ترویج در بازاریابی چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟
با اصول جذب مشتری آشنا شوید ۸

ترویج در بازاریابی چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۴:۰۰ | ۶ دقیقه

ترویج در بازاریابی را بیشتر کسب وکارها همان تبلیغات می دانند، این در حالی است که مقوله ترویج در بازاریابی امری است که هم می‌تواند رایگان و هم می‌تواند هزینه‌بر باشد.

نوپانا: ترویج در بازاریابی مقوله‌ای است که بازاریابان هنگام فروش و بازاریابی، یک کالا یا خدمت را به مشتریان معرفی‌کرده و در مورد خصوصیات خوب آن کالا یا خدمت با استفاده از فنون یک بازاریاب حرفه‌ای صحبت می‌کنند و به قول آن محصول یا خدمت را ترویج می دهند، البته آن‌ها هنگام فروش باید از ابزاری مثل کاتالوگ یا بروشور مربوط به آن محصول یا خدمت نیز استفاده کنند و همه آن‌ها را در اختیار مشتریان قرار دهند، همچنین بازاریابان می‌توانند برخی محصولات یا خدمات جشنواره‌های مناسبتی که با حضور ستارگان سینما یا ورزشکاران برگزار می‌شود یا جشنواره‌هایی را که برای حمایت از تیم‌های ورزشی یا افراد هنری برگزار می‌شود، جهت ترویج هر چه بیشتر کالا یا خدمت به مشتریان پیشنهاد کنند.

همانطور که در ابتدا مقاله گفته شد عناصری که برای ترویج در بازاریابی از آن‌ها استفاده می‌کنند، هم می‌تواند هزینه بر باشد و هم می‌تواند بدون هزینه و رایگان باشد. مثلاً اگر یک کمپین رسانه‌ای را با هدف ترویج در بازاریابی و انتشار پیام برگزارکنیم مطمئناً هزینه‌بر است؛ اما اگر یک کمپین شبکه‌های اجتماعی برگزارکنیم، تنها هزینه آن استفاده از زمان یکی از کارکنان است و هزینه دیگری به همراه نخواهد داشت.

در مقوله تبلیغات شما با اعمال کنترل و با هدف انتشار پیام خاصی از رسانه‌های تبلیغاتی مانند تیزر، بیلبورد، تبلیغات مجله‌ای و تبلیغات رادیویی استفاده می‌کنید، که مطمئناً هزینه‌بر خواهد بود. البته هدف اصلی از انجام تبلیغات رسانه‌ای و صرف هزینه‌های بالا برجسته‌تر شدن برند، پیام برند و رقابت با رقبا در بازار هدف است. شایان ذکر است که هنگام تبلیغات رسانه‌ای می‌توانید با ایجاد شلوغی در رسانه‌ها، تبلیغی پرمحتوا و در نتیجه پربیننده و با طرفدار بیشتر تهیه‌ کنید که این خود یکی از عوامل موفقیت در ساخت رسانه‌های تبلیغات است.

هدف‌گیری گروهی خاص از مشتریان

تبلیغات به شما این امکان را می‌دهد تا گروه خاصی از مشتریان را هدف گیری کنید، شما می‌توانید با انتخاب یک رسانه با توجه به گروهی که بیننده، شنونده یا خواننده آن رسانه هستند به تبلیغات و هدف‌گیری گروه خاصی از مشتریان بپردازید.

کانون‌های تبلیغاتی که خدمات تبلیغاتی می‌دهند، در خصوص کلیه رسانه‌هایی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند اطلاعات کافی نظیر گروه مخاطب رسانه، تیراژ مناسب رسانه، تعداد افراد بیننده رسانه، جنسیت افراد بیننده رسانه، سن افراد بیننده رسانه، وضعیت تاهل آن‌ها و میزان تحصیلات آن‌ها را دارند و شما با توجه به این اطلاعات می‌توانید برای ترویج در بازاریابی و تبلیغات مخاطبان خود را دسته‌بندی و پیش‌بینی کنید، البته پس از استفاده از هر رسانه تبلیغاتی باید در انتظار بازخورد‌های آن باشید تا بتوانید به خوبی از تبلیغات انجام‌ شده نتیجه‌گیری کنید، بنابراین پیش از مشخص‌ شدن نتایج بازخورد‌ها نمی‌توانید در خصوص موفقیت استفاده از رسانه تبلیغاتی تصمیم‌گیری کنید.

مسائل مالی و اقتصادی ترویج در بازاریابی

هر نوع هزینه‌ای را که با هدف ترویج در بازاریابی و تبلیغات انجام داده‌اید در سیستم مالی و مالیاتی به همان شکل جزو هزینه‌های بازاریابی ثبت‌ کنید، زیرا تمامی مبالغ در خصوص بازاریابی هزینه شده است، البته ثبت هزینه‌های طراحی گرافیکی مثل طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور و... نیز جزو هزینه‌های بازاریابی به حساب می‌آیند.

منبع

(همچنین بخوانید: کدام مدل بازاریابی را به کار گیریم؟)

برچسب‌ها: برنامه تبلیغاتی بازاریابی دیجیتالمشتری هدف
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.