از نوروز امسال، عوارض جاده‌ای را با اپلیکیشن دیجی‌پِی پرداخت کنید
خدمتی جدید از دیجی‌پی؛ ۸

از نوروز امسال، عوارض جاده‌ای را با اپلیکیشن دیجی‌پِی پرداخت کنید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۵:۲۰ | ۶ دقیقه

از ۲۸ اسفند ۹۷ می‌توانید عوارض جاده‌ای را با استفاده از اپلیکیشن «دیجی‌پی» (Digi Pay) پرداخت کنید.

نوپانا: سید حسین میرشفیع، معاون ساخت بزرگراه‌های کشور، طی خبری اعلام کرد که طرح عوارض الکترونیکی خودروها، از ۲۸ اسفند در چهار آزادراه اصلی کشور، اجرایی می‌شود.

به گفته وی، صورتجلسه نهایی طرح عوارض الکترونیکی خودروها یا به اختصار ETC، امروز به امضای دستگاه‌های اجرایی دخیل رسیده و مقرر شده که از ۲۸ اسفندماه ۹۷، در چهار آزادراه تهران – قم، تهران – ساوه، کرج – قزوین و قزوین – زنجان، ایستگاه‌های اخذ عوارض سنتی که موجب اخلال در ترافیک و بروز حوادث رانندگی می‌شد، جمع‌آوری و غیر فعال شود.

حالا به جای پرداخت سنتی عوارض در این آزادراه‌ها، مردم می‌توانند عوارض خودروی خود را از طریق اپلیکیشن‌های مالی نظیر «دیجی پی» و اپلیکیشن‌های بانکی خود، پرداخت کنند. همچنین این امکان که مالکان خودرو بتوانند پلاک خود را به سیم‌کارت یا حساب بانکی‌شان وصل کرده و به این ترتیب عوارض جاده‌ای را پرداخت کنند نیز وجود دارد.

معاون ساخت بزرگراه‌های کشور همچنین اعلام کرده که تا تابستان آینده، تمام عوارضی‌های جاده‌ای از سراسر کشور جمع می‌شود و روش‌های جدید پرداخت عوارض، جایگزین خواهد شد. برای شناسایی خودروهای رد شده، در محل کنونی عوارضی‌های جاده‌ای، دوربین نصب می‌شود که پلاک عقب و جلوی خودروهای عبوری را اسکن کرده و سپس با سامانه مرکزی عوارض، تطبیق می‌دهد. درواقع خودروها دیگر نیازی به توقف، پرداخت عوارض و شروع مجدد حرکت ندارند و می‌توانند با همان سرعت مجاز خود، از محل مورد نظر عبور کنند.

پیش از آن‌که سراغ انواع نحوه پرداخت عوارض برویم، باید دو نکته دیگر را هم اعلام کنیم. اول اینکه رانندگان خودروها باید در یک زمان مقرر، عوارض مربوطه را پرداخت کنند و در غیر این صورت، سامانه راهور نیروی انتظامی، پیامک اخطاری به مالک خودرو ارسال می‌کند. اگر در این صورت هم مالک خودرو عوارض خود را پرداخت نکند، جریمه خواهد شد.

نکته دوم این است که معاون ساخت بزرگراه‌های کشور اعلام کرده که دوربین‌های مخصوص عوارض که استفاده خواهند شد، مطابق با جدیدترین فناوری‌ها هستند و هیچگونه اشتباه یا سوء استفاده و تخلفی در آن‌ها قابل تصور نیست.

اما چطور می‌توان عوارض را پرداخت کرد؟

 

پرداخت موبایلی

برای این حالت رانندگان می‌توانند از اپلیکیشن‌های مدیریت مالی مثل دیجی پی استفاده کنند تا عوارض جاده‌ای خود را پرداخت کنند. همچنین امکان پرداخت عوارض با اپلیکیشن‌های بانکی نیز قرار است اضافه شود.

پرداخت در توقف

در این حالت اگر رانندگان برای سوخت‌گیری یا استراحت، قصد توقف در یکی از مجتمع‌های رفاهی بین راهی یا پمپ بنزین را داشته باشند، می‌توانند از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شده، نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی، اقدام کنند.

پرداخت از طریق برچسب

در این روش، رانندگان پیش از آغاز سفر خود، باید برچسب مخصوص پرداخت عوارض را تهیه و روی شیشه خودروی خود نصب کنند. سپس مبلغ عوارض به طور خودکار پس از عبور خودرو از آزاد‌راه، از شارژ موجود در کیف پول برچسب، کسر خواهد شد و عوارض جاده‌ای پرداخت می‌شود.

پرداخت بی واسطه

در نهایت و در آخرین روش، رانندگان می‌توانند با دادن اجازه برداشت از حساب، مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراه را، به صورت خودکار پرداخت کنند. درواقع در این حالت هربار پلاک خودروی وصل شده به حساب بانکی از دوربین‌های پرداخت عوارض عبور می‌کند، مبلغ عوارض از حساب بانکی وصل شده کسر می‌شود و کسری این مبلغ نیز به مالک خودرو، اطلاع‌رسانی می‌شود.

برچسب‌ها: دیجی‌پیپرداخت الکترونیکسید حسین میرشفیععوارضعوارض الکترونیکی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.