شور و اشتیاق خود را به یک کسب‌وکار واقعی تبدیل کنید
شغل و علایق خود را همگرا کنید ۷

شور و اشتیاق خود را به یک کسب‌وکار واقعی تبدیل کنید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۱۵:۰۰ | ۷ دقیقه

اغلب ما، اشتیاقمان را جایی خارج از شغل و حرفه‌ خود پیدا می‌کنیم. برای تبدیل ایده‌ها به یک کسب‌وکار واقعی، نیازی نیست از ابتدای کار، همه‌ جزئیات اجرایی پروسه‌ها را بشناسید.

نوپانا: همه‌ ما شور و اشتیاق‌هایی داریم که حاضریم برای پرداختن به آن‌ها، شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانیم. یا علاقه‌مندی‌هایی که نمی‌توانیم آن‌طور که دوست داریم به آن‌ها مشغول شویم. مثلا برخی از مردم به ورزش یا یک فعالیت خاص مشتاق‌اند و برخی دیگر یک موضوع یا یک روند را دنبال می‌کنند. ولی به‌طور مشخص اغلب ما، اشتیاق‌مان را جایی خارج از شغل و حرفه‌ خود پیدا می‌کنیم.  

بسیاری از ما در مورد تبدیل کردن اشتیاق‌مان به یک کسب‌وکار واقعی، رویاپردازی می‌کنیم؛ ولی درواقع هیچ ایده‌ای نداریم که باید از کجا شروع کنیم. به نظر می‌آید فاصله‌ بین رویا و کسب‌وکار، برطرف‌نشدنی است.

وقتی می‌خواهیم به تاسیس یک شرکت یا شروع یک کسب‌وکار فکر کنیم، ترس‌های زیادی مثل ریسک تغییر شغل، ذهنمان را آشفته می‌کنند. این تردیدهای شخصی از آنجا ناشی می‌شوند که صرف علاقه‌مندی به یک موضوع، به این معنی نیست که در آن حوزه عملکرد و اجرای خوبی هم داشته باشیم. اما لیست طولانی «ای‌کاش» و «فقط اگر»ها، نهایتا به موفقیت ما منجر نمی‌شود.

دیوید واکر، موسس و مدیرعامل شرکت تریپلمینت که علاقه‌ شخصی‌اش به املاک و مستغلات را به‌وسیله‌ یک شرکت رو به رشد و عالی به مرحله‌ اجرا رساند، معتقد است که گرچه برای دست‌یابی به موفقیت باید چالش‌های زیادی را پشت سر بگذاریم؛ ولی با کنار گذاشتن ترس‌ها می‌توانیم مسیر رویا تا واقعیت را کوتاه و هموار کنیم. در همین راستا واکر سه نکته‌ مهم را یادآور می‌شود:

perfect business idea

برای شروع کار به یک ایده‌ تجاری عالی نیاز ندارید

یکی از بزرگ‌ترین استدلال‌های اشتباه کارآفرینان این است که پیش از تاسیس یک شرکت، حتما باید به یک ایده‌ عالی و بی‌نقص رسیده باشید. ولی اگر از کارآفرینان بزرگ بپرسید که آیا در طول زمان ایده‌های اصلی خود را تغییر داده‌اند، پاسخشان مثبت است. وقتی قدم اول را برمی‌دارید، تحقیقات‌تان را شروع می‌کنید، با مشتریان بالقوه صحبت می‌کنید و از همان تکنیک‌های همیشگی آزمون‌ و خطا استفاده می‌کنید، ایده‌ شما در طول زمان تکامل خواهد یافت.

اگر قبل از دست‌به‌کار شدن منتظر شوید تا همه‌ جزئیات ایده‌ اولیه کامل شوند، زمان زیادی از دست می‌دهید و حتی ممکن است هرگز راه‌اندازی کسب‌وکارتان را نبینید. دیوید واکر می‌گوید همیشه به حوزه‌ املاک علاقه‌ داشت؛ اما اولین قدم برای محقق شدن رویاهایش، تاسیس شرکت تریپلمینت بود. شاید اگر او هم صبر می‌کرد تا همه‌ جزئیات کار روشن شوند، هرگز به چنین موفقیتی نمی‌رسید.

(همچنین بخوانید: طرز تفکرهای غلط در مورد راه‌اندازی استارت‌آپ)

 Write down everything

همه‌ اطلاعات فعلی و مباحثی را که باید یاد بگیرید، بنویسید

اگر ایده‌ شما این است که برای رسیدن به علاقه‌مندی خود، باید شرکتی تاسیس کنید؛ پس در حال حاضر اطلاعات خوبی در این زمینه دارید. بهتر است همه‌ دانش و اطلاعات خود را به‌صورت ساختاری و سازمان‌یافته بنویسید تا به نقصان‌های خود پی ببرید. به‌این‌ترتیب می‌فهمید که در کدام جوانب باید نکات جدیدی یاد بگیرید و کدام مباحث و حوزه‌ها، در راه‌اندازی شرکت نقش مهم‌تری دارند.

زمانی که واکر می‌خواست شرکتش را تاسیس کند، هر چیزی را که در مورد صنعت املاک مسکونی می‌دانست، یادداشت کرد. در آن زمان متوجه شد که در مورد کارگزاران املاک و نحوه‌ کار آن‌ها اطلاعات کافی ندارد. درنهایت او و هم بنیان‌گذارش یک آژانس املاک تاسیس کردند تا این خلأ اطلاعاتی را پوشش دهند. نکاتی که در این مرحله یاد گرفتند، به نقطه‌ قوت شرکت فعلی آن‌ها تبدیل شد.

talk to  people in the industry

با افرادی که در این صنعت کار می‌کنند، صحبت کنید

اگر می‌خواهید شور و شوق خود را به یک کسب‌وکار تبدیل کنید، یکی از بهترین راه‌های شروع کار این است که با افراد فعال در آن زمینه، صحبت کنید. در این مرحله شناخت افراد موثر و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها، اهمیت زیادی دارد. معمولا انسان‌هایی که در یک صنعت به موفقیت رسیده‌اند هم دوست دارند با علاقه‌مندان حوزه‌ مربوطه، معاشرت داشته باشند.

واکر نیز زمانی که می‌خواست تریپلمینت را تاسیس کند، با افراد موثر صنعت املاک رابطه برقرار کرد و جلسات متعددی را به صحبت با آن‌ها گذراند. این افراد موفق که شاهد شور و اشتیاق درخشان واکر بودند، او را به‌خوبی راهنمایی کردند و این روابط حتی بعد از راه‌اندازی و رشد شرکت ادامه پیدا کرد.

بسیاری از مردم نسبت به قدم نهادن در حوزه‌ اجرایی علاقه‌مندی‌های خود مردد هستند. نترسید و مطمئن باشید روابطی که ایجاد می‌کنید و درس‌هایی که یاد می‌گیرید، در شروع کسب‌وکارتان بسیار ارزشمند خواهد بود.

(همچنین بخوانید: کارآفرینی؛ از خلق یک ایده تا ارزش‌آفرینی در اقتصاد)

منبع

برچسب‌ها: مدیریت زمان کسب‌و‌کاراستارت‌آپراه‌اندازی استارت‌آپانگیزهایدهتجاری‌سازی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.