استارت‌آپ‌ها؛ انگیزه‌ای برای ماندن نخبگان در کشور
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: ۸

استارت‌آپ‌ها؛ انگیزه‌ای برای ماندن نخبگان در کشور

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۱۳:۰۴ | ۴ دقیقه

غلامرضا مصباحی‌مقدم: استارت‌آپ‌ها به ایجاد انگیزه در نخبگان برای ماندن در کشور کمک زیادی می‌کنند و مانعی در برابر فرار مغزها خواهند بود.

نوپانا: غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لزوم حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در کشور به خبرنگار نوپانا گفت: «هر گونه فعالیت اقتصادی در حوزه‌های مربوط به آی‌تی و آی‌سی‌تی که توسعه اقتصادی را درپی داشته باشد و به اشتغال‌زایی کمک کند طبعا برای جامعه مطلوب است. در این میان مجموعه‌های استارت‌آپی که اساسا خاصیت اشتغال‌زایی و نوآوری دارند، باید بیش از دیگر مشاغل در کشور مورد حمایت قرار گیرند.» 

مصباحی‌مقدم در ادامه افزود: «خوشبختانه کشور ما از لحاظ سرمایه‌های انسانی و دانش‌آموختگان در حوزه‌های فناوری بسیار غنی است و به همین دلیل با میدان دادن به این سرمایه‌های ارزشمند می‌توان به تولید اشتغال و حل معضل بیکاری در کشور کمک کرد. البته این امر به شرطی محقق خواهد شد که مسئولان از کسب‌وکارهای نوپا در حوزه‌های گفته‌شده حمایت کنند. بدیهی است که فعالیت استارت‌آپ‌ها تنها به تولید کالا منحصر نیست؛ بلکه فعالیت‌ آنها درعرصه خدمات؛ به‌ویژه خدمات الکترونیک نیز بسیار موثر است و بر همین اساس می‌توانند نوآوری‌های مثبتی در زمینه دادوستد در فضای مجازی به جامعه عرضه کنند.»

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران با اشاره به نقش مهم مجلس درحمایت از استارت‌آپ‌ها عنوان کرد: «مجلس با قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین می‌تواند به استارت‌آپ‌ها یاری رساند. چنان‌چه نیاز به تعریف قانون جدیدی در این عرصه حس شود، این وظیفه مجلس است که متناسب با کسب‌وکارهای جدید اقدامات لازم را انجام دهد و در راستای برطرف شدن مشکلات و تسهیل فرایندها، برخی مقررات دست‌وپاگیر را مورد بازنگری قرار دهد و تمهیدات لازم را بیاندیشد.»

مصباحی‌مقدم درمورد نقش دولت در حمایت از کسب‌وکارهای نوپا اظهار داشت: «دولت با توسعه فضای کسب‌وکار و فراهم آوردن زمینه‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری می‌تواند به شکوفایی استارت‌آپ‌ها کمک شایانی کند؛ همچنین با حمایت‌های مادی و معنوی از شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت جمعی بخش خصوصی و دولتی می‌توان به رشد اقتصادی مطلوبی دست یافت. از سوی دیگر با توجه به اینکه مشارکت جمعی، از موضوعات و اقدامات لازم مطرح‌شده در اقتصاد مقاومتی است؛ با این اقدام می‌توان در راستای تحقق اهداف این برنامه نیز گام‌های مثبتی برداشت.»

نماینده سابق مجلس در دوره‌های هشتم و نهم در پایان خاطرنشان کرد: «از آنجایی که تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند داشتن تحصیلات بالا، نوآوری و خلاقیت است؛ لذا کسب‌وکارهای نوپا به ایجاد انگیزه در نخبگان برای ماندن در کشور کمک زیادی می‌کنند و مانعی در برابر فرار مغزها و مهاجرت نخبگان از کشور خواهند بود.»                              

(همچنین بخوانید: چگونه نخبگان را به ماندن ترغیب کنیم؟)

برچسب‌ها: startup مجمع تشخیص مصلحت نظام توسعه اقتصادیقرار مغزهااستارت‌آپ‌سرمایه‌گذارینخبگاناشتغال‌زاییاقتصاد مقاومتینوآوریدانش‌بنیانفرار مغزها
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.