نگاهی به قانون «قطع شدن از اینترنت»
حق آفلاین بودن؛ ۷

نگاهی به قانون «قطع شدن از اینترنت»

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۲/۰۱ - ۱۳:۲۰ | ۳ دقیقه

آفلاین بودن در ساعات غیرکاری، موافقان و مخالفان زیادی دارد.

نوپانا: از روزهای آغازین سال میلادی جدید، قانونی در کشور فرانسه عملی شد که مطابق آن کارمندان این حق را دارند که در ساعات غیرکاری، اینترنت‌شان قطع باشد و حتی ایمیل‌های خود را چک نکنند.

دلیل آن‌ها برای اجرای این قانون کاهش استرس و فرسودگی ذهنی کارمندان است. این قانون که به قانون «قطع شدن از اینترنت» ویا «حق آفلاین بودن» معروف است، شرکت‌هایی که بیشتر از 50 کارمند دارند را ملزم می‌کند تا در زمان‌هایی که جز ساعت کاری نیست، استفاده کارمندان از تکنولوژی‌های مربوط به کار به حداقل برسد.

این قانون برای برخی از شرکت‌ها و ادارات عملی شد و مشکلی به‌وجود نیاورد. به‌عنوان مثال کارمند یک شرکت بسته‌بندی با این قانون به آنچنان مشکلی بر‌نخواهد خورد. اما طبیعتاً اجرای این قانون برای بعضی از مشاغل بسیار دور از ذهن است. مثلاً در محیط‌های استارت‌آپی که ساعت کاری خیلی دقیقی وجود ندارد و هرلحظه ممکن است به افراد احتیاج باشد، اجرای این قانون غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

این قانون بخش کوچکی از بازنگری فرانسه در قوانین کار محسوب می‌شود که در نظرسنجی‌های صورت گرفته بیشتر از 30 درصد از کارمندان گفته‌اند که با وجود تمایل، امکان انجام این کار را ندارند.

با وجود همه این‌ موارد، قانون «قطع شدن از اینترنت»، از طرف اتحادیه‌های کارگری مورد استقبال قرار گرفته است و باید دید این قانون دست‌خوش چه تغییراتی می‌شود.

 

برچسب‌ها: جهانقوانین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا