خاورمیانه زمین حاصلخیز استارتآپی است و چشم استارتآپهای بزرگ دنیا به این منطقه است.
نوپانا: پرواز از تهران تا دوبی، حدود دو ساعت طول میکشد، مانند پرواز از نیویورک تا شیکاگو. مدتزمان پرواز از قاهره تا بیروت یک ساعت و 15 دقیقه است. همچنین از بیروت به دمشق رفتن کمتر از دو ساعت بهطول میانجامد. نزدیکی و به نوعی بههمپیوستگی شهرهای خاورمیانه با یک سفر یک روزه میتواند مشخص شود.
به گزارش نوپانا،این منطقه جغرافیایی، یعنی خاورمیانه، با تمام بههمپیوستگی، بهخاطر شرایط خاصی که دارد، بسیار خبرساز بوده و همین شهرهای نزدیک، از جنبههای گوناگون بسیار با هم متفاوت هستند.
در حوزه پیشرفت تکنولوژی و حرکت به سمت کسبوکارهای آنلاین نیز در این منطقه تفاوتهای چشمگیری وجود دارد. در شهری از آن مردم با مدلهای کاری سنتی، بهدنبال رفع نیازهای اولیه خود هستند و در شهری دیگر تاکسیهای پرنده، مسافران را جابجا میکنند.
اما با وجود همه اینها نمیتوان بر این حقیقت چشم پوشید که بسیاری از شرکتهای بزرگ، برای سرمایهگذاریهای خود، روی این منطقه دست گذاشتهاند. یکی از آخرین نمونههای آن، سرمایهگذاری آمازون در فروشگاه دیجیتال سوق (Souq) بود که همین یک نمونه، گواه بزرگی است برای اینکه بدانیم این منطقه برای پیشرفت در حوزه استارتآپها و کسبوکارهای آنلاین، استعداد فراوانی دارد.
جمعیت رو به رشد
در این منطقه جغرافیایی، مشتریان، کارآفرینان و نیروی کار بسیار توانمند و خوبی وجود دارد. در خاورمیانه که حدود 400 میلیون جمعیت دارد، تقریبا 50 درصد از مردم آن از اینترنت استفاده میکنند و 30 درصد آنها از خدمات آنلاین استارتآپها استفاده میکنند و این یعنی حجم زیادی از مبادله روزانه سرمایه و مشتریانی که هر روز به تعداد آنها افزوده میشود.
جمعیت جوان
این منطقه یکی از جوانترین قسمتهای جهان به شمار میرود. این یعنی تعداد زیادی تلفن هوشمند، استفاده زیاد از اینترنت و نیاز به تعداد کارتهای اعتباری و همچنین ماشینهای مختلف. تمام این ظرفیتها به یک نکته اشاره دارد و آن هم وجود فضایی است که میتواند زمینه ساز رشد استارتآپها شود.
فضای رشد نامحدود
یکی از مشکلات کسبوکارهای آنلاین در خاورمیانه، عدم وجود آمارهای دقیق از میزان فعالیتهای اینترنتی در برخی از کشورها است. بر اساس گزارشی در خاورمیانه، حدود 10 درصد از کسبوکارها بهصورت دیجیتال اداره میشود. این درحالی است که این عدد برای آمریکا حدود 80 درصد است. برای خردهفروشیهای این منطقه، این عدد کمتر بوده و حدود 2 درصد است.
هر کار دیجیتال میتواند زمینه شغلی 2 الی 4 نفر دیگر را مهیا کند. با این همه ظرفیت، در نظر بگیرید که اگر به سمت این مدل کسبوکارها برویم، تا چه میزان میتوان اشتغال ایجاد کرد.
رقابت غولهای تکنولوژی در منطقه
در این منطقه تا کنون بالغ بر 3000 استارتآپ راهاندازی شده است. این درحالی است که غولهای بزرگ تکنولوژی نیز یا وارد این بازار بزرگ شدهاند، و یا تمایل خود را برای این موضوع نشان دادهاند. از تکشاخهایی مانند آمازون و اوبر گرفته، تا استارتآپهای کمتر شناخته شده که در کار خود موفق بودهاند.
در سال گذشته بیش از 870 میلیون دلار در استارتآپهای خاورمیانه سرمایهگذاری شد. از طرفی 100 استارتآپ بزرگ این منطقه رشدی بالغ بر 1.42 میلیارد دلار را کسب کرده و بر اساس آمارها، هر کدام از این استارتآپها به تنهایی 500 هزار دلار جهش مالی داشتهاند.
خاورمیانه از هرجنبه، برای کارآفرینان امکان رشد و پیشرفت زیادی دارد. در این میان برخی از کشورها با درک این ضرورت و حمایت از کارآفرینان، بیشتر از همیشه رشد اقتصادی داشتهاند و با کشورهای پیشرفته در حوزه تکنولوژی رقابت میکنند.
در کشور ما، این مسئله در وضعیتی بینابینی قرار دارد. یعنی نه آنقدر از این فضا به دور هستیم و نه آنقدر پیشرفت داشتهایم که بتوانیم خود را جزو کشورهای برتر به شمار بیاوریم.
این وضعیت امیدوارکننده است، اما بههیچ عنوان کافی نیست و لازمه آن حمایت همهجانبه و تلاش ملی برای بهبود شرایط کسبوکار و اقتصاد است. اگر این چشمانداز وجود داشته باشد، سایر مسائل کوچک به حاشیه میروند و به آنها بیش از اندازه پرداخته نمیشود.
(در این زمینه همچنین بخوانید: حمایت از استارتآپها، به شکوفایی اقتصادی میانجامد)
(همچنین درباره این موضوع بخوانید: رقبای منطقهای استارتاپهای ایرانی را بشناسید)