علت اختلال در سرویس GPS ماه گذشته سیگنال مختل کننده بود
محمدجواد آذری جهرمی: ۸

علت اختلال در سرویس GPS ماه گذشته سیگنال مختل کننده بود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۱۰:۵۸ | ۴ دقیقه

وزیر ارتباطات کشورمان درباره اختلال GPS که چندی پیش گریبانگیر بسیاری از اپراتورها شده بود صحبت کرده و آن را نشات از یک اختلال دانسته که سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی کشور در تکاپوی بیشتر برای یافتن علت اصلی این موضوع است.

نوپانا به نقل از دیجیاتو، محمدجواد آذری جهرمی اختلال سیستم GPS را تایید کرده و درباره آن گفته است: «شاهد اختلال GPS هستیم که متوجه شدیم، اختلالی در حال اعمال روی شبکه است که این سینگال مختل کننده در داخل تهران فعال بود. بر اساس گزارش‌های دریافتی از سیستم های نظارتی رگولاتوری، سیگنال مزاحمی در یک منطقه از تهران شناسایی شد که این سیگنال باعث اختلال در سامانه GPS شده بود.»

اختلال در سرویس GPS
 

سیگنالی که وزیر ارتباطات درباره آن صحبت می‌کند دقیقا مشخص نیست که از سمت کجا ارسال شده و آیا ارسال آن عمدی بوده یا غیر عمدی. اختلال GPS چند روز پیش باعث شده بود که بسیاری از افراد در حین استفاده از سرویس مکان یابی موبایلشان، ناخودآگاه لوکیشن و موقعیت فعلی‌شان اطراف فرودگاه امام خمینی نشان داده می‌شد. جهرمی درباره پیگیری وزارتخانه درباره منشا و چرایی ارسال این سیگنال‌ها نیز به خبرنگاران چنین گفت: «در این زمینه شکایتی به قوه قضائیه ارجاع شده تا با بررسی دستگاه‌های امنیتی مبدا و منشا این سیگنال شناسایی شود اما هم اکنون این سیگنال غیر فعال است و مشکل مذکور مدت زیادیست که حل شده است.نمی‌دانیم این اطلاعات ناخواسته یا عمدی بوده، اما رگولاتوری در این زمینه شکایتی را طرح کرده و شکایت رگولاتوری نیز مورد تائید قرار گرفته و نیازمند کمک دستگاه‌های امنیتی برای رفع این مشکل هستیم.»

 

گمانه‌ها و حدس‌های متعددی در این باره زده شده که هیچ کدام را نمی‌توان صد در صد درست دانست با این حال پیگیری‌های دیجیاتو نشان می‌دهد که احتمالا این مورد یک مشکل ساده مخابراتی بوده و در همان روزهایی که رخ داد، یعنی اواخر شهریور، برطرف شده است.

برچسب‌ها: محمدجواد آذری جهرمیوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتGPSتلکام۲۰۱۸telecom2018سیگنال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.