افراد گوشه‌وگیر و تنها، خلاقیت بیشتری دارند؟
بررسی رابطه تنهایی و خلاقیت ۷

افراد گوشه‌وگیر و تنها، خلاقیت بیشتری دارند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۱۰:۰۰ | ۲ دقیقه

بر اساس برخی تحقیقات، افراد باهوش وقتی ارتباطات اجتماعی محدودتری دارند، خوشحال‌تر هستند و در تنهایی، خلاقیت بیشتری از خود بروز می‌دهند.

نوپانا: معمولا در دنیای کسب‌وکار این گونه تصور می‌شود که همکاری، به واسطه خرد جمعی، موجب خلاقیت بیشتر انسان‌ها می‌شود. ولی در کمال تعجب، بر اساس برخی پژوهش‌های محققان، در مورد افراد باهوش یا اجتماع‌گریز دقیقا عکس این موضوع صادق است.

بر اساس تحقیقی با مشارکت ۱۵ هزار داوطلب ۱۸ تا ۲۸ ساله مشخص شد افراد باهوش وقتی ارتباطات اجتماعی محدودتر دارند، خوشحال‌تر هستند. این افراد همچنین هنگامی که در تنهایی کار می‌کنند، خلاقیت بیشتری از خود بروز می‌دهند.

همچنین مطالعات پژوهشگران مشخص کرد افرادی که خجالتی، گوشه‌گیر و مردم‌گریز هستند، معمولاً از سوی دیگران پذیرفته نمی‌شوند؛ ولی همین خصوصیت می‌تواند موجب خلاقیت بیشتر آن‌ها نسبت به سایرین شود.

 

دلیل افزایش خلاقیت در تنهایی ساده است؛ ما انسان‌ها هنگامی که در جمع هستیم، نقش‌های متعددی از جمله دانش‌آموز، همکار، کارمند، پدر، مادر یا ... را بر عهده داریم. در حالی که در تنهایی از بسیاری از این وظایف و نقش‌ها (حداقل به صورت موقت) دور می‌شویم و می‌توانیم خلاقانه‌تر تفکر کنیم.

بر اساس این پژوهش‌ها اگر تعداد زیادی از کارمندان یک شرکت از هوش بالایی برخوردار باشند، در محیط‌های جمعی (از جمله دفاتر کار جمعی) خلاقیت آن‌ها نسبت به زمانی که در تنهایی کار می‌کنند، کاهش می‌یابد.

(همچنین بخوانید: ۱۷ نکته‌ای که در مورد خلاقیت نمی‌دانید!)

منبع

برچسب‌ها: خلاقیتروانشناسیروابط اجتماعیتفکر خلاقانه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.