز به تحریم‌های شرکت‌های آمریکایی و فشار آن‌ها بر دیگر شرکت‌های دنیا برای تحریم استارتاپ‌های ایران اشاره شد. بر اساس نظر پنلیست‌ها برای استارتاپ‌های بزرگ راهی برای جذب سرمایه خارجی وجود ندارد و سرمایه‌گذار‌های داخلی نیز هنوز به نتوانسته‌اند این خلا را پر کنند. به علاوه بازار بورس نیز هنوز آمادگی پذیرش ارزش‌گذاری‌های استارتاپ‌ها را ندارد. در این پنل ژوبین علاقه‌بند به تاثیر افزایش قیمت سوخت بر پلتفرم‌های حمل و نقل اشاره کرد و گفت اگر نتوان سهمیه‌ای برای رانندگان این پلتفرم‌ها پیدا کرد شاهد افزایش قیمت و استفاده کم‌تر از این پلتفرم‌ها خواهیم بود. این پلفترم‌ها در حال حاضر در پی راهی برای گرفتن سهمیه بنزین برای رانندگان بر اساس کیلومتر سفر هستند.

همچنین در این روز محمد قائم‌پناه بنیانگذار کشمون و تیم دوم رویداد سال گذشته جاده ابریشم از موفقیت‌ها، چالش‌ها و برنامه‌های آینده کسب‌وکار خود گفت.

روز دوم رویداد

روز پایانی دومین رویداد استارتاپ جاده ابریشم در حالی شروع شد که مشکل فنی نمایشگر رفع شده بود و حاضرین منتظر شنیدن ارائه ۶ تیم برتر فینالیست بودند.

شروع کننده در روز دوم الیاس خسروی، هم‌بنیانگذار استارتاپ جاده ابریشم و هم‌بنیانگذار همفکر مشهد بود که در ابتدای مراسم ضمن خیر مقدم به افراد حاضر در رویداد از سختی‌های گذشته خود گفت.

پس از صحبت‌های خسروی، Karl Krochmal به موضوع آینده کار و شغل پرداخت و گفت: «ما به رهبرانی نیاز داریم که پل بسازند نه اینکه دیوار بکشند. همچنین شغل‌هایی که پایه آن براساس الگوریتم است بیشتر امکان دارد که توسط ربات‌ها تسخیر شوند.»

محمدرضا ازلی در رابطه با جذب حامیان رویداد استارتاپ جاده ابریشم نیز گفت:« امسال ما توانستیم ۷۸ حامی در ۶ رویداد مختلف با بیش از ۲۲۰۰ شرکت کننده داشته باشیم. رویداد استارتاپ جاده ابریشم به صورت کاملا داوطلبانه برگزار می‌شود و هزینه‌های رویداد از طریق حامیان تامین می‌شود. به علاوه این رویداد ناسودبر است به این معنی هم موسسان آن و داوطلبان حقوق نمی‌گیرند و تمامی پول‌های جذب شده در خود رویداد برای برگزاری و تیم‌ها هزینه می‌شود. به علاه ما به زودی لیست پول‌های دریافت شده از حامیان و هزینه‌های سال گذشته و امسال را به صورت عمومی در جهت شفافیت منتشر خواهیم کرد.»

بلاکچین و آینده آن موضوع جذاب روز دوم رویداد بود که کوین سلطانی به ارائه آن پرداخت. سلطانی در این خصوص تشریح کرد: «با توجه به رشد کاربران اینترنت و اینکه تا سال ۲۰۲۲، بیش از یک میلیارد کاربر جدید اضافه خواهد شد، باید در هر حوزه ای به بازار دیجیتال وارد شد و از سیستم بلاک‌چین استفاده کرد. همچنین هک کردن سیستم بلاکچین تقریبا محال است.»

در روز دوم رویداد، پنل گفت‌وگوی صندلی داغ نیز در نظر گرفته شده بود که آسیه حاتمی، بنیانگذار ایران تلنت به عنوان مهمان و آرش برهمند به عنوان مجری اجرای آن را برعهده داشتند.

حاتمی در پاسخ به سوال چرا بخش فارسی ایران تلنت به خوبی بخش انگلیسی آن نیست؟ گفت: « من دنبال این بودم که چه سیستمی بهتر کار می‌کند هم‌چنین زمانی که ما شروع به کار کردیم، مشتریان ما کسب‌وکارهای خارجی بودند و طبیعی بود که سرویس ما هم خارجی باشد. انگلیسی بودن یک فیلتر قوی برای ایران تلنت است که کمک می‌کند تا افراد قوی‌تر به ما مراجعه کنند.»

حاتمی در پایان افزود: «ما منبع دیتا هستیم و وظیفه ماست که بتوانیم از این دیتا اطلاعاتی را استخراج کنیم که به درد استارتاپ‌ها بخورند.»

مدیریت پنل رسانه‌ها و روابط‌عمومی بر عهده محمدرضا ازلی بود. این پنل با حضور مسعود یوسف‌نژاد سردبیر زومیت، مانی قاسمی سردبیر دیجیاتو، سحر افاضلی مدیر روابط عمومی پیشین بامیلو و اسنپ‌تریپ، مسعود فیاضی مدیر روابط عمومی سامسونگ و اکبر هاشمی سردبیر شنبه برگزار شد.

از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده در این پنل می‌توان به اهمیت ایجاد ارتباط دوستانه با اصحاب رسانه، وجود یک فرد با مسئولیت ارتباط با رسانه، داشتن استراتژی رسانه و روابط عمومی و یافتن بهترین زمان برای روایت داستان اشاره کرد. همچنین تاکید شد که روابط‌عمومی صرفا ارتباط با رسانه نیست بلکه این کار یکی از وظایف واحد روابط‌عمومی یک سازمان است.

پس از پایان پنل جذاب و چالش برانگیز روابط‌عمومی نوبت به ارائه تیم‌های برتر استارتاپ جاده ابریشم رسید. تیم‌های الفبا، برنامه به اشتراک‌گذاری آموزش بر روی کتاب‌های درسی و جزوات از شیراز، پذیرش۲۴ کلینیک مجازی و نوبت‌دهی پزشکان از کرمان، این‌پین‌اپ اپلیکیشن جستجو و درخواست ملک از تهران، سه‌سوت‌جابز سامانه استخدامی از تهران، هانیلی پلتفرمی برای ارتباط زنبورداران و خریداران عسل از تبریز و فن‌آسا ساخت قاشق مخصوص بیماران پارکینسون از مشهد به ترتیب کسب‌وکار خود را در حضور داوران و افراد حاضر در سالن به زبان انگلیسی معرفی کردند.

ژوبین علاقبند، رادمان ربیعی، کامران خوشی، بهار یارمحمد و پارسا جانباز داوران دومین فینال استارتاپ جاده ابریشم بودند.

در زمان تصمیم‌گیری هیئت داوران، پنل فین‌تک ایران تا ۱۴۰۰ با حضور مصطفی امیری، مهدی عبادی و مهدی فروغی و مدیریت علیرضا هوشمند برگزار شد.

مهدی فروغی، مدیر مارکتینگ بیمیتو با شاره به این نکته که آینده صنعت بیمه در دست استارتاپ‌های این حوزه است گفت: «همانطور که آژانس‌های سنتی درخواست خودرو تعطیل شدند، نمایندگی‌های سنتی بیمه نیز تعطیل خواهند شد.»

مهدی عبادی، دبیر فین‌تک ایران نیز مطرح کرد: «پیش‌بینی می‌کنم تا سال ۱۴۰۰ صنعت فین‌تک در ایران از بین می‌رود. البته این اتفاق در صورتی که فین‌تکی‌ها به مناظره قدرت با بخش سنتی و دولتی بپردازند، اتفاق نخواهد‌ افتاد.»

همچنین مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال نیز خبر از فیلترینگ و تحریم زرین‌پال و اعضای ارشد و هیئت‌مدیره آن‌ها توسط شرکت شاپرک داد.

پنل سرمایه‌گذاری رویداد استارتاپ جاده ابریشم توسط مشهاد سبحانی و با حضور رادمان ربیعی، زانیار کمانگر، Neda Aldaihany و Magda Posluszny برگزار شد.

زانیار کمانگر در این پنل گفت: «با شرایط کنونی ایران باز هم بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری است اما باید بدانیم که‌ این سرمایه‌گذاری باید میان‌مدت و بلند‌مدت باشد و دنبال سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت نباشیم.»

رادمان ربیعی نیز اشاره کرد: «سرمایه‌گذاری‌هایی که در ایران انجام می‌شود به خاطر ارزش پول یا شرایط خوب مالی نیست بلکه بازار‌ و جمعیت مناسب، زیرساخت‌های خوب و منابع طبیعی و انسانی زیاد است که ایران را برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌سازد.»

پنل توریسم ایران از دیگر بخش‌های این رویداد در روز پایانی بود. به علاوه فینال رویداد استارتاپ جاده ابریشم با خبرهای خوبی همراه بود؛ هادی فرنود خبر از برگزاری دوره بعدی این رویداد در کشورهای کویت و ارمنستان داد و آرش برهمند به راه‌اندازی سامانه امدادرسانی در بحران‌ها به کمک چند شرکت بزرگ تکنولوژی در آینده نزدیک اشاره کرد.

در نهایت اما، فینال دومین رویداد استارت جاده ابریشم با معرفی تیم فن‌آسا به عنوان تیم برتر، سه سوت جابز به عنوان تیم دوم و هانیلی به عنوان تیم سوم در ۱۳ اردیبهشت ۹۸ به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها: فینالیست‌های رویداد جاده ابریشمرویداد جاده ابریشمsilkroad startupاستارتاپسه سوت جابزفن آساهانیلی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.