توجه مجلس به تامین مالی تخصصی استارت‌آپ‌ها
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره‌های هفتم و هشتم: ۸

توجه مجلس به تامین مالی تخصصی استارت‌آپ‌ها

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۱۱:۰۰ | ۶ دقیقه

جواد آرین‌منش: «ممکن است افراد سودجویی به بهانه راه‌اندازی استارت‌آپ برای دریافت تسهیلات مالی اقدام کنند؛ در حالی که هدف آن‌ها تنها گرفتن وام کم‌بهره است. برای حل چنین مشکلاتی، مجلس بر تامین مالی وی‌سی‌ها كه متخصص راه‌اندازی و توسعه استارت‌آپ‌ها هستند تمرکز بیشتری می‌کند.»

نوپانا: جواد آرین‌منش، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره هفتم و هشتم، در خصوص دغدغه تامین مالی استارت‌آپ‌ها به خبرنگار نوپانا گفت: «تامین سرمایه استارت‌آپ‌ها با مدل تسهیلات مالی سازگار نیست. از مشکلاتی که در این زمینه می‌توان به‌ آن‌ها اشاره کرد این است که اگر از منابع مالی کشور، تسهیلات مالی به‌شکل وام کم‌بهره به راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها اختصاص دهیم، ممکن است افراد سودجویی به بهانه راه‌اندازی استارت‌آپ برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند در حالی که هدف آن‌ها تنها گرفتن وام کم‌بهره است؛ اتفاقی که قبلا هم شاهد آن بوده‌ایم. برای حل چنین مشکلاتی، مجلس بر تامین مالی صندوق‌های سرمايه‌گذاری خطرپذير كه متخصص راه‌اندازی و توسعه استارت‌آپ‌ها هستند تمرکز بیشتری می‌کند.»

(همچنین بخوانید: حمایت ۸۰۰۰ میلیارد ریالی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر)

آرین‌منش افزود: «به طور کلی حرکت‌های نوآورانه و اقداماتی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورمحور در کشور انجام می‌شوند، از نبود فرهنگ‌سازی و نظارت بر این نوع فعالیت‌ها رنج می‌برند. از آنجایی که بسیاری از مسائل برای سرمایه‌گذاران مبهم است، شناخت دقیقی نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند و همین امر یکی از دلایل کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه است. لازم است رسانه‌های جمعی در جهت معرفی کسب‌وکارهای نوپا، اطلاع‌رسانی و روشنگری بیشتری انجام دهند تا به سرمایه‌گذاری بیشتر و تحول در اقتصاد کشور برسیم.»

او بیان کرد: «به طور طبیعی، سرمایه جایی می‌رود که امنیت سرمایه‌گذاری در آن تضمین شود و سرمایه‌گذار اطمینان به بازگشت سرمایه خود داشته باشد. لذا چنانچه به درستی شناخت کاملی نسبت به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا حاصل شود قطعا سرمایه‌گذارانی هستند که از این بخش استقبال بی‌نظیری کنند. به طور مثال نمونه‌هایی از فعالیت‌های سودآور برخی استارت‌آپ‌ها در رسانه ملی معرفی شده است و امثال این اقدامات بسیار موثر هستند. چنانچه برخی از اقدامات استارت‌آپی سودآوری که در آن‌ها سرمایه‌گذاری شده است، به دیگر سرمایه‌گذاران معرفی و نقاط مثبت آن‌ها نشان داده شود، استقبال از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و استارت‌آپ‌ها به اوج خود خواهد رسید.»

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه اظهار کرد: «وی‌سی‌ها از حامیان و تسهیل‌گران راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا هستند که فعالیت آن‌ها نه تنها در ایران، بلکه در دنیا رایج شده است. وی‌سی‌ها به‌منظور کمک به پیشرفت استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی شده‌اند. خوشبختانه تعداد زیادی از این صندوق‌ها ایجاد شده است و می‌توان برای گسترش بیشتر آن‌ها در کشور، مدل‌های غیرایرانی موفق آن‌ها را در ایران بومی‌سازی کرد تا بتوان با کمک گرفتن از وی‌سی‌ها گام‌های بلندی در عرصه حمایت از استارت‌آپ‌ها برداشت.»

عضو کمیسیون تلفیق بودجه کل کشور بیان کرد: «لايحه بودجه در كميسيون‌های تخصصی مجلس، اخیرا بررسی شد و از نکاتی که در زمینه تخصیص بودجه، بسیار حائز اهمیت است، ارتباط مسئولان وزارتخانه‌های مختلف با برنامه‌ریزان و سازمان برنامه و بودجه کشور است. بهتر است اهمیت کار برای نمایندگان مردم مشخص شود؛ خصوصا در کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون صنایع، آموزش و تحقیقات، ارتباط‌گیری موثر می‌تواند نتیجه مثبتی در جهت رشد استارت‌آپ‌ها داشته باشد.»

آرین‌منش یادآور شد: «قانون تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورمحور در مجلس هشتم به تصویب رسید که قانون خوب و کارآمدی در جهت حمایت از کسب‌وکارهای نوپا بود؛ اما در عمل یکی از خلأهای اساسی در این رابطه عدم توجه کافی به پژوهش است که لازم بود در سیاست‌های برنامه پنجم، بیشتر از ۳درصد از تولید ملی به امر پژوهش اختصاص یابد. متاسفانه اخیرا از این رقم ۳درصد، میزان نیم‌درصد نیز کم شده است و کاملا واضح است تا وقتی اعتبارات لازم برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق نگیرد، بسیاری از حرکت‌های نوآورانه در نطفه خاموش می‌شود.»

(همچنین بخوانید: نگاه ویژه مجلس به استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران جسورانه در قانون بودجه ۹۷)

برچسب‌ها: شرکت‌های دانش‌بنیانصندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خطرپذير کسب‌وکارهای نوپا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانهوی‌سی‌هاتخصیص بودجهمجلس شورای اسلامیتسهیلات مالی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.