برای اینکه بتوانید ایده شکلگرفته در ذهنتان را به مرحله اجرا برسانید، لازم است بتوانید بهخوبی آن را با مشاوران و سرمایهگذاران در میان بگذارید.
نوپانا به نقل از زومیت: اگر شما ذهن خلاق و ایدهپردازی دارید، بسیار پیش میآید که بخواهید آنچه به ذهنتان آمده است؛ مشتاقانه با رئیس، تیم کاری، مشتری یا یک دوست در میان بگذارید. نحوه بیانکردن شما بسیار اهمیت دارد. در ادامه عباراتی که نامناسب هستند و شما و ایدهتان را ضعیف نشان میدهند معرفی میکنیم.
فوقالعاده میشود اگر...
«فوقالعاده میشود اگر این پروژه را به هفته بعد موکول کنیم».
شاید هرکدام از ما یکبار این جمله را در صحبتهایمان به کار برده باشیم. درحالیکه بهتر است بهجای این مقدمهچینی و پیشبینی کردن، اجازه بدهید اصل ایدهتان در ذهن طرف مقابل بنشیند و گویای ماهیت و ارزشش شود. چون این عبارت در ابتدا سخن، نه یک مقدمه مصمم و نه یک نظرسنجی است. پس سعی کنید ایدهتان را در قالب یک پیشنهاد یا نظرسنجی مطرح کنید و پاسخ شفافی از مخاطب خود بگیرید.
«پیشنهاد میکنم این پروژه را به هفته بعد موکول کنیم. نظر شما چیست؟»
شاید ایده خیلی خوبی نباشد اما...
زمانیکه این جمله را به کار میبرید یعنی خودتان هم میدانید که ایده شما نیمهپخته است و هنوز آماده اجراییشدن نیست. پس با ارائهای بدون اعتماد به نفس تلاشی بیهوده میکنید، که نتیجه دلخواهتان را دربرنخواهد داشت. احتمال گرفتن جواب مثبت در چنین مکالمهای بسیار ضعیف است. یا به ایده خود اعتماد کامل داشته باشید و از آن دفاع کنید یا اصلا به زبان نیاورید و با کلمات «بد، احمقانه و وحشتناک» آن را توصیف نکنید! به خود و ذهنتان فرصتی دوباره دهید و فکرتان را کامل کنید.
من فکر میکنم شاید...
به زبان آوردن کلماتی مانند «شاید، تقریبا، نسبتا و...» نشان میدهد که اعتمادبهنفس شما در مورد موضوع مکالمهتان کم است. پیشنهاد میکنیم با لحن و کلمات قوی و تأثیرگذار هرگونه تردید را از میان بردارید و به اهداف خود برسید.
شاید مناسب این موقعیت نباشد اما...
گاهی شرایطی پیش میآید که ایده شما در محیط و موقعیتی دیگر امتحان خود را پس داده و موفقیتآمیز بوده است؛ اما شما چندان از نتیجه کار در موقعیت جدید مطمئن نیستید. با اینحال پیشنهاد میکنیم که به جای زیر سؤالبردن ایده خود، تفاوتها را به زبان بیاورید و اعلامکنید که ایدهتان چه سابقه درخشانی داشته است. اینگونه هم ارزش تفکر شما حفظ شده است و هم حقایق را به زبان آوردهاید و تمام جوانب را عنوان کردهاید.
چهار عبارت ذکرشده در بالا را از جملات خود حذف کنید و به دنبال جایگزینهای مناسب باشید. مطمئن باشید که ایده شما بهصورت حرفهای، با ثبات و توجه برانگیز به مخاطبتان منتقل شده است.
(همچنین بخوانید: نکاتی که باید هنگام معرفی محصول رعایت کنید)