بوم ناب کسبوکار فاکتورهایی مانند مشکلات، راهحلها و برتریهای رقابتی را در استارتآپها بررسی میکند.
نوپانا به نقل از زومیت: بوم ناب کسبوکار یا Lean Canvas، نسخهای از این جدول است که برای استارتآپها بهینهسازی شده است. اَش ماوریا، این نسخه را در وبلاگ استارتآپی خود برای تکمیل مفاهیم استارتآپ ناب (استارتاپ سریع، دقیق و کارآمد) ایجاد کرده است.
بوم ناب میتواند یک مدل کسبوکار با تمرکز بر کارآفرینی ایجاد کند. این مدل فاکتورهایی مانند مشکلات، راهحلها و برتریهای رقابتی را بررسی میکند. اگرچه ساختار بوم شباهت زیادی به بوم مدل کسبوکار دارد، اما تغییراتی اساسی در آن ایجاد شده است. این بوم تمرکز بیشتری بر خاصیتهای استارتآپ مانند عدم قطعیت و ریسکپذیری دارد. در ادامه به بررسی و توضیح بخشهای مختلف این بوم میپردازیم.
مشکل یا صورت مسئله
وقتی شما قصد دارید استارتآپی برای عرضه محصول یا خدمتی خاص راهاندازی کنید، باید مطمئن شوید کسبوکار شما مشکل کاربران را حل میکند. در این بخش، سه مشکل یا صورت مسئله اصلی را که استارتآپ حول محور آنها تشکیل خواهد شد، یادداشت کنید.
راهحلها
راهحل شما برای مشکلات عنوان شده چیست؟ چه چیزی محصول شما را نسبت به رقبا متمایز میکند و مخاطبان را برای خریدن محصول یا خدمت استارتآپ شما تشویق میکند؟ پاسخ این سؤالات را در این بخش وارد کنید.
معیارهای کلیدی
معیارها و فعالیتهای اصلی که شما در طول راهاندازی و پیشرفت استارتآپ برآورد میکنید، در این بخش جا میگیرند. معیارهایی مانند تعداد مشتریان جدید، تعداد کاربران، ابعاد بازار، مقدار نفوذ در بازار، درآمد حاصل از هر مشتری و مانند آنها که میتواند برای سرمایهگذاران و صاحبان کسبوکار جذاب باشد، در این بخش نوشته میشود.
زیرساخت هزینهای
لیستی از هزینههای مورد نیاز برای اداره کسبوکار باید در این بخش نوشته شود. مواردی مانند هزینه جذب مشتری، نگهداری و تعمیرات، هزینههای جاری و حقوق و دستمزد کارگران به این بخش تعلق دارند.
ارزش منحصر به فرد
بهطور خلاصه در این بخش باید ویژگی خاص خود را یادداشت کنید و در یک پیام ساده، بگویید چه چیزی باعث میشود افراد شما را به عنوان رقیب انتخاب کنند.
برتری خاص
محصول یا خدمت شما چه نوع برتری نسبت به دیگران دارد که قابل کپی شدن نیست؟ آیا شما چیزی مانند حق انحصار یا اختراع ثبتشده برای محصول خود دارید؟ چه تضمینی وجود دارد که محصول شما توسط رقبای قدرتمندتر کپی نشود؟
کانالها
این بخش که با بوم مدل کسبوکار مشترک است، به کانالهای ارتباطی با مشتریان و نحوهی دسترسی آنها به محصول و خدمات شما اختصاص دارد.
بخش مشتریان
چه کسی محصول یا خدمت شما را میخرد؟ آنها متعلق به چه قشری از جامعه هستند؟ آیا دستهبندی خاصی برای مشتریان در نظر دارید یا محصول شما توسط همه اقشار جامعه خریداری میشود؟
جریانهای درآمدی
این بخش، مهمترین بخش بررسی و پرورش ایده و اجرای یک استارتآپ است. شما باید بدانید چگونه قرار است درآمد کسب کنید. استارتآپی که بدون برنامهریزی درآمدی و فقط به خاطر هیجانانگیز بودن ایده تأسیس شود، به احتمال زیاد شکست خواهد خورد.
بوم ناب کسبوکار را از همان روزهای ابتدایی بررسی ایده استارتآپی خود تکمیل کنید و در تمام مراحل از ساخت مدل اولیه تا اجرای نهایی و حتی بعد از جذب سرمایهگذار، آن را به همراه داشته باشید و همیشه تغییرات مثبت را درون آن اعمال کنید. برنامهریزی به روش بومهای کسبوکار به شما کمک میکند نمایی کلی از وضعیت خود داشته باشید و به اهداف و برنامههای اولیه پایبند بمانید.
(همچنین بخوانید: نگاهی به پنج مدل تجارت الکترونیک)