حرکت‌های ممنوع زبان بدن در محیط کار
بایدها و نبایدهای رفتار حرفه‌ای؛ ۷

حرکت‌های ممنوع زبان بدن در محیط کار

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۱۲:۰۰ | ۱۱ دقیقه

استفاده غلط از زبان بدن می‌تواند به مانعی در برابر پیشرفت شغلی تبدیل شود.

نوپانا: اگر شما هم جزو کارمندانی هستید که ۱۰ دقیقه زودتر سرکار حاضر می شوید، به‌سختی کار می‌کنید و وظایفتان را تمام و کمال انجام می دهید حتما انتظار پیشرفت و طی کردن پله های ترقی را دارید.

با این حال صرفا برخورداری از این ویژگی‌ها نمی‌تواند به معنای دریافت پاداش باشد و فاکتورهای دیگری نیز در این مسئله دخیل هستند. برای مثال با توجه به اینکه ۵۵ درصد پیام‌های ما از طریق حرکات غیرکلامی منتقل می‌شوند، استفاده غلط از زبان بدن می‌تواند به مانعی در برابر پیشرفت شغلی تبدیل شود.

شما ممکن است بدون آنکه متوجه باشید دست‌هایتان را به حالتی ناخوشایند تکان دهید، در صندلی آویزان شوید یا پشت تلفن نفس نفس بزنید. اگرچه ممکن است این حرکات در خانه یا جمع دوستانی که با آن‌ها راحتید چندان ناخوشایند به نظر نرسند اما انجام دادن آن‌ها در اداره شما را عصبی یا ناراحت جلوه خواهد داد.

در ادامه، حرکات منفی زبان بدن بیان شده‌اند که برای افزایش پرستیژ کاری باید از آن‌ها دوری کنید:

آویزان شدن در صندلی

این حرکت نه تنها برای بدن مضر است بلکه باعث می‌شود کارکنان دیگر احساس کنند شما به کار اهمیت نمی‌دهید. از طرف دیگر صاف ایستادن شما را فردی جدی و علاقه‌مند به کار نشان خواهد داد.

 

پشت چشم نازک کردن

این حرکت تا حدودی گستاخانه است و بهتر است از آن خودداری کنید.
 
(همچنین بخوانید: در نارضایتی خوددار باشید)
 

روی هم انداختن دست‌ها یا پاها

این حرکت ممکن است هنگامی که در حال مطالعه یک مطلب یا گوش دادن به سخنان طولانی رئیستان هستید راحت به نظر برسد؛ اما می‌تواند پیام‌های منفی به دیگران منتقل کند. برای مثال ممکن است همکاران فکر کنند شما در حالت تدافعی یا خشن قرار دارید و از شما دوری کنند.

 

وارد شدن به حریم خصوصی دیگران

حتی اگر با همکارتان بسیار صمیمی هستید بهتر است فاصله مناسب را هنگام برقراری ارتباط با آن‌ها حفظ کنید؛ در غیر این صورت ممکن است حضور شما باعث ایجاد احساس اضطراب و تهدید در آن‌ها شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۱ تا ۲.۵ متر فاصله مناسب برای حفظ حریم خصوصی است.

 

ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی

تاثیر ارتباط چشمی در ارتباطات کاملا شناخته شده است. عدم برقراری ارتباط چشمی می‌تواند نشانه‌ای از عدم اعتمادبه‌نفس فرد یا حتی عدم صداقت او باشد. اگر می‌خواهید با دیگران ارتباط بهتر و عمیق‌تری برقرار کنید هنگام صحبت کردن به چشمان آن‌ها بنگرید.

ضعیف دست دادن 

اگر به دست دادن مقامات بلندپایه دقت کنید، می‌بینید که بسیار قوی دست می‌دهند. برقراری ارتباط چشمی و دست دادن قوی می‌تواند از همان ابتدای مکالمه یا رابطه، شما را در موضع قدرت قرار دهد.

ورود به یک مکان بدون سلام کردن

در فرهنگ ما سلام کردن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هنگامی که به یک اتاق یا جلسه وارد می‌شوید حتی اگر دیر کرده‌اید نیز سلام کنید.

بی‌حوصله به نظر رسیدن

 خیره شدن به ساعت، بی‌هدف روی میز ضربه زدن و آه کشیدن می‌توانند نشانه‌‌هایی از بی‌حوصلگی و کسلی باشند.

اگر احساس خستگی می‌کنید کمی پیاده‌روی کنید یا به همکارانتان کمک کنید. هنگام کار کردن هرچه فعال‌تر باشید احساس بهتری نیز خواهید داشت.

انجام حرکات عصبی

شکستن قولنج مفاصل انگشتان، بازی با مو یا خوردن ناخن و لب نشانه‌هایی از مضطرب بودن فرد است و انجام آن‌ها در حضور رییس یا همکاران می‌تواند اعتبار شما را کاهش دهد.

اگر به انجام چنین حرکاتی عادت دارید، از همکاری که با او راحتید بخواهید هنگام انجام آن‌ها به شما تذکر دهد؛ بدین ترتیب خود را آرام و مسلط نشان خواهید داد.

تکیه زدن به دیوار یا وسایل دیگر

صاف ایستادن نشانه‌ هوشیاری و اعتمادبه‌نفس است. هنگام سرپا ایستادن سعی کنید پاهایتان را به اندازه عرض شانه از یکدیگر فاصله دهید.

لبخند نزدن

لبخند زدن علاوه بر فوایدی که برای سلامتی دارد باعث افزایش آرامش می‌شود و دیگران را به سمت شما جذب می‌کند.

پنهان کردن دست‌ها

این حرکت هنگام مکالمه می‌تواند نشانه‌ای از عدم اعتماد شما به دیگران باشد. بر اساس مطالعات صورت‌گرفته اگر هنگام صحبت به‌صورت مناسب از حرکات دست استفاده کنید، توجه دیگران را بیشتر به خود جلب می‌کنید.

 

چک کردن بیش از حد ساعت

هنگام مکالمه با دیگران باید از این حرکت به‌شدت خودداری کنید چون می‌تواند به‌عنوان بی‌احترامی و بی‌صبری تلقی شود.

 

انجام حرکات عجیب و غریب

امروزه محیط کاری اکثر استارت‌آپ‌ها خودمانی و راحت است؛ اما این مساله بدین معنی نیست که می‌توانید از حرکات عجیب و غریب به‌ویژه هنگام مکالمه با رئیس استفاده کنید. چنین حرکاتی می‌تواند نشانه‌ای از غیرحرفه‌ای بودن شما باشد.

 

روبرگرداندن از طرف مقابل

روبرگرداندن هنگام مکالمه با طرف مقابل ممکن است نوعی بی‌اعتنایی یا حتی گستاخی تلقی شود. هنگام صحبت با دیگران سعی کنید علاوه‌ بر چشم‌ها بدنتان نیز رو به آن‌ها باشد. اگر در حالت نشسته قرار دارید نیز صندلی را به سمت آن‌ها بچرخانید.

 

استفاده کردن از موبایل

اگر ضرورت شغل‌تان نیست که به صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته موبایل به دست باشید، بهتر است که از این کار اجتناب نمایید.

استفاده از موبایل در محل کار به‌ویژه در جلسات نشان‌دهنده بی‌احترامی شما به‌فردی است که با او صحبت می‌کنید. لذا بهتر است که ارتباط خود با این گجت را خصوصا در محیط‌های کاری در پایین‌ترین حد آن نگه دارید یا دست‌ کم در مقابل دیگران از آن استفاده نکنید.

استفاده نکردن از اشارات سر و لبخند

لبخند و حرکت دادن سر، ژست‌های حرکتی و غیرکلامی هستند که استفاده از آن‌ها در یک گفت‌وگو نشان‌دهنده توجه شما به موضوعات است. از آن‌ها بیشتر استفاده کنید.

پنهان کردن خود از دید دیگران

افراد معمولا وقتی تازه وارد یک محیط کاری می‌شوند اندکی نسبت به دیگران احساس خجالت دارند، که این مساله کاملا عادی است؛ اما در نظر داشته باشید که به این خاطر فاصله خود با همکاران‌تان را زیاد نکنید چرا که در این‌صورت این حس در آن‌ها القا می‌شود که نمی‌خواهید در جمع‌شان حضور داشته باشید و عضوی از این خانواده جدید شوید. تحقیقات نشان داده‌اند وقتی افراد خود را از دید دیگران پنهان می‌کنند نوعی حس بی‌علاقگی، عدم راحتی و حتی اذیت‌شدن را در دیگران ایجاد می‌کنند. لذا توصیه این است که از محدوده امن خود بیرون بیایید و کمی به همکاران‌تان نزدیک‌تر شوید.

منبع

برچسب‌ها: محیط کارروانشناسیارتباطاتبرقراری ارتباط
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.