چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت پایانی)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت پایانی)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۳:۰۰ | ۵ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آن‌ها آشنا می‌شوید.

نوپانا*: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت پایانی:

برنامه محصول را توسعه دهید

شما در این گام از حداقل محصول تجاری قابل‌پذیرش فراتر خواهید رفت تا مشخص کنید که کدام ویژگی‌ها را برای بازار خط مقدم ساحلی خود به وجود خواهید آورد. مشخص خواهید کرد که پس از تسلط بر بازار خط مقدم ساحلی، فروشتان را در کدام‌یک از بازار‌های هم جوار ادامه خواهید داد و برای هر بازار جدید، چه تغییراتی باید در محصولتان ایجاد کنید.

به گزارش نوپانا، هنگامی که بر حداقل محصول تجاری قابل‌پذیرش خود تسلط یافتید، به احتمال زیاد تعدادی از ویژگی‌ها را انتخاب کرده و موقتا کنار گذاشته‌اید تا بر مجمو‌عه‌ای ساده و با حداقل ویژگی‌های مورد نیاز تمرکز کنید. در طرح محصول، مبنا نیاز‌های کاربرنمایتان است که انتخاب می‌کنید کدام ویژگی‌ها به محصول اضافه شود.

ممکن است ویژگی‌هایی باشد که پیش‌تر فکر می‌کرده‌اید کاربرنما آن‌ها را می‌خواهد؛ اما پس از آن‌‌که ایده‌های بیشتری در مورد محصول و مشتری به‌دست آوردید، به این نتیجه رسیدید که آن‌ها هم، مانند سایر ویژگی‌هایی که از ابتدا به‌طور کامل کنار گذاشته‌ بودید، اهمیت چندانی ندارد.

این مسئله بسیار مهم است که در توسعه محصولتان روالی را مقرر کنید که در چهارچوب آن سطح کیفی بالا به‌طور مستمر در فرآیند و تفکر حاکم بر آن حفظ شود. هنگامی که ویژگی‌ها یا کار‌کرد‌های جدید معرفی می‌شود، مدتی طول می‌کشد تا مشکلات پیش‌آمده برطرف و محصول اصلاح شود.

بهتر است فرآیندی را برای سنجش اعتبار کیفیت محصولات پیاده‌سازی کنید تا تمرکز بر کیفیت به بخش‌ جدایی‌ناپذیری از ساختار، ترکیب و طرز تفکر شرکت تبدیل شود. اگر شرکتی بخواهد از طریق معرفی شتاب‌زده و مستمر ویژگی‌های جدید و بدون حصول اطمینان از کیفیت، رشد خود را بیشتر کند، این شرکت با مشکلات کیفی بسیاری مواجه خواهد شد.

مرحله پی‌ریزی طرح محصول مثل مرحله محاسبه کل بازار در دسترس گسترده‌تر است. ایده اصلی این است که پیشاپیش به مسائل گوناگون فکر‌ کنید، تا افق دید شما گستر‌ده‌تر شود و صرفا در بازار خط مقدم ساحلی شما باقی بمانید؛ زیرا این مرحله گام نخست کسب‌وکار است.

شما در اصل می‌خواهید از بازار خط مقدم ساحلی برای گسترش کسب‌وکارتان استفاده‌کنید. بدین ترتیب، بینش بلند‌مدتی به‌دست می‌آورید که پیشروی و پیش‌نگری شما را به‌ویژه در فرآیند طراحی سازمان و محصولتان حفظ می‌کند. همین‌طور که بیشتر درباره‌ بازار خط مقدم ساحلی فرا‌ می‌گیرید، طرح‌ها نیز تغییر می‌کنند؛ اما اگر هیچ طرحی نداشته‌ باشید، مانند آن است که به‌ جای استفاده از فرآیندی کارآمد، خود را به دست بخت و اقبال بسپارید.

قسمت پیشین

قسمت بیست‌وسوم

*برگرفته از کتاب «راه‌اندازی کسب‌وکار» به نوشته بیل اولت

برچسب‌ها: توسعه محصولکارآفرینیمهارت‌های‌ کارآفرینیراه‌اندازی کسب‌وکار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.