پنج عبارت ممنوعه در محیط کار
زبان خود را تغییر دهید ۸

پنج عبارت ممنوعه در محیط کار

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۱۱:۰۵ | ۴ دقیقه

بیان برخی جملات در محیط کار باعث سوء برداشت و مشکلاتی می‌شود.

نوپانا: ما در طول روز ممکن است هزاران جمله و عبارت را به زبان بیاوریم. اما چیزی که مهم است استفاده درست و به‌جا از کلمات و جملات است. همانطور که در فرهنگ ما یک ضرب‌المثل معروف وجود دارد که می‌گوید: «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.»

به گزارش نوپانا، در محیط کار، به‌خصوص محیطی که کار تیمی در آن جریان دارد، کلمات، لحن و جملات زیادی ممکن است ارتباط کاری را به چالش بکشاند و در نتیجه به کسب و کار صدمه بزند که در ادامه به پنج مورد از آنها می‌پردازیم:

1- این وظیفه من نیست

این جمله به ظاهر ساده باعث می‌شود فرد خود را از جمع اعضای تیم کاری‌تان جدا کند. این جمله دقیقا متضاد حس انعطاف‌پذیری و تمایل به یادگیری است. به جای گفتن این جمله منفی می‌توان از این جمله مثبت استفاده کرد: «واقعا در این زمینه تجربه‌ای ندارم.»

2- فکر ‌کنم که

این جمله و جمله‌های مشابه آن، باعث می‌شود از تسلط مدیریتی کاسته شده و قدرت پیام نیز تضعیف شود. گفتن «فکر می‌کنم این بهترین راه‌حل است» از جمله «این بهترین راه‌حل است.» قدرت کمتری دارد.

3- نمی‌دانم

با گفتن این عبارت ممکن است دیگران فکر کنند شما از روی تنبلی، با این جمله خود را خلاص کرده‌اید. به جای این عبارت بگویید:«اجازه بدهید جواب را پیدا کنم.» یا «نمی‌دانم چطور این کار را انجام دهم.» و حتی «برای انجام این کار از چه کسی می‌توانم کمک بگیرم؟» نیز جمله مناسبی است. با این کار زمان می‌خرید تا راه‌حل مناسب را پیدا کنید.

4- نمی‌توانم

با بر زبان نیاوردن این عبارت به همکاران خود می‌فهمانید که برای هر نوع یادگیری آماده هستید. می‌توانید مشکل را بررسی و راه حل پیشنهاد کنید. مثلا اگر از شما خواسته باشند پروژه‌ای را معرفی کنید که به دلیل مشغله کاری توان انجام آن را ندارید بگویید: «متاسفانه الان مشکلی دارم. با این حال با شخص سومی در این مورد صحبت کرده‌ام و مطمئنم او به‌خوبی از پس آن برمی‌آید.»

5- اما

ما همیشه به‌طور غریزی جملات منفی را می‌بینیم. استفاده از کلمه اما، همه آن چیزی را که پیش از این گفته‌اید کاملا انکار می‌کند. مثلا این جمله را ببینید: «این پیراهن خیلی زیباست اما این گوشواره‌ها به پیراهنت نمی‌آید.» بنابراین استفاده از این کلمه تنها باعث برجسته شدن بخش منفی ماجرا می‌شود.

برچسب‌ها: فرهنگ و جامعهروان‌شناسی موفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا