«علی بابا» با هوش مصنوعی به جنگ ترافیک می رود
دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل می‌کنیم: ۸

«علی بابا» با هوش مصنوعی به جنگ ترافیک می رود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۹:۵۶ | ۱۱ دقیقه

شرکت علی بابا مهر ماه گذشته به طور رسمی تایید کرد که مبلغ ۱۵ میلیارد دلار طی سه سال آینده در زمینه «فناوری های بااهمیت» که شامل مواردی مثل محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی هستند، سرمایه گذاری می کند.

به گزارش فناوران، علی بابا هم پا جا پای گوگل گذاشته است و به تدریج خود را در حوزه های مختلف جا می کند. این شرکت بزرگ از فروشگاه آنلاین شروع کرده و هم اکنون روی حوزه های بسیاری فعالیت می کند که یکی از آنها هوش مصنوعی است. شرکت علی بابا مهر ماه گذشته به طور رسمی تایید کرد که مبلغ ۱۵ میلیارد دلار طی سه سال آینده در زمینه «فناوری های بااهمیت» که شامل مواردی مثل محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی هستند، سرمایه گذاری می کند.

این شرکت حتی اعلام کرد که آزمایشگاه های ویژه ای را در شهرهای سن متیو، کالیفرنیا، بلویو، واشنگتن، پکن و مسکو به منظور تحقیق روی فناوری های بااهمیت راه اندازی می کند. سرمایه گذاری علی بابا در حقیقت شامل تاسیس بخش جدیدی به نام DAMO Academy است. DAMO قرار است با این سرمایه هنگفت، روی موضوعاتی مثل اینترنت چیزها، امنیت شبکه، یادگیری ماشینی و پردازش زبان های طبیعی تمرکز کند.

حال به نظر می رسد که تلاش های این شرکت تا حدودی جواب داده و می خواهد از این فناوری ها بهره برداری کند. این شرکت چند روز پیش اعلام کرد که در توافقی با مسوولان محلی کوالالامپور، پایتخت مالزی، به دنبال حل معضل ترافیک این شهر با بهره گیری از هوش مصنوعی است. شرکت AliCloud که یکی از شرکت های تابعه و وابسته به علی بابا است، اعلام کرد با استفاده از هوش مصنوعی و محاسبات ابری ترافیک شهر کوالالامپور مالزی را کاهش می دهد.
 
گفتنی است این شرکت در سال ۲۰۱۶ ، سیستم مدیریت ترافیک «مغز شهر» یا City Brain خود را در شهر هانگژوی چین مستقر کرد و به همین منظور تجربه خوبی در دست و پنجه نرم کردن با ترافیک شهری را دارد. پس از نصب سیستم City Brain در شهر هانگژو که دفتر اصلی علی بابا هم آنجا مستقر است، میانگین سرعت ترافیک ۱۵ درصد افزایش یافت و تخلف های ترافیکی با دقت ۹۲ درصد گزارش شدند.
 
 مغز شهر
 
سیستم سیتی برین می تواند ترافیک را به طور زنده پیش بینی کند و جریان های ترافیکی را بهبود ببخشد. به علاوه، این سیستم می تواند حوادث ترافیکی را با استفاده از داده های استخراج شده از ویدیوها، دفاتر نظارت بر ترافیک، سیستم های حمل و نقل عمومی و برنامه های کاربردی نقشه برداری ترافیکی تشخیص دهد.
 
هنگامی که این سیستم با دیگر سیستم های مدیریت شهری ادغام می شود، می تواند یک پلت فرم کارآمد برای مواقع اضطراری و یافتن بهترین مسیر عبور خودروهای امداد و نجات بسازد. این سیستم به مرور می تواند الگوهای پیچیده ترافیکی و دستورالعمل هایی برای بهبود ترافیک ارایه بدهند؛ مثلا پیشنهادهایی برای تغییر مسیر اتوبوس ها یا مسیرهای جاده ای جدید ارایه می کند.
بر اساس گزارش هایی که به اکتبر ۲۰۱۶ برمی گردد، شهردار هانگژو، شهری که ۹ میلیون نفر جمعیت دارد، با همکاری با علی بابا و فاکسکان پروژه سیتی برین را راه اندازی کردند. از آن زمان به بعد این کلان شهر هر ذره اطلاعات شهری را جمع آوری می کند تا آن را به هوش مصنوعی بدهد.
 
در این صورت، هر شهروند ردیابی می شود؛ از فعالیت هایش در شبکه های اجتماعی، خریدهایی که می کند، ارتباطاتش و هر چیزی که به درد یک دیتابیس عظیم هوش مصنوعی بخورد، جمع آوری می شود تا در گذر زمان، یک شبکه مصنوعی در داخل شهر شکل بگیرد. هر چیزی از شبکه های آب رسانی تا حجم ترافیک در مناطق خاص در این دیتابیس جا می گیرند تا مغز شهر به تدریج ساخته شود. 
 
براساس گزارش نیو ساینتیست، این پروژه موفقیت های چشمگیری نیز در همین مدت اندک داشته است که از میان آنها می توان به کاهش ترافیک، تصادفات خیابانی و کاهش جرایم پرداخت. مغز شهر نه تنها به مقامات متصل می شود، بلکه تمام وقایع اضطراری و بحران ها را نیز به آنها گوشزد می کند. از سوی دیگر نیز این شبکه مصنوعی به گوشی های همراه تمامی شهروندان متصل می شود تا آنها را به صورت آنلاین از شرایط ترافیک جاده ها و همچنین شرایط آب وهوایی مطلع کند.
 
  از نظر تئوری، یک مغز شهر می تواند ازسوی مدیران شهرداری برای بررسی اطلاعاتی که توسط میلیون ها حسگر بی سیم ارزان قیمت جمع آوری شده است، استفاده شود. این حسگرها شاخص هایی چون جابه جایی جاده ای، فشار آب، آلودگی هوا، جمعیت در ایستگاه های اتوبوس، زباله های بد بو، میزان برف در خیابان ها، میزان سیل، میزان سلامتی افراد مسن را اندازه گیری می کنند.
 
 توسعه کسب وکار به خارج از چین
 
این اولین بار است که علی بابا مغز شهر را خارج از چین نصب می کند و روند رو به رشد تاثیر غول های فناوری چینی بر مدرن شدن آسیا ادامه دارد. انتظار می رود فاز اول استقرار مغز شهر در کوالالامپور تا ماه مه کامل شود که شامل اتصال به ۳۰۰ چراغ راهنمایی و ۵۰۰ دوربین ترافیکی برای نظارت بر منطقه تجاری مرکزی شهر است. اگر همه چیز خوب پیش رود، کوالالامپور در اواخر امسال میلادی این پلت فرم را به مترو گسترش می دهد.
 
شرکت AliCloud برای پیاده سازی و استقرار سیستم مغز شهربا شورای شهر و شرکت «دیجیتال اکونومی» همکاری می کند. دیجیتال اکونومی یک شرکت دولتی سرمایه گذار برای توسعه کسب وکارهای سازمانی مالزی است. 
 
گفتنی است که شرکت هایی مانند علی بابا، «تنسنت» و بایدو از بزرگ ترین شرکت های تجاری فناوری محور چین هستند که روی منطقه جنوب آسیای شرقی تاثیر بسیار زیادی گذاشتند. تنست شرکت توسعه دهنده پیام رسان وی چت و بایدو هم یک غول جست وجوی چینی و همتای گوگل در این کشور است. بایدو اخیرا اعلام کرده که می خواهد روی رانندگی خودران ها در کشورهای جنوب شرق آسیا سرمایه گذاری کند.
 
در شهرهای بزرگ گرفتار ترافیک، سعی می شود سیستم های دستی و مبتنی بر نیروی انسانی برچیده شود و سیستم های هوشمند و خودکار جایگزین شوند و با تجزیه و تحلیل لحظه ای داده های دریافتی از سراسر شهر، خیابان ها، بزرگراه ها و حتی کوچه های کم اهمیت، ترافیک را به صورت آنلاین و پویا مدیریت کنند.
برچسب‌ها: علی باباترافیکهوش مصنوعی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.