۴ توصیه برای ایجاد یک کسب‌وکار چند میلیون دلاری (قسمت دوم)
مسیر موفقیت استارت‌آپ‌ها ۶

۴ توصیه برای ایجاد یک کسب‌وکار چند میلیون دلاری (قسمت دوم)

توسط محمد رزم‌آرا | ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

چه چیزی یک استارت‌آپ شکست خورده را از یک تجارت چند میلیون دلاری جدا می‌کند و چه مسیری را برای رسیدن به این موفقیت باید انتخاب کرد؟

نوپانا: ۷۵درصد از استارت‌آپ‌ها، حتی آنهایی که پتانسیل و نوآوری زیادی دارند، شکست می‌خورند. هر ساله، صدها شرکت استارت‌آپی تاسیس می‌شود که فقط تعداد کمی از آنها می‌توانند به درآمد پایدار و قابل ملاحظه دست یابند.

چه چیزی یک استارت‌آپ شکست خورده را از یک تجارت چند میلیون دلاری جدا می‌کند و چه مسیری را برای رسیدن به این موفقیت باید انتخاب کرد؟

قسمت سخت این موضوع آن است که هیچ مسیر ثابت و مشخصی وجود ندارد که شما بتوانید با طی کردن آن، موفقیت و درآمد هنگفت تجارت خود را تضمین کنید. در واقع اگر چنین مسیری وجود داشت، امروزه همه افراد، ثروتمند و معروف بودند.

اما دلیل نبودن چنین مسیری چیست؟ پاسخ، عدم تناسب انتظارات و توقعات است. بیشتر صاحبان کسب‌وکار، خودشان را برای مسیر سخت و طولانی پیش رو آماده نکرده‌اند. عده زیادی از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، هیچ ایده‌ای در زمینه ساخت حاشیه موفقیت برای تجارت خود ندارند، در نتیجه، دچار ضرر می‌شوند. برای پیشگیری از این موضوع، آنها باید از ۴ مورد، قبل از هرگونه اقدامی در این زمینه، مطلع باشند که در قسمت پیشین این مطلب، به ۲ مورد از آنها پرداختیم. ادامه این موارد را باهم می‌خوانیم:

۳. از بازخوردها استقبال کنید

یکی از سخت‌ترین قسمت‌ها در زمینه گسترش کسب‌و‌کار شرکت‌تان، آمادگی پاسخگویی به هر چیزی است. بازخورد‌ها به شما در تجارت سختی که در پیش دارید، کمک می‌کنند. آنها می‌توانند در یک روز سخت که همه چیز ناگزیر رو به سقوط است، به شما یاری برسانند.

اگر قصد دارید که یک شرکت موفق تاسیس کنید و آن‌ را گسترش دهید، باید به دو نکته توجه داشته باشید:

  • احساسات شخصی خودتان را از بازخوردهایی که دیگران به شما می‌دهند، جدا کنید: برای رسیدن به موفقیت، باید به بازخورد دیگران توجه داشته باشید و هنگامی که آنها، کار یا استراتژی شما را نقد می‌کنند، ناراحت نشوید.
  • همواره واقعیت‌ها را در نظر بگیرید: با رد کردن بازخوردها، صاحبان کسب‌و‌کار، از حقیقت فرار می‌کنند. آن‌ها نظرات شخصی خودشان را در فرآیند‌های تصمیم‌گیری سازمان وارد می‌کنند، در حالیکه برای داشتن یک کسب‌و‌کار موفق، باید واقعیت‌ها را در نظر گرفت. به عنوان بنیان‌گذار، باید سیستمی را در شرکت خود پیاده‌سازی کنید که با دنبال کردن آن، فرآیند تصمیم‌گیری‌های مهم، بدون هیچ‌گونه تعصبات شخصی باشد.

۴. آماده برای انطباق‌پذیری باشید

در ادامه مواردی که مطرح شد، باید بدانید که بهترین بنیان‌گذاران، کسانی هستند که می‌توانند خودشان را با شرایط مختلف، منطبق کنند. راه‌اندازی یک استارت‌آپ، مانند یک ترن هوایی است که با هر بار بالا رفتن، به احتمال زیاد، سه یا چهار فراز و نشیب خواهید داشت.

برای دستیابی به یک کسب‌و‌کار چند میلیون دلاری، شما باید یاد بگیرید که چگونه موفقیت‌ها و شکست‌هایتان را مدیریت کنید. تصور کنید روزی رسیده که تمام اتفاقات به ضرر شرکت شماست و مجبور هستید تعدادی از کارکنان خود را اخراج کنید و سرمایه‌گذاران نیز قصد دارند پول خود را از کسب‌وکار شما خارج کنند. این لحظه، جایی است که بهترین بنیان‌گذاران، مهارت خود در این زمینه را نشان می‌دهند. آن ها خودشان را با شرایط موجود وفق می‌دهند و به جای اینکه خود را در مشکلات غرق کنند، قادرند بهترین تصمیمات را بگیرند.

برای داشتن یک شرکت موفق، شما باید توانایی تغییر داشته باشید. در جهانی که همه چیز به سرعت در حال تغییر است، بنیان‌گذاران و شرکت‌هایشان باید قادر باشند که خودشان را با تغییرات منطبق کنند، در غیر این صورت آن‌ها محکوم به شکست خواهند بود.

مانند بسیاری از موفقیت‌ها در زندگی، موفقیت در جهان استارت‌آپ نیز مانند یک ماراتن است که برای قهرمان شدن در آن، باید صبر و استقامت داشت و بر هدف متمرکز بود. هیچ راه میانبری برای تضمین موفقیت وجود ندارد؛ اگر شما بر آنچه که توانایی کنترل آن را دارید، تمرکز داشته باشید، تعصبات را از فرآیند تصمیم‌گیری کنار بگذارید و به تکامل بازار توجه داشته باشید، اتفاقات خوبی پیش‌ روی شما خواهد بود.

(همچنین بخوانید:نشانه های زودهنگام سقوط یک استارت‌آپ)

برچسب‌ها: استارت‌آپکارآفرینکسب‌و‌کارentrepreneurship
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد رزم‌آرا

محمد رزم‌آرا

محمد رزم‌آرا، دانشجوی مهندسی پزشکی است و از سال ۱۳۹۳ کار مدیریت سامانه "دستیار مجازی دانشجویان مهندسی پزشکی" را بر عهده دارد. او عضو هیئت تحریریه نشریه مهندسی پزشکی و مسئول تولید محتوای علمی در این زمینه است. هم‌اکنون مدیریت بخش توسعه وب استارت‌آپ Maczooo mirror در دست اوست.