کارآفرینان بزرگ، ذاتا کارآفرین بوده‌اند؟
قدم‌گذاشتن در مسیری پرچالش؛ ۸

کارآفرینان بزرگ، ذاتا کارآفرین بوده‌اند؟

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

بررسی نتایج یکی از معتبر‌ترین پرسشنامه‌های شخصیتی در جهان نشان می‌دهد که کارآفرینان خلاق، انعطاف‌پذیر و برای ریسک کردن آماده هستند و این ۲ ویژگی، جزئی از شخصیت آنها است.

نوپانا: میلیون‌ها نفر در دنیا رویای کارآفرین شدن در سر می‌پرورانند، اما چه کسانی واقعا کارآفرین می‌شوند و  کسب‌وکار آنها ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری است؟
پاسخ این سوال، در شخصیت یک کارآفرین نهفته شده است و قطعا مجموعه‌ای از صفات در یک فرد است که شخصیت کارآفرینی را در او شکل می‌دهند.

اخیرا در زمینه روانشناسی کارآفرینی، مطالعاتی صورت گرفته است که نتایج آن در خبرگزاری روانشناسان آکسفورد منتشر شده است. این مطالعه، از معتبر‌ترین پرسشنامه‌های شخصیتی (MBTI) در جهان است. هدف این نوشتار، تحلیل و بررسی نتایج منتشر شده این پرسشنامه از سوی خبرگزاری روانشناسان آکسفورد است که باهم می خوانیم:

من یک کارآفرین هستم؟

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که کارآفرینان خلاق، انعطاف‌پذیر بوده و برای ریسک کردن آماده هستند. این افراد کار‌هایشان را خودشان انجام می‌دهند؛ نه به این دلیل که در انجام کارها وسواس دارند، بلکه به این دلیل که این کار در واقع نوعی حس نیاز را در آنها برطرف می‌کند و از انجام آن لذت می‌برند.

دیدگاه دیگری نیز در این پژوهش وجود دارد. این دیدگاه بیان می‌کند کارآفرینان افرادی هستند که درک و شهود بالایی از اتفاقات پیرامون خود دارند. به این معنا که کارآفرینان روی آینده و اتفاقاتی که خواهند افتاد تمرکز زیاد و سعی در پیش‌بینی آنها دارند.

قطعا ویژگی‌های شخصیتی هر فرد جزئی از معادله موفقیت است. بنابراین سعی کنید شخصیت و روح خود را در مسیر کارآفرینی پرورش دهید تا به موفقیت دست یابید.

کدام کسب‌وکار برای من مناسب‌تر است؟

در بعضی از کسب‌وکارها، توجه به جزئیات ضروری است. در این نوع کسب‌وکار‌ها باید چشم‌انداز‌ بلندمدتی برای خود متصور شوید و برنامه‌ریزی‌های لازم برای دستیابی به موفقیت در آنها را انجام دهید.

نقطه مقابل این کسب‌وکارها، فعالیت‌هایی هستند که نیاز به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت دارند و بیشتر شامل کسب‌وکار‌های کوچک می‌شوند.

نیمه پر لیوان را ‌ببینید

یکی از صفات بارز کارآفرینان، خوش‌بینی است. دید کارآفرینان به اکثر رویداد‌های پیرامونشان مثبت است. حتی اگر شرایط برخلاف میل آنها پیش رود کارآفرینان باز هم نیمه پر لیوان را می‌بینند.

صفت دیگری که مشخصه اصلی کارآفرینان است، ثابت‌قدمی و پشتکار در رسیدن به هدف است. با مرور زندگی کارآفرینان درمی‌یابیم که هر کارآفرین در طول زندگی خود چندین بار طعم تلخ شکست را تجربه کرده است یا ناچار بوده است در مقابل نیروهای بازدارنده ایستادگی کند. بهترین مثال در این زمینه شاید «جک ‌ما» (Jack Ma) بنیان‌گذار وب سایت «علی‌بابا» باشد.

جک‌ما در آغاز راه در چندین مصاحبه شغلی شرکت کرد اما هیچ‌کس حاضر به استخدام او نشد؛ اما هم‌اکنون در حساب بانکی خود ۳۴ میلیون دلار سرمایه دارد.

ثبات احساسی نیز از دیگر صفات مهم کارآفرینان است. یک کارآفرین باید احساسات خود را کنترل و با عقل و خرد تصمیم‌گیری کند؛ اما مهم‌ترین صفت برای هر کارآفرین که در حقیقت لازمه راه‌اندازی یک کسب‌وکار است، جسارت است.  

پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی، بهتر است این سوال‌ها را از خود بپرسید:

ـ حاضرید روی ایده‌ای کار کنید که شانس موفقیت‌ آن بسیار اندک است؟

ـ توان ادامه با سرمایه بسیار اندک را دارید؟

ـ توان رونمایی از محصولی که در حال حاضر وجود خارجی ندارد را دارید؟

ـ یک کارآفرین باید توانایی گرفتن تصمیمات بسیار سخت را نیز داشته باشد. شما توانایی انجام این کار را دارید؟

ـ اگر پاسختان به این پرسش‌ها مثبت است، پس همین حالا دست به کار شوید.  

(همچنین بخوانید: کسب‌وکار جوان خود را در جوانی یا نوجوانی آغاز کنید)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکارآفرینیروان‌شناسی کارآفرینشخصیتپرسشنامه شخصیتی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.