لزوم توجه ویژه به فرشتگان سرمایه‌گذاری
رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان: ۷

لزوم توجه ویژه به فرشتگان سرمایه‌گذاری

توسط علی موسوی | ۱۳۹۵/۱۲/۱۲ - ۱۲:۲۲ | ۶ دقیقه

افشین کلاهی می‌گوید این سرمایه‌گذاران انتظار برگشت سرمایه ندارند و تنها در صورت موفقیت، در آن سهیم خواهند بود.

نوپانا به نقل از اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران: افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان و نایب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان اتاق ایران گفت: یکی از روش‌های مهم جذب سرمایه در دنیا از طریق «فرشتگان سرمایه‌گذاری» است؛ صاحبان سرمایه و کارآفرینان موفقی که بخشی از سرمایه خود را به صورت کمک هزینه یا بورس برای انجام تحقیقات لازم در اختیار صاحبان ایده و استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهند تا ایده‌هایشان را به ثمر برسانند؛ البته معمولا این سرمایه‌گذاران انتظار زیادی نسبت به برگشت سرمایه خود ندارند و تنها در صورتی که موفقیتی حاصل شود در آن سهیم خواهند بود.

او افزود: ما با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان موفق و جوانان با استعداد باید در جذب این سرمایه‌ها فعالانه‌تر عمل کنیم تا بتوانیم به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم و به اعتقاد من حضور نمایندگان شرکت‌های مهمی مثل بوش و بازدید آن‌ها از مراکز مختلف می‌تواند زمینه لازم برای دریافت این سرمایه‌ها و همکاری مشترک را فراهم کند.

کلاهی ادامه داد: شرکت‌های بزرگی مثل بنیاد بوش علاوه بر داشتن سرمایه در بازار هم جایگاه ویژه‌ای دارند و اگر ایده‌هایی که حمایت می‌کنند به نتیجه برسد، زمینه فروش آن هم فراهم خواهد بود که این یعنی ما علاوه بر تامین منابع مورد نیاز، بازار صادرات مناسبی را هم به دست آورده‌ایم.

او در خصوص نقش اجرای برجام برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: قدم‌هایی برداشته شده ولی موفقیت چندانی به دست نیامده است؛ چون اولا شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی ایران معمولا با دولت رابطه خوبی ندارند و شرکت‌های دانش‌بنیان دولتی روش‌های تعامل با شرکت‌های خارجی و موسسه‌های بزرگ دانش‌بنیان را نمی‌دانند؛ دوما هنوز برجام برای شرکت‌های خارجی آن چنان که باید برای شروع همکاری مطمئن نیست.

کلاهی گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خارجی علاقه مند به سرمایه‌گذاری و همکاری هستند ولی برای برداشتن گام‌های عملی منتظر هستند؛ به خصوص بعد از انتخابات آمریکا حساسیت‌ها بیشتر شده است.

افشین کلاهی درباره ایجاد فضاسازی‌های ضد شرکت‌های دانش‌بنیان و ‌استارت‌آپ‌ها درجامعه گفت: این موج در همه جای دنیا وجود دارد و ایران هم مستثنا نیست و در هر دوره با ایجاد شرایط جدید، کسب‌وکارهای جدید وارد بازار می‌شوند؛ مثلا امروزه کسب‌وکارهایی وجود دارند که زمانی بخش مهمی از اقتصاد بوده‌اند ولی حالا به حاشیه رفته‌اند.

او در پایان گفت: به اعتقاد من پذیرش و تعامل مهم ترین گام است و باید دانست که جلوی این کسب‌وکارهای نوپا را نمی‌توان گرفت. این‌ها نقش می‌گیرند، توسعه پیدا می‌کنند، اشتغال ایجاد می‌کنند؛ رفاه به وجود می‌آورند و کیفیت خدمات رسانی را بالا می‌برند پس باید به جای مانع تراشی فضای بهتری برای این شرکت‌ها مهیا کنیم.

(همچنین در این باره بخوانید: «اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی همراه با انتقال دانش» و «چرا برلین بهشت جوانان کارآفرین شده است؟»)

برچسب‌ها: ایرانسرمایه‌گذاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی موسوی

علی موسوی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران است. او در زمینه کسب‌و‌کار‌های نوپا فعال است و به تولید محتوا می‌پردازد.