چهارمین دوره جامع آموزش اینترنت اشیا IOT WAY
با حمایت رسانه‌ای نوپانا: ۸.۷

چهارمین دوره جامع آموزش اینترنت اشیا IOT WAY

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۱۲:۰۰ | ۹ دقیقه

دومین روز از چهارمین دوره جامع آموزش اینترنت اشیا (IOT WAY) در تاریخ 23 آذر در ساختمان ساتبا واقع در پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

نوپانا: مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران، چهارمین دوره جامع آموزش اینترنت اشیا خود را با همکاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آذر در پژوهشگاه نیرو برگزار کرد.

دومین روز این دوره در قالب ۴ بخش و به صورت تئوری و عملی برای علاقه‌مندان و فعالان این حوزه برگزار شد.

در بخش اول آقای مهندس حسن یاری درباره مدیریت هوشمند انرژی با اینترنت اشیا مطالبی را ارائه دادند. بخش‌ عمده این قسمت مربوط به هوشمندسازی ساختمان‌ها، سازمان‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی بود و ارقام دقیقی ارائه شد.   

پس از استراحت کوتاهی در بخش دوم جناب آقای دکتر بهشتی به تدریس امنیت و حریم خصوصی اینترنت اشیا پرداختند. در این بخش تهدیدات، چالش‌ها، حملات مرتبط با اینترنت اشیا و راه‌های موجود برای کاهش آسیب‌پذیری در برابر این موارد تدریس شد.

در بخش سوم سرکار خانم دکتر محبان به تدریس مطالب کاربردی و مفیدی در زمینه تجاری‌سازی و تیم‌سازی اینترنت اشیا پرداختند. در این بخش اطلاعات مهمی درباره پیاده‌سازی اینترنت اشیا به صورت یک پروژه درون‌ سازمانی و ایجاد یک استارت‌آپ مبتنی بر اینترنت اشیا ارائه شد.

بعد از اتمام بخش سوم، مسابقه‌ای بین شرکت کنندگان برگزار شد و هدیه‌ای به نفرات برتر داده شد. همچنین در این بخش از جناب آقای مهندس زیاری، مدیر کل دفتر هوشمندسازی و نظارت ساتبا برای تلاش‌های ایشان در جهت برگزاری این دوره و ترویج اینترنت اشیا قدردانی شد.

در بخش آخر شرکت‌کنندگان به 5 گروه تقسیم شدند و با استفاده از امکانات فراهم شده توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا، سناریوهای مختلف اینترنت اشیا را به صورت عملی پیاده‌سازی کردند. در ابتدای این بخش سرکار خانم دکتر غمخواری و آقای مهندس تایانلو نحوه انجام بخش سخت‌افزار و استفاده از پلتفرم آماده شده را شرح دادند.

در آخر گواهینامه‌ حضور در دوره‌ی‌آموزش جامع اینترنت اشیا به شرکت‌کنندگان اعطا شد.

در حاشیه این همایش خبرنگار نوپانا گفت‌وگویی با جناب آقای مهندس زیاری مدیرکل دفتر هوشمندسازی و نظارت ساتبا انجام داد.

جناب آقای زیاری درباره لزوم برگزاری این دوره با همکاری مرکز تحقیقات اینترنت اشیا گفت: «یکی از مواردی که سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) باید بر آن کار کند و در راستای سیاست‌های قید شده در اساس‌نامه سازمان است، بحث اینترنت اشیا و هوشمندسازی شبکه برق بر بستر اینترنت اشیا است.»

در این خصوص دفتر هوشمندسازی و نظارت ساتبا با توجه به اینکه وظیفه اتصال شبکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بازرسی نیروگاه‌های بادی را بر عهده دارد، قصد دارد سامانه پایش و مانیتورینگ نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در کشور راه‌اندازی کند و به بستر اینترنت اشیا برای انتقال اطلاعات و کنترل نیروگاه‌ها احتیاج دارد.

در همین راستا برای آشنایی با مفاهیم اینترنت اشیا و توانایی استفاده از این تکنولوژی جلساتی را با مرکز تحقیقات اینترنت اشیا داشتیم و با همکاری هم دوره‌های آموزشی پلتفرم اینترنت اشیا، امنیت اینترنت اشیا و مدیریت هوشمند انرژی در بستر اینترنت اشیا  را تا کنون برگزار کرده‌ایم.

پنج‌شنبه و جمعه ۲۲ و ۲۳ آذر هم شاهد برگزاری دوره جامع آموزش اینترنت اشیا هستیم. در این دوره مفاهیم اولیه، امنیت و پلتفرم اینترنت اشیا، ارتباط و انتقال اطلاعات و... توسط اساتید خوبی تدریس شد.

اولین بار است که دوره‌ آموزشی را در محل سازمان برگزار می‌کنیم که شکر خدا با استقبال خوبی مواجه شده است.

همچنین آقای زیاری درباره پروژه‌های مربوط به اینترنت اشیا که تاکنون در ساتبا انجام شده‌اند گفت: «سابق بر این طرح فهام که فراسامانه ملی سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند انرژی است به تصویب سابا سابق رسیده است.»

سانا (سازمان انرژی‌های نو ایران) و سابا (سازمان بهره‌وری انرژی) دو شرکت زیرمجموعه شرکت توانیر بودند که اکنون با یکدیگر ادغام شده‌اند و ساتبا را تشکیل داده‌اند. ساتبا یک شرکت نیست و یک موسسه زیرنظر وزارت نیرو است که معاون محترم وزیر آقای محمد صادق‌زاده، رئیس این سازمان هستند.

در زمانی که سابا وجود داشت طرح فهام تصویب شده بود و قرار بود کنتورهای یک میلیون مشترک شبکه توزیع تعویض شود و به کنتورهای هوشمند تبدیل شوند و بر بستر اینترنت اشیا انتقال اطلاعات را انجام دهند. قبل از تشکیل ساتبا، این بحث بر روی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار کنتور در استان‌های خراسان، تهران، اصفهان، بوشهر و خوزستان انجام شده است. اکنون با توجه به تشکیل ساتبا، وظیفه اجرای این پروژه به شرکت توانیر و شرکت‌های توزیع واگذار شده است. وظیفه ساتبا با توجه به اساس‌نامه‌اش بحث سیاست‌گذاری نظارت و برنامه‌ریزی برای تکمیل این کار است.

آقای زیاری درباره چشم‌انداز اینترنت اشیا سازمان ساتبا در ۱۰ سال آینده گفت: ان‌شاالله در ۱۰ سال آینده باید به نقطه‌ای برسیم که شبکه‌ی برق کشور به مقدار زیادی هوشمند شود و تا آن زمان بتوانیم بر نیروگاه‌های تجدیدپذیر که در ۵ سال آینده به ۵۰۰۰ مگاوات می‌رسند، از طریق سامانه پایش و مانیتورینگ بر بستر اینترنت اشیا نظارت داشته باشیم.

همچنین بخوانید:" اولین روز از دوره چهارم آموزش جامع اینترنت اشیا (IoT WAY۴) برگزار شد"

برچسب‌ها: اینترنت اشیامرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایرانIoT WAYسازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برقساتباپژوهشگاه نیروعلی زیاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.