چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت بیست‌ویکم)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت بیست‌ویکم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۱۳:۰۰ | ۵ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آن‌ها آشنا می‌شوید.

نوپانا*: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت بیست‌ویکم:

فرضیات کلیدی را بیازمایید

شما در این گام فهرست فرضیات کلیدی خود را بررسی و آزمون‌های تجربی برای تایید یا رد آن‌ها طراحی خواهید کرد. آزمون‌های تجربی را انجام خواهید داد تا به سرعت و با کارآمدی به سمت کاهش ریسک شرکت نوپا‌یتان حرکت کنید. حال که فرضیات کلیدی را شناسایی کرده‌اید، نوبت آن رسیده‌ است که آزمایش‌هایی را طراحی کنید تا این فرضیات را به ارزان‌ترین، سریع‌ترین و ساده‌ترین صورت ممکن بیازمایید.

هدف اصلی این آزمایش‌ها جمع‌آوری داده‌های تجربی است که فرضیات شما را تایید یا رد کند. این آزمایش‌ها چندان نیاز به ساخت کالاهای فیزیکی یا کد‌نویسی ندارند؛ ولی برای طراحی آزمون‌های ساده و در عین حال کارآمد باید از تفکرتان بهره بگیرید. تحقیقات اولیه بازار و تمرکز مصمم شما بر کاربرنما باعث می‌شود تا هنگام آزمودن فرضیات آن‌قدر تمرکز داشته باشید که همه آزمون‌های شما، کاملا به کسب‌وکارتان مربوط باشند.

علاوه بر این، اگر با فرضیات متفاوتی که بر سر دارید، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را انجام دهید و برخی از آن‌ها به نظر موفق باشند، نمی‌توان این موضوع را ضامن موفقیت دانست. به یاد داشته باشید که در پژوهش علوم اجتماعی، بیشتر به رد فرضیه‌ها می‌پردازند. ترکیب تحقیقات اولیه بازار و آزمایش‌های تجربی که در این مرحله انجام خواهید داد، شما را به سمت درک کامل‌تری از مشتری و افزایش احتمال موفقیت خود هدایت خواهد کرد.

چگونگی آزمودن فرضیات کلیدی

برای بررسی علایق پذیرندگان اولیه و مشتری محوری، ببینید آیا کار‌های زیر را انجام می‌دهند یا خیر:

پیش پرداخت برای راهکاری که عرضه می‌کنند

ودیعه نهادن سپرده

اظهار علاقه‌مندی به انجام معامله

توافق با طرح آزمایشی

اظهار علاقه شدید به خرید محصول در صورت برآورده ‌شدن برخی شرایط خاص

اگر می‌خواهید مشتریان را تک‌تک و به صورت حضوری ملاقات کنید، فرد با تجربه‌ای را از بیرون شرکتتان بیاورید که به شما کمک می‌کند تا بتوانید، بفهمید که آیا مشتریان جزو پذیرندگان اولیه شما هستند یا مشتری محور هستند.

آزمودن فرضیه‌های کلیدی، به‌خصوص فرضیه‌های مهم‌تر مانند اهداف هزینه‌ای و علایق مشتریان اولیه، به خوبی شما را برای فروش محصولتان آماده می‌کند؛ زیرا رویکرد مبتنی بر تحقیقات اولیه بازار را که از پیش شروع کرده‌اید، تکمیل می‌کند. هم‌گرایی تحقیقات بازار با نتایج تجربی به دست آمده از آزمایش‌ها، شما را برای کنار هم قرار دادن محصول اولیه و فروش آن به مشتریان آماده می‌کند.

قسمت پیشین

قسمت بیستم

*برگرفته از کتاب «راه‌اندازی کسب‌وکار» به نوشته بیل اولت

برچسب‌ها: فرضیات کلیدیتحقیقات بازارکارآفرینیاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.