اتفاق مهمی که از بیست و پنجمین نمایشگاه پر مخاطب الکامپ به یادگار ماند، حضور پر رنگ مسئولین در غرفههای جذابی بود که با انگیزه صد در صدی صاحبانش ساخته شده بود.
نوپانا به نقل از ایرنا: اتفاق مهمی که از بیست و پنجمین نمایشگاه پر مخاطب الکامپ به یادگار ماند، حضور پر رنگ مسئولین در غرفههای جذابی بود که با انگیزه صد در صدی صاحبانش ساخته شده بود. گزارش کوتاهی که در ادامه میخوانید، مروری است بر حضور مسئولان کشور در غرفههایی که عزمشان را برای روزهای روشن آینده جزم کردهاند.
آخرین روز نمایشگاه الکامپ ۲۵ -یکشنبه ۳۰ تیرماه- در حالی برگزار شد که در آخرین دقایق روز هنوز علاقمندان سعی میکردند هیچکدام از غرفههای حاضر در نمایشگاه را از دست ندهند. خصوصاً سالن ۸-۹. جایی که استارتآپها با غرفههای جذاب جا خوش کرده بودند. همگی کنار یکدیگر. بزرگ و کوچک. از اسنپ و دیجی کالا گرفته تا ابرآروان و اپراتورهای کشور.
روزهای روشن
بین استارتآپهای بزرگ، اما جوانان خلاقی بودند که تازه استارت کارشان را زده بودند و این انتظار میرفت که تا سال بعد، آنها هم بتوانند مانند استارتآپهایی که تا دیروز کانتر و غرفهشان از ۱۰ متر تجاوز نمیکرد، یک غرفه بزرگ و پر بازدید داشته باشند. کنار هم قرار گرفتن این غرفهها دلگرمی بزرگی بود برای آنهایی که کارشان را از صفر شروع کردهاند. آنها با نگاه به غرفههای بزرگی که کنارشان برپا شده، میتوانند باور کنند این اتفاقات شدنیست و انتهای مسیری که وارد آن شدهاند روشن است.
سالن ۸-۹ خوش آب و رنگتر از هر سالن دیگری بود. غرفههای بزرگ، مدرن که همگی مجهز به مکان گپ و گفت برای بازدیدکنندگان بودند. در اغلب غرفهها، کاغذ و بروشور جای خودشان را به آدمها داده بودند. کسانی که در دل استارتآپشان رشد کردند و به موفقیت رسیدند.
الکامپ امسال زنجیره ای بود که با حضور مدیران در سطوح ارشد کشور به انتها رسید. قبل از الکامپ، طرح نوآفرین با هدف حمایت از استارتآپها با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد، روز بعد حسن روحانی رئیس جمهوری برای افتتاح الکامپ وارد سالن اجلاس سران شد و به پرزنت ۰ استارتآپ مختلف مانند تپسی، اسنپ، مامان پز و… گوش داد.
رو در رو با استارتآپها و دغدغههای شان
حضور معاونان رئیس جمهور، وزرا، معاونان وزیر، مسئولان کشوری و هیاتهای خارجی نسبت به سالهای گذشته در الکامپ با پیشرفت چشمگیری رو به رو شد. در روز اختتامیه وقتی با غرفهداران صحبت میکردیم، همه متفقالقول بودند هنوز نمیتوانند بگویند از نظر کیفی چقدر نمایشگاه امسال با سالهای قبل تفاوت داشته و تاثیرش در کسب و کار آنها کمی بعد مشخص میشود اما چیزی که میتوان به جدیت دربارهاش صحبت کرد، حضور وزیر جوان ارتباطات بود که تمام سه روز اول نمایشگاه را همراه با مسئولان و معاونانش به بازدید از غرفهها میرفت و سعی داشت این فوتونهای روشن کننده اقتصاد دیجیتال را آن طور که باید به مسئولان کشور معرفی کند.
محمود واعظی وزیر پیشین ارتباطات از غرفههای زیادی بازدید کرد و به پرزنتهای آنها گوش داد و در اینستاگرام خود نوشت: روز جمعه پس از بازدید چند ساعته از نخستین نمایشگاه فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید، از بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ و تقریباً از همه غرفههای مختلف شرکتهای الکترونیک، تجارت الکترونیک، کامپیوتر (سختافزار و نرمافزار)، خدمات اینترنتی و استارتآپها در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر بازدید کردم و با توضیحات محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در جریان تازهترین دستاوردها و تولیدات و خدمات الکترونیک و اینترنتی و فناوری اطلاعات کشور قرار گرفتم.
حضور چشمگیر جوانان کارآفرین در قالب شرکتهای استارتآپی در نمایشگاه با شور و حالی مثال زدنی همراه بود و نشاط و انرژی فوقالعاده مثبتی به بازدیدکنندگان منتقل میکرد. از آنجا که آینده کسب و کار کشور بسته به توسعه فناوریهای نوین و استارتآپهاست، حمایت قاطع دولت از تولیدکنندگان و ارایه دهندگان خدمات ایرانی را مورد تاکید قرار دادم و بر لزوم تلاش برای ارتقای هر چه بیشتر کیفیت محصولات داخلی برای جذب پایدار بازار در فضای رقابتی تاکید کردم.
علاقمندان به هوش مصنوعی
تمام این چهار روز در حالی برگزار شد که غرفههای حاضر، علاوه بر حضور مستمر مسئولان میزبان علاقمندان واقعی دنیای فناوری بودند. کمتر کسی را پیدا میکردی که در گرمای شدید این روزها از سر تفریح وارد غرفهها شود.
در ورودی سالن استارتآپها، مجموعه دیجی کالا با تمام زیرمجموعههایش جا خوش کرده است. جایی که محمود واعظی همراه با وزیر ارتباطات دقایقی را مهمان آنها بود. امیر صالحی درباره تازهترین بخش از این استارتآپ و هدفی که در آنجا دنبال میکنند، گفت: دیجی کالا نکست به عنوان بازوی نوآوری این مجموعه شروع به کار کرده و بیشترین تمرکز را در حوزه هوش مصنوعی دارد. هدف ما این است که به شرکت مادر کمک کنیم تا بتواند با سرعت بیشتری به فناوریهای روز دنیا از طریق سرمایه گذاری روی استارتآپهای این حوزه دست پیدا کند و آن را در جهت بهبود کسب و کار خود به کار گیرد.
وی در ادامه از برنامههای مختلفی که دارند گفت و افزود: اولین قدم ما حمایت از پایاننامههایی است که سعی میکنیم کاری کنیم پایاننامههای دانشجویی به جای اینکه در کتابخانهها خاک بخورند، تبدیل به بازوی کمکی کسب و کارهای جدید شوند. برنامه دیگر ما کمپ هوش مصنوعی است که اولین کمپ را سه هفته است آغاز کردهایم و در حال حاضر مهمان ۳۰ نفر در قالب ۵ تیم استارتآپی هستیم. تیمهایی که در پایان کمپ به موفقیت برسند، میتوانند از سرمایهگذاری ما بهره ببرند.
او در ادامه گفت: جنس کاری که ما انجام میدهیم شاید خیلی به الکامپ مربوط نباشد اما با تمام اینها علاقمندان به این حوزه استقبال خوبی داشتند و توانستیم تعامل خوبی را با افرادی که میتوانند با ما کار کنند، داشته باشیم. بیشترین قشری که در این تعاملات توانستیم با آنها به نتیجه برسیم، استارتآپها هستند.
ذهن خوانی
در گوشه دیگری از سالن الکامپ استارز، صفحه نمایش بزرگی بود که افراد رو به روی آن میایستادند و بالای سر هر آدمی ابری در میآمد که وسطش جملهای نوشته بودند. فارغ از اینکه جملات درست بودند یا نه، اما این خلاقیت باعث شده بود خیلی از افراد جلوی در غرفههای آن سمت جمع شوند و با جملهای که در ذهنشان نقش میبست، سلفی بگیرند. بازار سلفی انداختن کلاً در الکامپ ۲۵ داغ بود. غرفهها و خلاقیتی که در ساختن آن موج میزد، خیلیها را دست به گوشی میکرد تا آن لحظه را ثبت کنند.
رهنما کالج از دیگر غرفههای جذاب الکامپ استارز بود. هزارتویی که مسئولان غرفه آن را ساخته بودند تا به بازدیدکنندگان بگویند میتوان زندگی را تغییر داد و رنگی به آن زد. این غرفه گردونه شانس و مسیری داشت که به یک اتاق آبی میرسید و طراحیاش به قدری جذاب بود که ورودی آن مدام پر بود از افرادی که در صف میایستادند تا وارد آن اتاق آبی شوند.