مدیرعامل چیلیوری، اسنپ را به چالش «رقابت سالم در بازار» دعوت کرد.
نوپانا: پس از انتشار رای شورای ملی رقابت در خصوص پرونده شکایت چیلیوری از اسنپ فود سهشنبه ۲۳ مهر طی یک نشست خبری، علیرضا صادقیان مدیرعامل چیلیوری به همراه مدیران ارشد به بررسی رای آن شورا در رابطه با شکایت چیلیوری از اسنپفود پیرو موضوع انحصار پرداخت و به سوالات خبرنگاران پیرامون این موضوع پاسخ داد.
شروع انحصار، شکایت از اسنپفود و رای شورای رقابت
علیرضا صادقیان موسس هولدینگ کسبوکارهای جسورانه اینترنتی و مدیرعامل چیلیوری گفت: «از اواخر سال ۹۶ فشار اسنپفود بر رستورانها آغاز شد تا به صورت انحصاری با آنها قرارداد بسته شود. تابستان ۹۷ با مذاکره دوستانه سعی کردیم مانع ادامه این روند شویم که عنوان کردند این سیاست ابلاغی سرمایهگذارانشان است. به مرور انحصار شدت گرفت و رستورانهای پرفروش به صورت انحصاری فعالیت خود را با اسنپفود ادامه دادند. در این بین ما مدارک و مستندات را گرد آوردیم و به صورت رسمی در اردیبهشت ۹۸ شکایت خود را ثبت نمودیم. در ۱۳ مهر جلسه شورای رقابت با حضور اعضای شورا و طرفین تشکیل گردید و بالاخره در ۲۲ مهر رای شورا به صورت رسمی اعلام شد.»
تاثیرات منفی این انحصارطلبی بر رشد
طبق گفته علیرضا صادقیان و براساس نمودارهایی که نشان داده شد در حال حاضر در مجموع ۱۰۰۰ رستوران باکیفیت به علت قرارداد انحصاری اسنپفود حاضر به همکاری با چیلیوری نیستند. مدیرعامل چیلیوری در ادامه با ارائه نمونههایی از قراردادهای اسنپفود از وجود بند انحصار در آنها خبر داد. طبق این شواهد، اسنپفود در صورت لغو قرارداد انحصاری رستورانها را ملزم به پرداخت جریمه نقدی مینماید.
جلسه شورا و رای اعلام شده
بعد از جلسه شورای رقابت که در ۱۳ مهر برگزار شد، این شورا در تاریخ ۲۲ مهر رای خود را به این شکل ابلاغ کرد: «شورای رقابت با اکثریت آرا به استناد بندهای ۳ و ۴ ماده ۶۱ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دستور به توقف رویه ضد رقابتی و اطلاعرسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر بازار صادر مینماید و به استناد بند ۱۲ماده ۶۱ قانون مذکور، به دلیل نقض ممنوعیت موضوع قسمت ۲ بند الف ماده ۴۵ قانون، شرکت مدرن سامانه غذا رسان اطلس(اسنپ فود) را به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم مینماید.»
علیرضا صادقیان با تشریح این رای اعلام کرد طبق ماده ۶۵ قانون رقابت این رای از زمان اعلام تا صدور رای تجدید نظر لازم الاجراست و اسنپفود موظف به اجرای آن و قطع همکاری انحصاری با رستورانهاست.
صادقیان همچنین از تاثیر این رای بر اکوسیستم استارتاپها در آینده اقتصاد ایران سخن گفت و در ادامه گروه اسنپ را به چالش «رقابت سالم» دعوت نمود و گفت: «امروز رسماً گروه اسنپ را به چالش رقابت سالم دعوت میکنم تا بیایند و در بازار ایران رقابت سالم داشته باشند. بازار ایران جایی نیست که بشود با انحصار آن را در اختیار گرفت. اعتقاد داریم سرویسی که در چیلیوری میدهیم بهتر از اسنپ فود است و برای این موضوع شاهد و مدرک هم داریم.»
علیرضا صادقیان در پاسخ این سوال که آیا این رای شورای رقابت اثربخش است یا نه، گفت: «اجرای رای صادره لازم است ولی کافی نیست. با اعمال رای شورای رقابت دیگر رستورانها ملزم به پرداخت جریمه به علت همکاری با سایر سامانههای سفارش آنلاین غذا نخواهند بود. زمانی که بحث انحصار داغ نبود، چیلیوری با کمپین موفق «دوشنبههای داغ» توانست به ۵۰% سهم بازار دست پیدا کند اما شدت گرفتن انحصار باعث افت این سهم بازار شده است.»