در استارتآپ صفرکیلومتر یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
نوپانا: بوم مدل کسبوکار وسیلهای جهت تدوین ارزشهای پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلیترین قدمها در راهاندازی یک کسبوکار نوپاست.
در واقع بوم مدل کسبوکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسبوکار شما به مشتریان را شرح میدهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم. قسمت نهم:
نقشه ارزش پیشنهادی
نقشه ارزش پیشنهادی دومین بوم جانبی برای طراحی ارزش به حساب میآید که در موازات بوم پروفایل مشتری قرار میگیرد.
نقشه ارزش پیشنهادی نیز همانند پروفایل مشتری به سه بخش کلی تقسیم میشود.
محصولات و خدمات
در این قسمت فهرستی از تمام چیزهایی است که میتوانید به مشتریانتان ارائه دهید. در واقع این بخش ویترین کاری شما است.
این بخش شامل تمام محصولات و خدماتی است که ارزش پیشنهادیتان برپایه آنها ساخته میشود. این مجموعه از محصولات، به مشتریانتان کمک میکند که کارهای کارکردی، اجتماعی یا احساسی خود را انجام دهند ویا نیازهای خود را برآورده سازند.
لازم به ذکر است که این محصولات و خدمات به تنهایی ارزش خلق نمیکنند بلکه خلق ارزش در رابطه با بخشی خاص از مشتریان و کارها، دردسرها و منفعتهایشان است.
فهرست شما از محصولات و خدمات ممکن است شامل محصولات و خدمات پشتیبان نیز باشد. یعنی آن دسته از محصولاتی که به مشتریانتان کمک میکنند تا نقش خریدار، همآفرین و انتقال دهنده را در کسبوکار شما بازی کنند.
دسته بندی ارزش پیشنهادی
ارزشهای پیشنهادی از جانب شما به مشتری احتمالا در این دستهها جای خواهند گرفت:
فیزیکی
اجناسی از قبیل کالاهای تولید شده
نامشهود
محصولاتی مانند کپیرایتها و خدماتی از قبیل خدمات پس از فروش
دیجیتال
محصولاتی مانند موسیقی و یا فیلم که در فضای مجازی برای دانلود در دسترس هستند
مالی
محصولاتی مانند اوراق سرمایهگذاری و بیمه یا خدماتی از قبیل تامین مالی خرید
قسمت پیشین: