شاید برای بسیاری از ما لینکدین مانند یک سایت کاریابی به نظر برسد و یا یک شبکه اجتماعی که وقت خود را در آن سپری کنیم. اما در حقیقت میتواند بسیار مهم و مؤثرتر از این دو باشد.
نوپانا به نقل از تکراسا، مقدار فعالیت شما و نوع محتوایی که به اشتراک میگذارید، تأثیر بسیاری در کسبوکار و برند شخصی شما دارد. بنابراین باید محتوای خود را هوشمندانه و مناسب انتخاب کنید.
۱- مطالب بلاگ و نوشتههای شخصی
اگر وبسایت شخصی دارید و یا در پلتفرمهای دیگری مطلب مینویسید، فرصت بسیار خوبی در دست شماست. نوشتههایی که شامل نظرات، انتقادات و مشاهدات شما در زمینه کاریتان هستند، بسیار باارزشاند. میتوانید آنها را در لینکدین خود به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که حتماً لینک اصلی مطلب را در پست درج کنید. با اشتراکگذاری لینک، لینکدین به صورت خودکار تصویری را ضمیمه پست شما میکند. حتماً متناسب و واضح بودن آن را چک کنید. همچنین میتوانید عکس جداگانهای را برای مطلبتان انتخاب کنید.
برای انجام این کار زمان اختصاص داده و نظر یا توضیحی شخصی و ساده را به لینک مطلب خود بیافزایید. این کار پست شما را بسیار تأثیرگذارتر خواهد کرد.
۲- اخبار، گزارش و تحقیقات مرتبط با زمینه فعالیت
در این شبکه اکثریت افراد به دنبال فرصت شغلی و یا مطالب مرتبط در زمینه تخصصی خود هستند. به همین دلیل لینکدین فضایی بسیار مناسب برای به اشتراک گذاشتن اخبار حوزه کاری شماست. گزارشها و تحقیقاتی که خودتان انجام دادهاید و یا خواندهاید میتوانند به دیگران کمک کرده و جالب باشند. اطمینان پیدا کنید که معتبر هستند و سپس آنها را به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید مطالعات موردی (Case Study) را که روزانه در کار خود انجام میدهید همراه با توضیحات انتشار دهید.
۳- پستهای «چگونه» و «چند موردی»
با توجه به کمبود زمان و شتابی که در زندگی روزمره همه ما وجود دارد؛ از پستهایی که کوتاه و کاربردی هستند بسیار استقبال میشود. هنگامی که مطلبی را میخوانید، نکات مهم و قابل توجهی را که از آن دریافت میکنید به صورت موردی و از زبان خودتان بنویسید. همچنین میتوانید نحوه انجام کارها یا برخورد با موضوعات مختلف را مرحله به مرحله بیان کنید.
۴- مطالب کوتاه، مفید و الهامبخش
هر آنچه که در زندگی به خصوص در کار یا تحصیل به شما کمک کرده است، میتواند برای دیگران نیز مفید باشد. تجربیات خود از چالشهایی که با آن روبرو میشوید را بنویسد و به اشتراک بگذارید. نکات جالبی که مهارتهای حرفهای خودتان و دیگران را بهبود میبخشند انتشار دهید. این نکات میتوانند در حیطه مهارتهای تخصصی یا مهارتهای عمومی مانند فن بیان، مدیریت زمان و کار تیمی باشند.
همچنین میتوانید سخنان جالبی که میخوانید را بازنشر کنید. برای این سخنان تصویر مناسب انتخاب کرده و حتماً منبع و گوینده آن را ذکر کنید.
۵- عکسها و پستهای تصویری
تصاویر برای اکثر مخاطبان محتوای جذابی هستند. همچنین عکسها نقش مهمی در اعتمادسازی دارند. اگر در رویدادی شرکت میکنید یا در زمینه کاری شما اتفاق مهمی میافتد که در آن حضور دارید، تصویر آن را منتشر کنید. عکسهای پشت صحنه از پروژه و کارها نیز محتواهای مناسبی هستند. حتماً توضیحات لازم و کافی را درباره آنها شرح دهید. توجه کنید که کیفیت تصاویری که استفاده میکنید مناسب باشد. پستهای تصویری خود را محدود نگه دارید و آنها به اتفاقات و اخبار مهم اختصاص دهید.
توصیه به دانشجویان
اگر دانشجو هستید یا به تازگی فارغالتحصیل شدهاید، شاید مطمئن نباشید چه پستهایی باید منتشر کنید تا تأثیرگذار باشند. شما هم میتوانید تجربیات تحصیلی خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و از چالشهای پیش روی خود بگویید. اگر به دنبال اعتمادسازی و یافتن فرصت شغلی مناسب هستید، موارد زیر به شما کمک میکنند.
۱- دریافت توصیهنامههای معتبر
لینکدین این امکان را میدهد تا افرادی که میشناسید درباره شما توصیهنامه (Recommendation) بنویسند. از اساتید خود یا افرادی که در دوره کارآموزی خود با آنها همکاری کردهاید بخواهید که در پروفایل شما توصیهنامه بنویسند. این بخش باید شخصی و جزئی باشد و اطلاعاتی مانند مهارتها و موفقیتهای شما، شرح همکاری و نقشی را که در پروژه داشتید بیان کند.
۲- به اشتراکگذاری فعالیتها و پروژهها
پروژههایی را که در دانشگاه انجام دادهاید، به اشتراک بگذارید. اگر پروژه شما به صورت تحقیقی بوده، نتیجه و گزارش آن را منتشر کنید. اگر فعالیت شما عملی است، افراد را در جریان فرایند انجام پروژه قرار دهید و توضیحات مربوط به هر بخش را بنویسید. همچنین میتوانید از افراد فعال و صاحب نظر در حوزه تحصیلی خود نظر بخواهید و کمک بگیرید. این موضوع زمینه همکاریهای آتی را نیز فراهم خواهد کرد.
نکاتی که باید به یاد داشته باشید:
توجه کنید که شبکههای اجتماعی تماماً حول شبکهسازی و برقراری ارتباط شکل گرفتهاند. بنابراین حتماً با افراد دیگر تعامل و ارتباط مؤثری داشته باشید.
حتماً پیامها و نظراتی را که برای شما ارسال میشود پاسخ دهید. حتی میتوانید خودتان برای ارتباط با دیگران پیشقدم شوید.
فعالیت پیوسته و متداوم بسیار اهمیت دارد و باعث بیشتر دیده شدن و اعتماد بیشتر به شما میشود.
پستها و ارتباطات خود را حرفهای و کاری نگه دارید و به موضوعات شخصی یا حاشیهای نپردازید.