استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت هشتم)
منفعت‌های مشتری: ۸

استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت هشتم)

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۱۲:۰۰ | ۴ دقیقه

در استارت‌آپ صفرکیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: بوم مدل کسب‌وکار وسیله‌ای جهت تدوین ارزش‌های پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپاست.

در واقع بوم مدل کسب‌وکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسب‌وکار شما به مشتریان را شرح می‌دهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم. قسمت هشتم:

چگونه منفعت‌های مشتری را شناسایی کنیم؟

همانطور که در قسمت پیشین بررسی کردیم، منفعت‌ها نتیجه فایده‌هایی را توصیف می‌کنند که مشتریان در طلبشان هستند. برای پی بردن به این منفعت‌ها باید پرسش‌هایی را در این رابطه مطرح کنید و به دنبال پاسخ برای آن‌ها باشید. در این نوشتار سوالاتی را مطرح خواهیم کرد که شما را برای یافتن منفعت‌های مشتریان یاری می‌کنند:

ـ چه صرفه‌جویی‌هایی مشتریانتان را خوشحال می‌کند؟ چه صرفه‌‌جویی‌هایی در قالب زمان، پول و تلاش برای آن‌ها با ارزش است؟

ـ چه سطح کیفیتی مورد انتظار آن‌‌ها است و آرزوی کمتر یا بیشتر شدن چه چیزی را دارند؟

ـ ارزش‌های پیشنهادی فعلی چگونه مشتریانتان را شاد می‌کنند؟ از چه ویژگی‌های خاصی لذت می‌برند؟ انتظار چه عملکرد و کیفیتی را دارند؟

ـ چه چیزی شغل و زندگی مشتریانتان را آسان‌تر خواهد کرد؟ آیا امکان منحنی یادگیری با شیب کمتر، خدمات بیشتر و یا هزینه‌های پایین‌تر مالکیت وجود دارد؟

ـ مشتریانتان آرزوی چه پیامد‌های مثبت اجتماعی را دارند؟ چه چیز باعث می‌شود خوب به نظر برسند؟ چه چیز قدرت و جایگاه اجتماعی آن‌ها را بهبود می‌بخشد؟

ـ مشتریان بیشتر از همه دنبال چه چیزی هستند؟ آیا به دنبال طراحی خوب، ضمانت و یا ویژگی‌های خاص و بیشتر هستند؟

ـ مشتریان رویای چه چیز را دارند؟ مشتاق بدست آوردن چه چیزی هستند یا چه چیز تسکین بزرگی برای آن‌ها است؟

ـ مشتریانتان چگونه موفقیت و شکست را اندازه می‌گیرند؟ عملکرد و هزینه را چطور می‌سنجند؟

ـ چه چیزی احتمال پذیرش ارزش پیشنهادی را در مشتریانتان افزایش می‌دهد؟ آیا در آرزوی هزینه کمتر، سرمایه‌گذاری کمتر، ریسک کمتر و یا کیفیت بهتر هستند؟

قسمت پیشین:

قسمت هفتم

برچسب‌ها: کارآفرینیبوم مدل کسب‌وکاربیزینس مدلمنفعت‌های مشتری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.