وزیر ارتباطات عضویت ناخواسته کاربران در سرویس‌‌های ارزش افزوده را تایید کرد
ضعف‌در سامانه فنی؛ ۸

وزیر ارتباطات عضویت ناخواسته کاربران در سرویس‌‌های ارزش افزوده را تایید کرد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۱۷:۱۱ | ۴ دقیقه

پیگیری مافیای سرویس‌های ارزش افزوده از سوی وزیر ارتباطات جدی به نظر می‌رسد. آذری جهرمی که در روزهای گذشته در توییتر به این مسائل پرداخته و خبر از کلاهبرداری ۲۲ میلیارد تومانی داده بود، حالا با انتشار جزییات بیشتر، تایید کرده است که عضویت بدون اطلاع کاربر در این سرویس‌ها وجود داشته است.

نوپاناآذری جهرمی در گفتگو با روزنامه دولت گفته است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مامور شده بود تا این مسئله را بررسی کند و با پردازش‌های فنی در یکی از پرونده‌هایی که بالاترین شکایت را به خود اختصاص داده بود، عضویت ناخواسته مشخص شده است: «مشخص شد افرادی بدون اجازه کاربر، آنها را عضو سرویس ارزش افزوده کرده و مبالغی از آنها کسر می‌شد. در نهایت یک ماه پیش مشخص شد چه تعداد و به چه میزانی از افراد کلاهبرداری شده است و اواخر هفته نیز اعلام شد پرونده تکمیل شده است.»

وزیر ارتباطات عنوان می‌کند که اپراتورهای موبایل در این کلاهبرداری مشارکت نداشته‌اند اما خبر از ضعف‌هایی در سامانه فنی آنها می‌دهد که به برخی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده اجازه کلاهبرداری داده است: «نمی‌توانیم بگوییم اپراتورها اصلاً مقصر نیستند اما ذکر این نکته ضروری است که در مرحله رسیدگی به این پرونده، اپراتورها با ما همکاری خوبی داشتند و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ما گذاشتند که روند رسیدگی به این پرونده را تسهیل کرد.»

او از بازگشت مبلغی حدود ۲۲ میلیارد تومان به حساب مشترکین موبایل، ظرف ۱۰ روز آینده خبر داد و عنوان کرد روش این بازگشت در سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری متفاوت خواهد بود: «در سیم کارت‌های اعتباری پول کسر شده به‌عنوان شارژ به حساب مشترک اضافه خواهد شد و در خصوص مشترکین دائمی اگر قبض را پرداخت کرده باشند پول مورد نظر به‌ عنوان بستانکار در قبض جدید اعمال می‌شود و اگر قبض پرداخت نشده باشد قبض جدید با کسر پول صادر می‌شود.»

آذری جهرمی گفته است در این بررسی، ۶ شرکت متخلف شناخته شده‌اند و وزارت ارتباطات مشکلی برای رسانه‌ای کردن نام این شرکت‌ها ندارد. با این وجود، او انتشار نام این شرکت‌ها را به آینده و از طریق روابط عمومی وزارت ارتباطات موکول کرده است.

وزیر ارتباطات همچنین علت این پیگیری را، افزایش غیرطبیعی شکایات کاربران در سامانه ۱۹۵ ذکر کرده است. البته در ماه‌های گذشته کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی برای آگاهی کاربران از دستور «ستاره ۸۰۰ مربع»، جهت مشاهده لیست سرویس‌های ارزش افزوده آغاز افتاده بود.

برچسب‌ها: محمدجواد آذری جهرمیوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتتخلفمشترکین تلفن همراهاپراتورهای موبایلکلاهبرداری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.