هر استارتآپ، ارزش خاص خود را به مشتریان عرضه میکند که نمیتوان فاکتور واحدی برای تمام آنها تعریف کرد.
نوپانا به نقل از زومیت: استارتآپها برای حفظ تمرکز و حرکت در مسیر صحیح کاری، به هدف یا نقطه تمرکز نیاز دارند که میتوان آن را ستاره شمالی نامید.
ستاره شمالی نام ستارهای است که همواره جهت شمال را نشان داده و در مسیریابیهای جغرافیایی کاربرد دارد. این عبارت ایهامدار میتواند برای تعیین هدف و مسیر حرکت استفاده شود. استارتآپها در قدم اول به تمرکز و شناخت مسیر نیاز دارند. به بیان دیگر هر استارتآپ نیاز به یک ستاره شمالی روشن دارد.
تمرکز چیزی است که شرکتهای خوب را از بقیه جدا میکند. تمرکز میتواند باعث موفقیت یا شکست استارتآپ شما شود. بدون تمرکز، شما زمان زیادی را برای امتحان استراتژیهای جدید، توجه به جزئیات و رهبری غلط تیم خود تلف میکنید.
اما با داشتن توجه و تمرکز کافی، میتوان تیم را تحت هدفی ثابت متحد کرد و راهنماییهای معنادار و عاقلانهای را به آنها عرضه کرد. به بیان دیگر با داشتن تمرکز، هدف یا همان ستاره شمالی، در هر زمان پاسخ مناسبی به این سوال دارید که آیا در حال انجام کار صحیح هستید یا نه؟
ستاره شمالی استارتآپ شما، درآمد، تعداد کاربران یا سرعت رشد نیست. این راهنما که باید مرکز توجه شما باشد، ارزشی است که به مشتری ارائه میکنید. به بیان دیگر، درآمد میزان پولی است که شما از مشتریان دریافت میکنید و ستاره شمالی ارزشی است که به آنها عرضه میکنید.
اما پیدا کردن فاکتوری برای اندازهگیری رسیدن به نقطهی هدف، دشوار است. چون هر استارتآپ، ارزش خاص خود را به مشتریان عرضه میکند، نمیتوان فاکتور واحدی برای تمام آنها تعریف کرد. برای شناخت بهتر نقطه تمرکز، میتوان از استارتآپهای موفق مثالهای خوبی زد:
- وبسایتMedium: زمانی که کاربر صرف مطالعه در این وبسایت میکند.
- وبسایت Quora: تعداد سوالاتی که پاسخ داده میشود.
- فیسبوک: آمار ماهانه کاربران آنلاین
هر یک از فاکتورهای بالا، زمانی را که کاربر در حال تجربه ارزش اصلی استارتآپ است، اندازهگیری میکند.
پیدا کردن نقطه تمرکز یا ستاره شمالی
وقتی میخواهید نقطه تمرکز خود را پیدا کنید، از فاکتورهای معمول مانند تعداد بازدید از صفحات، ثبتنامهای جدید و تعداد کاربران ثبتنامشده دوری کنید. این فاکتورها اعداد جذابی هستند اما ارتباطی با ارزش اصلی که به کاربران ارائه میکنید، ندارند.
به جای تمرکز بر فاکتورهای گفتهشده، به احساسات کاربران و مشتریها دقت کنید. لحظهای که کاربر با محصول شما ارتباط عاطفی برقرار میکند را پیدا کنید. این زمان همان موقعی است که آنها ارزش شما را پیدا کرده و دلیل استفاده از این محصول به جای محصولات رقیب را درک میکنند.
(همچنین بخوانید: چشمانداز مصرفکنندگان دیجیتال در ایران)
در بسیاری از برنامهریزیها، احساسات را نادیده میگیریم و درگیر اعداد میشویم. اما این احساسات است که باعث میشود مشتری به شما وفادار بماند. همین احساسات او را وادار میکند تا برای محصول شما تبلیغ کند و دلیل موفقیت شما شود. برای پیدا کردن بهتر نقطه تمرکز استارتآپ خود به این سوالات پاسخ دهید:
- آیا این نقطه نشاندهنده اولین لحظهای است که مشتری از محصول ما راضی میشود؟
- آیا شامل لذت بردن از محصول میشود؟
- آیا این نقطه میتواند به عنوان فاکتور موفقیت سازمان اندازهگیری شود؟
- آیا همه افراد تیم به راحتی آن را درک میکنند؟
- آیا با استفاده از این نقطه میتوان تعیین قیمتها، طراحیها و تصمیمگیریهای مهم را انجام داد؟
- آیا این نقطه شامل ارزش طولانیمدت و اهمیت شرکت میشود؟
انتخاب نقطه تمرکز یا ستارهی شمالی دشوار است و ممکن است در مراحل اولیه انتخابهای اشتباهی داشته باشید. حتی ممکن است این نقطه در طول زمان تغییر کند.
مراحل بعدی
پس از انتخاب نقطه تمرکز باید به سمت آن حرکت کنید. همیشه به آن نقطه و ستاره خیره باشید و درگیر آمارهای دیگر نشوید. همواره شرکت خود را در مسیر رسیدن به این ستاره راهنمایی کنید. وقتی تیم شما با اتحاد به سمت این ستاره حرکت کند، قطعاً موفق خواهید شد.
(همچنین بخوانید: استارتآپها، اقتصاد مبتنی بر نوآوری ایجاد میکنند)