چگونه کودکان را با کارآفرینی آشنا کنیم؟
تحول در دست نسل آینده ۸

چگونه کودکان را با کارآفرینی آشنا کنیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۱۵:۰۰ | ۹ دقیقه

کودکان معمولا هیچ شناختی از کارآفرینی ندارند. آشنایی آنها با این موضوع از سنین کم، می‌تواند آنها را در آینده تبدیل به کارآفرینانی موفق کند.

نوپانا به نقل از زومیت: هر کودکی در زندگی خود باید حداقل یک بار به این سوال پاسخ دهد که شغل پدر و مادرش چیست؟ کودکانی که والدینشان شغل مشخصی دارند، می‌توانند به‌راحتی به این سوال پاسخ دهند. اکثر بچه‌ها با مشاغلی مانند دکتر یا آتش‌نشان آشنایی دارند. اما تصور کنید کودکی بخواهد واژه‌ کارآفرین را برای هم‌کلاسی‌های خود توضیح دهد. کارآفرینی از زمان‌های قدیم در میان مردم رواج داشته و شغلی است که هنوز توسط ربات‌ها تسخیر نشده است. اما با این حال توضیح دادن آن برای بچه‌ها کار سختی است. ساختن ساختمان‌هایی با معماری عجیب و اختراع کردن چیزهای جدید، از جمله مشاغل مورد علاقه‌ بچه‌ها هستند. اما زمانی که بشنوند کارآفرینی کمک می‌کند، دنیا به محل بهتری برای زندگی تبدیل شود، توجهشان جلب خواهد شد. مخصوصا اگر بشنوند که کارآفرینان، ابرقهرمانان دنیا کسب‌و‌کار هستند. اگر شما هم کارآفرین هستید و می‌خواهید فرزندانتان را با شغلی که دارید آشنا کنید، موارد بررسی‌شده در این مقاله‌ کمک زیادی به شما خواهند کرد.

۱- آنها را به جلسات کاری خود ببرید

بسیاری از مردم با شنیدن این جمله واکنش تندی نشان می‌دهند و با حضور بچه‌ها در محیط کار مخالفت می‌کنند. نیازی نیست بچه‌ها را برای مدت طولانی در جلسه نگه‌دارید یا اینکه آنها را به جلسات کاری مهم ببرید. آنها تنها با چند دقیقه حضور داشتن در محیط جلسه، متوجه می‌شوند که روند کاری شما به چه شکل است. این موضوع باعث می‌شود که تعریف خوبی از فعالیت‌های کاری شما در ذهنشان نقش ببندد. مطمئنا بعد از این کار سوال‌های زیادی در ذهن آنها ایجاد می‌شود که باید با حوصله به آنها پاسخ دهید. در طول جلسه از کارمندان خود بخواهید که در مورد کارشان برای بچه‌ها توضیح دهند. بچه‌ها معمولا در حضور دیگران آرام‌تر از محیط خانه هستند. بنابراین خیالتان از بابت مزاحمت‌های آنها راحت باشد. تنها موردی که باید به آن دقت کنید این است که زمان جلسات نباید طولانی باشد و موضوعات آنها نیز باید برای بچه‌ها جذاب باشد.

۲- آنها را با خودتان به مسافرت‌های کاری ببرید

گاهی اوقات کارآفرینان مجبور هستند برای انجام کارهای خود به شهر یا کشور دیگری مسافرت کنند. اگر شرایط آن را دارید، فرزندانتان را نیز با خود ببرید یا به‌ صورت خانوادگی سفر کنید. مسافرت کمک می‌کند که مدت‌زمان بیشتری با فرزندان خود سپری کنید و هدف یا دلیل آن را برایشان توضیح دهید. حضور بچه‌ها در جلسات کاری باعث می‌شود که کارمندان کمی از شخصیت جدی خود فاصله بگیرند و رفتار بهتر و صادقانه‌تری داشته باشند. این موضوع از همه جهت به نفع شما است.

۳- آنها را به سخنرانی‌های عمومی ببرید

شما با شرکت دادن بچه‌ها در سخنرانی‌ها عمومی می‌توانید ثابت کنید که شغل کارآفرینی تا چه اندازه مهم است. آنها بعد از دیدن فعالیت‌های عمومی شما متوجه می‌شوند که کارآفرینان چگونه دنیا را به جای بهتری تبدیل می‌کنند. همان‌طور که قبلا گفتیم، نیازی نیست این سخنرانی‌ها در سطوح بزرگی برگزار شوند. همین که مردم عادی در آنها شرکت داشته باشند کافی است.

۴- در مورد کسب‌و‌کار خود صحبت کنید

یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌ها برای توضیح مفهوم کارآفرینی این است که آنها را با جزئیات امور آشنا کنید. هر زمان نیاز به تصمیم‌گیری‌های جدید در مورد محصولات یا کمپین‌ها داشتید، با فرزندانتان صحبت کنید. مسئله را به‌خوبی برای آنها توضیح بدهید و نظر آنها را جویا شوید. بچه‌ها عاشق ایده‌های جدید و نظردادن هستند. در واقع آنها دوست دارند که نظرشان از طرف والدین جدی گرفته شود. مغز آنها عملکرد متفاوتی نسبت به بزرگ‌سالان دارد؛ بنابراین ممکن است تعجب کنید که چه بازخوردهای خوبی می‌توانند نسبت به تصمیم‌گیری‌های شما داشته باشند. این کار هم ایده‌های جدیدی برای حل مسائل به شما می‌دهد و هم آنها را بیشتر با کاری که انجام می‌دهید آشنا می‌کند.

۵- برای آنها از کارآفرینان بزرگ صحبت کنید

یکی دیگر از راه‌های آشنا‌یی کودکان با کارآفرینی این است که آنها را با کارآفرینان بزرگ آشنا کنید. داستان زندگی افرادی را که نوآوری‌های بزرگی داشتند و زندگی‌شان سراسر از هیجان بوده است را برای فرزندتان تعریف کنید. افرادی مانند بیل گیتس که بخش زیادی از درآمد خود را صرف امور خیریه می‌کنند، مثال‌های خوبی هستند. یا ریچارد برنسون که با تأسیس شرکت‌های خود مفاهیم جدیدی وارد زندگی بشر کرد. همچنین ایلان ماسک با نوآوری‌های جالبی که دارد، می‌تواند تبدیل به یکی از قهرمانان موردعلاقه‌ بچه‌ها شود.

۶- به پادکست‌های مرتبط با کسب‌و‌کار گوش دهید

در مسیر خانه تا مدرسه برای بچه‌ها پادکست‌های جالب در مورد کسب‌و‌کار پخش کنید. سایت یوتیوب نیز حاوی ویدئوهای جالبی در مورد مصاحبه با کارآفرینان است که می‌تواند برای بچه‌ها جالب باشد؛ مخصوصا اگر این افراد تبدیل به الگوهای زندگی آنها شده باشند. بچه‌ها را با روش‌های سرگرم‌کننده با کارآفرینی آشنا کنید. این باور را در آنها ایجاد کنید که کودکان هم می‌توانند در آینده تغییر بزرگی در دنیا ایجاد کنند.  

(همچنین بخوانید:کسب‌وکار خانوادگی؛ چالشی بزرگ برای کارآفرینان است)

برچسب‌ها: کسب‌وکارکارآفرینیکودکانخانوادهfamli
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.