دلایل از بین رفتن انگیزه کاری
افراد مخرب را بشناسید ۷.۵

دلایل از بین رفتن انگیزه کاری

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۰:۲۵ | ۴ دقیقه

روابط جاری و شخصیت افراد در محیط کار، روی انگیزه فرد تاثیر مستقیمی می‌گذارد.

نوپانا: محیط کار نه جای صمیمیت بیش از حد است و نه جای رفتارهای خشک و قالبی. در واقع بهتر است هرکس تا حد امکان شخصیتی نرمال داشته باشد و در صورت وجود مشکل در نحوه ارتباط، آن را اصلاح و یا درمان کند.

به گزارش نوپانا، مشکلات ارتباطی باعث از بین رفتن انگیزه کاری می‌شود. این مشکلات در چندین الگوی رفتاری مخرب بروز داده می‌شود:

میل به قدرت و کنترل

این رفتار از نحوه بیان افراد نیز مشخص می‌شود. میل به کنترل دیگران و هدایت غیرضروری افراد، باعث خشمگین شدن و در نهایت واکنش افراطی می‌شود. اگر فرد مقابل توانایی صحبت یا واکنش منطقی نداشته باشد، از کار احساس دلسردی می‌کند.

انتقام

حس انتقام­‌جویی اجازه نمی‌دهد که ما رابطه گرم و صمیمانه‌ای با همکاران خود داشته باشیم. هرکسی ممکن است در زندگی آسیب‌ها و شکست‌هایی خورده باشد و نسبت به زندگی و دنیا حس خوبی نداشته باشد. اما هیچکس حق این کار را ندارد که حس منفی خود را در محل کار و روی دیگران متمرکز کند.

خود شیفتگی

اشخاص خودشیفته خودشان را از دیگران برتر می­دانند و می‌خواهند از دیگران به سود خود بهره­‌برداری کنند آنها با کمترین انتقاد ناراحت می‌شوند. با این افراد کار کردن دشوار است و در محیط کار به‌دنبال اثبات خود و یا دشمن‌تراشی هستند و این بزرگترین عامل بی‌انگیزگی شغلی محسوب می‌شود.

غرور بی‌جا

 صمیمیت کاری، به تواضع و فروتنی احتیاج دارد. افراد مغرور همیشه دیگران را کوچک‌تر از آنچه هستند می‌دانند و باعث می‌شوند افراد از آنها فاصله بگیرند. این فاصله انگیزه کاری را از بین می‌برد و باعث می‌شود اعضای یک تیم کاری، همدیگر را باور نداشته باشند.

سپر بلا شدن

عده‌ای بخاطر ضعف در شخصیت خیال می‌کنند که اگر هرکاری را انجام دهند و هر مسئولیتی را بپذیرند دوست‌داشتنی می‌شوند. در حالی که اغلب مردم، اینگونه افراد را چاپلوس و ریاکار می‌دانند و تمایلی ندارند به آن‌ها نزدیک شوند.

 رقابت افراطی

رقابت افراطی به این معناست که افراد همه انرژی خود را صرف می کنند تا در نقش برنده ظاهر شوند. برنده شدن هیجان‌انگیز است و ما می­‌خواهیم برنده شویم، اما با حالت افراطی، فقط با میل به برنده شدن مبارزه بیشتر می‌شود، زیرا طرف مقابل هم می‌خواهد ما را شکست دهد.

با دیدن هرکدام از این رفتارهای مخرب، مطمئن باشید انگیزه کار در تیم شما از بین رفته یا به زودی از بین می‌رود. با گفتگو و داشتن درک بیشتر از افراد و نحوه تعاملات آن‌ها، سعی در شناخت و حل آن‌ها داشته باشید.

برچسب‌ها: روان‌شناسی موفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا