هم‌بنیان‌گذار آکیولس فیسبوک را ترک می‌کند
پس از هفت سال همکاری؛ ۸

هم‌بنیان‌گذار آکیولس فیسبوک را ترک می‌کند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۰:۳۶ | ۷ دقیقه

سیل خروج بنیان‌گذاران استارتاپ‌های تصاحب‌شده توسط فیسبوک همچنان ادامه دارد. برندن ایرایب، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق آکیولس نیز این شرکت را ترک کرد.

نوپانا به نقل از زومیت، برندن ایرایب، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق آکیولس، امروز اعلام کرد که فیسبوک را ترک خواهد کرد. به گزارش TechCrunch، ایرایب این تصمیم را ظاهراً پس از لغو نسل بعدی هدست واقعیت مجازی این شرکت یعنی «ریفت ۲» در هفته‌ی گذشته که خود او مسئول توسعه آن بود، اتخاذ کرده است.

ایرایب و تیم اجرایی فیسبوک دیدگاه‌هایی اساساً متفاوت درباره آینده آکیولس داشتند که به مرور زمان این اختلاف نظر عمیق‌تر شده و ایرایب نیز علاقه‌ای به تلاش بیشتر برای به کرسی نشاندن دیدگاه خودش ندارد.

brendan iribe

وی جدایی خود را در یک پست فیسبوک بدین گونه اعلام کرد: «از روزی که ما آکیولس را در ژوئیه ۲۰۱۲ تاسیس کردیم، اتفاقات بسیاری افتاده‌ است. من هیچ‌وقت نمی‌توانستم تصور کنم که تا چه میزان موفق خواهیم شد و تا کجا پیش خواهیم رفت. امروز، پس از هفت سال فوق‌العاده، در حال جدایی هستم. من به آنچه با یکدیگر به‌دست‌ آوردیم، بسیار افتخار می‌کنم و قدردان آن هستم. ما یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تحقیقاتی و مهندسی در تاریخ را گردهم آوردیم، که اولین حضور واقعی واقعیت مجازی را با آکیولس ریفت (Rift) و تاچ (Touch) رقم زده و یک صنعت نوپا را الهام بخشیده‌ است. ما انقلابی را شروع کردیم که دنیا را از جهاتی که حتی نمی‌توانیم متصور شویم، متحول می‌کند. با این حال، با وجود اینکه بسیار پیش رفته‌ایم، اما مسیر تازه شروع شده‌ است. مایکل آبراش درست می‌گوید که «این‌ها روزهای خوب قدیمی هستند». هم‌اکنون زمانی است که ما باید پیشگامان پلتفرم و مدیوم بزرگ بعدی باشیم. حال زمان ماست تا این فناوری را بیش از پیش توسعه دهیم. هر قسمت از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیاز به بهبود دارد، مخصوصا سخت‌افزار و فناوری پایه و آکیولس بهترین تیم را در جهان برای این کار دارد. اگرچه تا عرضه عینک‌های هوشمند جادویی که همه ما رویای آن را در سر می‌پرورانیم، فاصله داریم اما آن‌ها تقریبا در دسترس ما هستند. کار کردن با بسیاری از افراد با استعداد در آکیولس و فیسبوک، دگرگون‌کننده‌ترین تجربه من از زندگی کاری‌ام است. وقتی کسی ما را تشویق کرده یا از ما تشکر می‌کند، ما می‌گوییم «تلاش تیمی». موفقیت آکیولس تنها به‌دلیل تلاش تیمی خارق‌العاده، میسر شده‌ است. من خالصانه از تمامی کسانی که عضوی از این مسیر حیرت‌انگیز بوده‌اند، تشکر می‌کنم؛ مخصوصا از مارک که به این تیم و آینده VR و AR باور دارد. برای من، این اولین استراحت در ۲۰ سال گذشته است. الان زمان استراحت، تجدید قوا و خلاق بودن است. من برای اتفاقات بعدی هیجان زده‌ام.

brendan iribe

لغو نسل بعدی هدست واقعیت مجازی قدرت‌گرفته از PC «ریفت ۲» نشان می‌دهد که مدیریت اجرایی فیسبوک به هدست‌های مستقلی که نیازی به اتصال به یک رایانه یا گوشی خارجی ندارند، بیشترین توجه را دارد. در ماه می، آکیولس از هدست ۱۹۹ دلاری Oculus Go رونمایی کرد و برنامه‌ای برای عرضه‌ی هدست Oculus Quest در بهار آتی با برچسب قیمتی ۳۹۹ دلاری دارد. یک سخنگوی فیسبوک گفته که PC VR قسمتی از برنامه‌ی آینده شرکت است و موضوعی که تیم ایرایب روی آن کار می‌کردند، در محصولات آینده به‌کار گرفته خواهد شد.

خروج ایرایب در زمانی اتفاق افتاده است که تعدادی از بنیان‌گذاران استارتاپ‌های نامی تصاحب‌شده توسط فیسبوک نیز، در حال خروج از این شرکت هستند. کمتر از یک ماه گذشته، بنیان‌گذاران اینستاگرام، کوین سایستروم و مایک کریگر اعلام کردند که قصد خروج از این شرکت را به علت تنش‌های موجود دارند. هم‌بنیان‌گذار واتساپ، جان کوم، نیز فیسبوک را امسال ترک کرد. همکار ایرایب و هم‌بنیان‌گذار آکیولس، پالمر لاکی، فیسبوک را در اوایل ۲۰۱۷ ترک کرد.

ایرایب پس از تصاحب ۲ میلیارد دلاری Oculus VR توسط فیسبوک در سال ۲۰۱۴، وارد این شرکت شد. در آن زمان، وی مدیرعامل این شرکت بود. پس از یک سازمان‌دهی مجدد و اساسی در اواخر ۲۰۱۶، ایرایب از سمت مدیرعاملی کنار گذاشته شده و رئیس بخش PC VR شد.

قبل از بنیان‌گذاری Oculus VR، ایرایب در Gaikai کار می‌کرد؛ یک استارتاپ گیمینگ ابری که سونی در سال ۲۰۱۲ به مبلغ ۳۸۰ میلیون دلار به تصاحب خود درآورد. قبل از آن نیز، Scaleform را بنیان‌گذاری کرده بود؛ یک ابزار رابط کاربری گیمینگ که اتودسک در سال ۲۰۱۱ با مبلغ ۳۶ میلیون دلار آن را خرید.

برچسب‌ها: facebookهدست واقعیت مجازیبرندن ایرایبفیسبوکآکیولسریفت ۲
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.