آینده ۸ میلیارد دلاری استارت‌آپ «ایر بی‌ان‌بی»
توسعه و رقابت تک‌شاخ‌ها ۶

آینده ۸ میلیارد دلاری استارت‌آپ «ایر بی‌ان‌بی»

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۱۵:۰۰ | ۸ دقیقه

پیش‌بینی می‌شود گسترش کسب‌وکار استارت‌آپ تک‌شاخ «ایر بی‌ان‌بی»، به افزایش درآمد آن تا سقف ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، در سال‌های آینده منجر شود.

نوپانا به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران: تا همین چند وقت پیش بود که ایر بی‌ان‌بی به اوبر حسادت می‌کرد. این شرکت که در زمینه اجاره یک‌شبه خانه فعالیت می‌کند، اخیراً دیگر به اوبر حسادت نمی‌کند. هردو شرکت از غول‌های بزرگی هستند که درآمد زیادی دارند، اما اوبر معمولاً بیشتر از ایر بی‌ان‌بی درآمد داشت و به‌عنوان شرکت تاکسی‌رانی، بیشتر در معرض توجه قرار می‌گرفت. اوبر در حقیقت باارزش‌ترین شرکت فناوری در امریکا است که ارزش آن قریب به ۷۰ میلیارد دلار است. ایر بی‌ان‌بی با ارزش ۳۰ میلیارد دلار، در ردیف دوم قرار دارد. اما اخیراً اوبر عقب‌نشینی‌هایی داشته و حتی در مورد برخی مسائل، اتهاماتی نیز به این شرکت وارد شده‌ است. این مسائل دست‌به‌دست هم داده و باعث شده حسادت ایر بی‌ان‌بی به کلی از میان برود.

(همچنین بخوانید: چرا ایربی‌ان‌بی ساختارشکن است، اما اوبر نه؟)

این مسئله به شرکتی که در حال فروپاشی است، کمک می‌کند. سال گذشته ۸۰میلیون نفر از طریق ایر بی‌ان‌بی برای سکونت اقدام کرده‌بودند؛ این رقم دو برابر تعداد آنها در سال ۲۰۱۵ بود. اکنون این شرکت سعی دارد فعالیت‌هایش را توسعه ببخشد و با ارائه خدمات و محصولات جدید، تعداد مشتری‌های خود را افزایش دهد.

برنامه اصلی ایر بی‌ان‌بی این است که از یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات یک‌شبه برای مسافران به شرکتی کاملاً مسافرتی تکامل پیدا کند. به این ترتیب این شرکت سعی دارد سهم زیادی از صنعت توریسم را به خود اختصاص دهد. احتمالاً فروش این شرکت در سال ۲۰۱۷ به حدود ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار برسد، این یعنی افزایش ۶۵درصدی نسبت به سال گذشته؛ و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ درآمد آن به ۸میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار برسد.

موسس ایر بی‌ان‌بی مدتی است که سعی دارد کسب‌وکارش را گسترش بدهد. برایان چاسکی، مدیرعامل ۳۵ساله آن، هیچ تجربه‌ای در زمینه کسب‌وکار یا تخصص فنی نداشت. او با شخص دیگری آغاز به کار کرده بود و آن‌قدر خام و بی‌تجربه بود که چیزی از سرمایه‌گذاری و همچنین سیليکون‌ولی نمی‌دانست.

هردو تک‌شاخِ امریکایی، یعنی اوبر و ایر بی‌ان‌بی، به عنوان استارت‌آپ‌های خصوصی، بیش از ۱میلیارد دلار ارزش دارند. آنها با منابعی کار می‌کنند که متعلق به خودشان نیست، یکی با خودروهای دیگران کار می‌کند و دیگری با خانه‌های مردم کار می‌کند. هردو از این وضعیت نهایت استفاده را برده‌اند و باعث پیشرفت خود شده‌اند. اکنون اوبر رقبای بسیار جدی دارد، در حالی‌که ایر بی‌ان‌بی هنوز با مشکلِ رقبا مواجه نشده‌ است.

اعضای موسس شرکت ایر بی‌ان‌بی تا سال ۲۰۱۳ برای هر استخدامی با افراد متقاضی مصاحبه می‌کردند. افراد چاره‌ای نداشتند جز اینکه در آن مصاحبه اصلی پیروز شوند. در این مصاحبه، سابقه کاریِ آنها بررسی نمی‌شد بلکه میزان تطابق آن افراد با وضعیت داخلِ شرکت مورد بررسی قرار می‌گرفت. این کار باعث می‌شد افراد تصور کنند که مأموریتی ویژه دارند. حتی وقتی از مسئولانِ این شرکت در مورد ماهیتِ وجودیِ آن سؤال می‌شد، می‌گفتند: «ما یک جامعه هستیم که در قالب شرکت کار می‌کنیم.»

آینده ایر بی‌ان‌بی

اما چه آینده‌ای در انتظار ایر بی‌ان‌بی است؟ مدیرعامل این شرکت معتقد است که آنها دیگر نیازی به افزایش ثروت ندارند. او سعی دارد بقیه برنامه‌ها را برای این شرکت در پیش بگیرد. در واقع مسئولان این شرکت دریافته‌اند که باید زمینه فعالیت‌های خود را گسترش بدهند. برای مثال آنها سعی دارند فعالیت خود را در تمام دنیا گسترش دهند و به همین خاطر وب‌سایتی را در این زمینه راه‌اندازی کرده‌اند. انتظار می‌رود در آینده، رقابت ایر بی‌ان‌بی با هتل‌ها نیز شکل جدی‌تر به خود بگیرد. بررسی‌های مورگان استنلی نیز نشان می‌دهد که درصد استفاده از ایر بی‌ان‌بی برای اقامت‌های یک‌شبه در حال افزایش است. این مسئله ابتدا در امریکا و بعد در اروپا قابل مشاهده است. هرچند هنوز فعالیت‌های ایر بی‌ان‌بی روی هتل‌ها تأثیر خاصی نگذاشته اما به زودی این تأثیر مشاهده می‌شود. بخش زیادی از این ماجرا به ایر بی‌ان‌بی بستگی دارد، اگر طبق برنامه‌هایش پیش برود حتماً موفق می‌شود.

(همچنین بخوانید: اسکان استارت‌آپی مسلمانان تحریم شده)

برچسب‌ها: اوبرتک‌شاخایر بی‌ان‌بیUberAirBNBپیشتازانجهان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.