چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت بیست‌وسوم)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت بیست‌وسوم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۱۳:۰۰ | ۷ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آن‌ها آشنا می‌شوید.

 نوپانا*: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت بیست‌وسوم:

نشان‌دهید که مشتریان بابت حداقل محصول تجاری شما پول پرداخت می‌کنند

شما در این گام معیار‌هایی را به وجود خواهید ‌آورد تا نشان‌دهید که حداقل محصول تجاری قابل پذیرش شما چقدر تبلیغات شفاهی در میان مشتریان ایجاد خواهد کرد. حداقل محصول قابل پذیرشتان را در دست خواهید گرفت، آن را جلو مشتری هدف خود بگذارید و این موضوع را آزمایش کنید که آیا مشتریان، این نظام یک‌پارچه فرضیات را می‌پذیرند؟ آیا مشتری هدف برای آن پول خواهد داد یا خیر؟ بنابراین برای شما مشخص می‌شود که آیا وقتی تک‌تک فرضیاتتان کنار هم قرار ‌می‌گیرد، در دنیای واقعی کارایی دارد یا نه؟

به گزارش نوپانا، درخصوص آزمودن اینکه آیا مشتریان برای محصول شما پول پرداخت می‌کنند یا نه، گفتنی است که قیمت اولیه محصول به اندازه روشن‌شدن اینکه مشتریان هدف برای اختیار‌کردن محصول پول می‌پردازند مهم نیست. شما ابتدا باید جیب مشتریان خود را آزمایش کنید. حتی اگر مشتریان به انداز‌ه‌ای که فکر می‌کردید به سراغ محصول شما نیامده‌اند، نگران نباشید؛ زیرا اکنون متوجه بسیاری از موارد شده‌اید و داده‌های واقعی بسیاری را در مورد حداقل محصول تجاری قابل‌ پذیرشتان به‌ دست آورده‌اید. اکنون با مشتری خود در یک حلقه بازخورد و یادگیری تکرار‌شونده هستید و همین‌جا است که طلایی را که بعدا شما را ثروتمند خواهد کرد (یعنی اولویت‌های مشتری) به تدریج از معدن استخراج می‌کنید. با ابزار‌های امروزی، راه‌های زیادی برای سنجش این مسئله وجود دارد که آیا مشتریان بابت محصول پیشنهادی شما پول پرداخت می‌کنند یا خیر؛ از این‌رو، کارآفرینان باید به خوبی از این ابزار‌ها استفاده کنند.

اینکه مشتریان هدف محصول را بخرند یا نخرند مسئله بسیار مهمی است که باید آن‌را بررسی کنید. اما اکنون مسئله مهم دیگری وجود دارد. شما باید ببینید که در برابر سایر رقبا، مجموع کل بازار در دسترس شما چقدر از مزایا محصولتان را طرفداری می‌کند. دامنه تبلیغاتی شفاهی مثبتی که محصولتان تولید می‌کند چقدر است؟ این مورد غالبا ضریب انتشار نامیده می‌شود. پس در این مرحله، ببینید که آیا اصلا امکان آن است که مشتریان محصولتان را به دیگران هم معرفی کنند یا نه، زیرا در این صورت، تبلیغات شفاهی بسیار ارزشمندی به وجود می‌اید که هزینه جذب مشتری را کاهش می‌دهد.

سه نکته کلیدی

دسترسی بازار: آیا تیم فروش شما می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های تکرار‌نشدنی در بازار‌ هدف برای خود مخاطب جذب کند؟

فرآیند فروش: آیا تیم فروش شما می‌تواند با استفاده از اقتصاد واحد، محصول را به مشتریان بفروشد؟

ارائه ارزش: آیا آن‌ها می‌توانند ارزشی بیشتر از آنچه به‌دست آورده‌اند را ارائه کنند؟

حداقل محصول تجاری قابل‌ پذیرش خود را به مشتریان عرضه‌ کنید و به جمع‌آوری داده‌ها بپردازید تا مشخص شود که آیا واقعا از آن استفاده می‌کنند و بابتش پولی می‌پردازند یا خیر. در مقام کاربر، خود را تا چه حد ملزم به استفاده از محصول شما می‌کنند. مشخص کنید که آیا آن‌ها یا همکارانشان برای این محصول پولی پرداخت می‌کنند؟ آیا با تبلیغات شفاهی، از محصولتان حمایت می‌کنند؟ پس از آنکه با گذشت زمان داده‌هایی را جمع‌آوری کردید، آن‌ها را تحلیل کنید و به طور خاص به دنبال گرایش‌ها باشید و محرک‌های بنیادین را درک کنید. مطمئن شوید که با صداقت علمی به داده‌های واقعی و نه منطق انتزاعی اتکا می‌کنید.

قسمت پیشین

قسمت بیست‌ودوم

*برگرفته از کتاب «راه‌اندازی کسب‌وکار» به نوشته بیل اولت

برچسب‌ها: فرآیند فروشدسترسی بازارحداقل محصول تجاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.