نشست تخصصی «جذابیتهای سرمایهگذاری در حوزه کودک»، عصر دیروز ۳۰ تیرماه با حضور کارشناسان و علاقمندان این حوزه در نمایشگاه الکامپ برگزار شد.
نوپانا به نقل از تابناک جوان، حمزه قطبی زاده، مدیر توسعه کارآفرینی بهمن (وابسته به بنیاد برکت) درابتدای نشست با اشاره به کمرنگ بودن سرمایه گذاری در حوزه کودک بیان کرد: «با توجه به ارزیابیهای صورت گرفته درسال گذشته کمتر از ۱۰ استارتاپ به این حوزه پرداخته اند. کمبود اطلاعرسانی درباره نیازها و اهمیت حوزه کودک و نیز تقاضای پایین کارآفرینی از دلایل پایین بودن آمارها است، البته شاهد بروز استارتاپ های قوی با ظرفیت سرمایه گذاری نیز می باشیم.»
وی ادامه داد: «تامین سرمایه در تمام بخش ها کار مشکلی است و این موضوع نباید در نقطه شروع زیاد مورد توجه باشد. استارتاپ کودک در ابتدا باید آنچنان تخصصی و قوی ظاهر شود که فروش محصولات، عامل رشد اولیه باشد، در واقع استقبال خوب باعث جذب سرمایه گذاران در آینده خواهد شد.»
استفاده از ابزارهای نوین در تربیت کودک
مهدی صداقت، مدیر خانه نوآوری دراین نشست عنوان کرد: «کشور ما سالانه بیش از یک میلیون مولود دارد که نشانگر پتانسیل خوبی دراین حوزه است. براین مبنا استفاده از ابزارهای نوین در تربیت کودک کمک رسان بوده و اگر مجال مناسب فراهم شود، بازار تشنه محصولات کودک محور است و پتانسیل تجاری خوبی داریم.»
وی با بیان اینکه سرمایهگذاری پایین در حوزه کودک جنبههای متعددی دارد، افزود: «یکی از این دلایل ماموریت گرایی نهادهای حاکمیتی و نبود کیفیت فعالیت این بخش است. یکی از موانع ذهنی بزرگ ما در این است که استارتاپ را بزرگ می کنیم تا به بدنه دولتی و نهادها فروخته شود، اما دولتی ها ذاتا بهرهبردار نیستند. استارتاپها باید بزرگ شوند و خودشان یاری بخش استارتاپهای کوچکتر شوند.»
حسین شکاری، مدیر استارتاپ دوزلی بوک و مدیرپنل در این مراسم از تداوم برگزاری نشست های تخصصی حوزه کودک خبر داد و عنوان کرد: «لزوم هم افزایی بین استارتاپ ها و سرمایه گزاران ما را برآن داشت که تا پلی ارتباطی بین فعالان این بخش ایجاد کرده و با تعامل و تبادل تجربیات، استارتاپ های کودک محور را بارورتر کنیم. حوزه کودک آنچنان فراگیر و جذاب است که حتی دانش آموزان نیز به این بخش وارد شده اند و در الکامپ امسال نیز کودک ۱۱ ساله ای با ایده استارتاپی حوزه کودک ظاهر شده است.»
حوزه کودک در انحصار بخش دولتی نیست
حامد ساجدی، مدیر شناسا در ادامه اظهار کرد: «سرمایه گذاران عمدتا باتوجه به مراجعاتی که دارند، دست به انتخاب می زنند که متاسفانه تعداد استارتاپ های کودک بسیار کم است. دراین حوزه جذابیت ها، حساسیت ها و ظرافت های خاصی وجود دارد اما این بدان معنا نیست که صرفا بخش های دولتی و خاص چون صدا و سیما، آموزش و پرورش و کانون پرورشی صلاحیت فعالیت را دراین بخش دارند. با توجه به شرایط روز تلفیق سرمایه گذاران سنتی و نوآورانه دراین مسیر مثمرثمر خواهد بود.»
قطبی زاده در پاسخ به این اینکه کدام بخش حوزه کودک برای سرمایه گذاری جذابیت بیشتری داراست، گفت: «در حوزه آموزش و اسباب بازی های فیزیکی اقبال بالایی وجود دارد ولی مردم در محتوای نرم کمتر هزینه می کنند. ارائه محصول باکیفیت در حوزه هایی که کمتر پرداخته شده قطعا بازخورد خوبی خواهد داشت. دراین راه توسعه توانایی کارآفرین، شناخت ذائقه و مکانیسم بازار به یافتن سرمایه گذار ارجحیت دارد.»
وی اضافه کرد: «حوزه کودک در بازار ایران ظرفیت خوبی داراست، توجه به کارآفرینی دراین بخش توسط دانشگاه ها و مراکز رشد قطعا به توسعه کسب و کارهای نوپای و باکیفیت منجر شود.»
ساجدی نیز در بخش بعدی بیان کرد: «ما در فضای استارتاپی «مانع» نداریم، باید بگوییم «شرایط». در واقع استارتاپ موفق باید بتواند شرایط را بسنجد و با توجه به آن فرصت سنجی کند. در زمینه محصولات کسب و کاری کودک، اختصاصی سازی و شخصی سازی برای والدین جذاب است. در این حوزه کسی که پول می دهد با کسی که بهره برداری می کند متفاوت است.»
وی درباره لزوم بهره گیری از سیستم های نوین در استارتاپ های کودک افزود: «بهینه سازی فرآیند خرید، استفاده از تکنیک های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و... با توجه به سرعت تکنولوژی گریز ناپذیر بوده و لازم است در فعالیتها گنجانده شود.»