رسوایی‌های اقتصادی فیفا، جذب سرمایه این نهاد را دچار مشکل کرد
بحران اسپانسرینگ در فیفا؛ ۸

رسوایی‌های اقتصادی فیفا، جذب سرمایه این نهاد را دچار مشکل کرد

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۱۶:۰۰ | ۵ دقیقه

تعداد شرکت‌هایی که به‌عنوان اسپانسر با فیفا همکاری دارند، کاهش یافته است و کارشناسان، این مسئله را با رسوایی‌های اقتصادی این نهاد ورزشی مرتبط می‌دانند.

نوپانا: فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، از بزرگترین و مهم‌ترین نهادهای ورزشی جهان است. این نهاد ورزشی از طریق برگزاری مسابقات مختلف مانند جام‌جهانی و جذب حامیان بزرگ برای آنها، در‌آمد بسیار زیادی به دست می‌آورد؛ اما با توجه به اتفاقات چند سال اخیر مبنی بر رسوایی مالی این نهاد، فیفا با مشکل جذب اسپانسر مواجه شده است.

حال که ۳۲ تیم حاضر در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه مشخص شده‌اند، تعداد شرکت‌هایی که به‌عنوان اسپانسر در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت، کاهش یافته است. موضوعی که پس از قرعه‌کشی مسابقات، ذهن مدیران فیفا را به خود مشغول کرده است و این امکان وجود دارد تا این نهاد همچنان در بحران مالی به‌سر ببرد.

فیفا شش ماه قبل از شروع مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل، برنامه و شرایط حمایت مالی خود را اعلام کرد که پس از فروش حق پخش تلویزیونی، مهم‌ترین منبع درآمد این سازمان شد. امسال نیز فیفا با قراردادهایی که با شرکت‌های روسی، قطری و چینی بسته است، لیست خود را پر کرده است اما تنها موافقت یکی از ۲۰ شرکت معرفی شده جلب شده است.

پس از بحران فساد مالی و انتخاب شدن اینفانتینو به‌عنوان رئیس فیفا، این نهاد توانست با رفع مسائل قبلی مانند اعطای میزبانی به روسیه و قطر و حمایت‌های کشور چین، به برگزاری این دوره از مسابقات امیدوار شود.

پس از دستگیری مقامات ارشد فیفا در سال ۲۰۱۵، تعدادی از شرکت‌ها قرارداد همکاری خود را خاتمه داده و چندین شرکت از جمله ویزا (Visa)، کوکاکولا و مک‌دونالد که جزء بزرگترین حامیان مالی فیفا به‌حساب می‌آیند، تغییراتی در قراردادهای خود با این نهاد ایجاد کردند.

در این میان امضای قرارداد با شرکت‌های چینی مانند گروه واندا، هایسنس و وایو و همچنین قرارداد همکاری با شرکت هواپیمایی قطر، در جبران خسارت مالی ناشی از عدم همکاری با شرکت‌های مشابه مانند سونی و هواپیمایی امارات به فیفا کمک کرده است.

در حال حاضر نیز تنها ۲ شرکت گازپروم (بزرگترین شرکت حوزه انرژی) و بانک آلفا (یکی از شرکای بزرگ فیفا) از کشور میزبان به‌عنوان اسپانسر مسابقات جام‌جهانی روسیه به حساب می‌آیند که این پایین‌ترین رتبه در دسته‌بندی حامیان است. وجود حامیان از کشور میزبان علاوه بر تامین مالی مسابقات، به ایجاد هیجان در میان طرفداران کشور میزبان نیز کمک می‌کند.

نقش اسپانسر‌هایی که از کشور میزبان اعلام همکاری می‌کنند، آنجایی مشخص می‌شود که درآمد جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل با حضور هشت شرکت از برزیل، ۶۵۰ میلیون دلار بیشتر از درآمد جام‌جهانی آفریقای جنوبی بود. فیفا انتظار دارد در سال ۲۰۱۸ نیز درآمد مسابقات مشابه مبلغ گذشته باشد.

چالش‌های مالی فیفا در مقابل مبلغی که این نهاد از طریق اسپانسرهای خود در حال حاضر دریافت می‌کند، بسیار بیشتر است. به‌عنوان مثال باشگاه‌های منچستریونایتد و چلسی که برای برگزاری مسابقات یورو حمایت مالی کرده بودند، بلافاصله پس از مسابقات با امضای قراردادهای جدید، این مبلغ را جبران کردند.

حال باید منتظر ماند و دید که اینفانتینو از این بحران چگونه عبور خواهد کرد و می‌تواند به وعده‌های خود عمل کند؟

(همچنین بخوانید: حمایت مرد شماره یک دنیای تنیس از استارت‌آپ‌ها)

منبع

برچسب‌ها: بحران مالیجام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیهFIFAاسپانسرینگفیفارسوایی اقتصادی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.