۱۰ راه مطمئن برای جذب سرمایه یک استارت‌آپ
منابع مهم و قوانین مالی ۷.۵

۱۰ راه مطمئن برای جذب سرمایه یک استارت‌آپ

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۱۰:۳۶ | ۱۰ دقیقه

چگونه می‌توان برای شروع کسب‌وکار سرمایه جذب کرد؟ هیچ جادویی وجود ندارد؛ به اين روش‌ها مراجعه کنید.

نوپانا به نقل از اصفهان پلاس: مارتین زوییلینگ (Martin Zwilling) موسس و هیئت مدیره شرکت Startup Professionals است که محصولات و خدماتی را به موسسان استارت‌آپ‌ها و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک ارائه می‌دهد. او همچنین در وبلاگ روزانه خود، پیشنهادها و مطالبی را با موضوع استارت‌آپ‌ها به کارافرینان ارائه می‌دهد.

یکی از سوال‌هایی که از من بعنوان منتور، زیاد پرسیده می‌شود این است که چگونه می‌توانم برای شروع کسب‌وکارم سرمایه جذب کنم؟ من همیشه می‌گویم که هیچ جادویی وجود ندارد، یا برخلاف تصور عموم، هیچ‌کسی منتظر نیست که فقط بخاطر ایده جدید و هیجان‌انگیز شما سرمایه در اختیارتان قرار دهد. به عبارتی، گزینه‌های خلاقانه دیگری برای شروع یک کسب‌وکار وجود دارد که شاید برای خرید ماشین، خانه، یا سایر مایحتاج مهم دیگر وجود نداشته باشد. اگر واقعا دوست دارید کارآفرین شوید، پیشنهاد می‌کنم به‌طور جدی به هر کدام از این راه حل‌ها فکر کنید؛ نه اینکه تنها روی یک یا دو راه حل متمرکز شوید و ناامیدانه بگویید که به درد شما نمی‌خورد.

البته هر راه حل مزیت‌ها و معایبی دارد که می‌تواند برای شما در دسترس یا جذاب نباشد. برای مثال: سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ارزش زیادی برای تجربه‌های قبلی شما در راه‌اندازی کسب‌وکار قائل هستند و انتظار دارند در ازای سرمایه‌ای که در اختیارتان قرار می‌دهند، صاحب قسمتی از سهام شما شوند و کنترل بخشی از کسب‌وکار شما را برعهده بگیرند. قبول این موارد ممکن است برای یک کارآفرین نوپا سخت باشد. بنابراین همیشه این سوال وجود دارد که شایسته چه چیزی هستید؟ چه چیزی را حاضر هستید از دست بدهید تا ایده رویاییتان تبدیل به یک کسب‌وکار واقعی شود؟ در این مقاله من 10 منبع مهم جذب سرمایه و قوانین را از آخر به اول معرفی می‌کنم:

۱۰- وام بانکی یا اعتبار

یک استارت‌آپ نوپا ممکن است نتواند از این منبع استفاده کند، چرا که نیازمند یک اعتبار خوب یا دارایی است که بتواند از آن به‌عنوان وثیقه استفاده کند. در آمریکا می‌توانید از موسسه کسب‌وکارهای کوچک (SBA) بدون داشتن پشتوانه لازم، درخواست سرمایه کنید.

۹- در اختیار قراردادن بخشی از سهام یا خدمات در ازای کمک به استارت‌آپ

این یک معامله پایاپای است که شما مهارت یا چیزهایی که دارید را با چیزهایی که نیاز دارید معامله می‌کنید. برای مثال توافق در مورد فضای کاری به ازای پشتیبانی از کامپیوترهای اجاره‌دهنده در سایر فضاهای اداری یا معامله سهام در ازای حمایت‌های قانونی و حسابداری.

۸- مذاکره با یک شریک یا مشتری استراتژیک

یک مشتری اصلی یا کسب‌وکار تکمیلی پیدا کنید؛ کسی که ایده شما در نظر او چنان ارزشمند باشد که تمایل داشته باشد مبلغ قابل توجهی برای تکمیل ایده در اختیار شما قرار دهد. صدور مجوز اولیه یا توافق های با برچسب سفید می‌تواند نمونه‌هایی از این موارد باشد. (توافق برچسب سفید توافقی است که بر اساس آن شرکت می‌تواند با استفاده از یک برند جدید، کالا یا خدمتی که توسط شرکت یا تولیدکننده دیگر تولید شده است را به فروش برساند به‌طوری که به نظر رسد خود شرکت، آن کالا یا خدمت را تولید کرده است.)

۷- پیوستن به یک مرکز رشد یا شتاب‌دهنده استارت‌آپ

این روزها موسسه‌هایی مثل Y Combinator بسیار شهرت یافته‌اند و معمولا با دانشگاه‌های مشهور، سازمان‌های توسعه‌دهنده جوامع، یا حتی شرکت‌های بزرگ در ارتباط هستند. بیشتر آنها منابعی مثل فضای کاری، مشاوره و حتی سرمایه اولیه را به استارت‌آپ‌ها اختصاص می‌دهند.

۶- سرمایه‌گذاران خطرپذیر

این گروه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند که پول موسسه را روی استارت‌آپ‌های واجد شرایط با یک طرح تجاری قابل قبول و آماده برای ورود به بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها به دنبال فرصت‌های بزرگ با یک تیم قابل قبول هستند که نیازمند میلیون‌ها دلار و یا بیشتر برای پیگیری کسب‌وکارشان هستند. به دنبال یک مقدمه بی‌نظیر باشید تا بتوانید نظر این موسسات را جلب کنید.

۵- سرمایه‌گذاران فرشته

بیشتر شهرهای بزرگ گروهی از افراد با شبکه ارتباطی خوب و علاقه‌مند به حمایت از استارت‌آپ‌ها دارند که حاضرند تا میلیون‌ها دلار در استارت‌آپ‌های با قابلیت بالا سرمایه‌گذاری کنند. از پلتفرم‌های آنلاین می‌توانید برای پیدا کردن این گروه سرمایه‌گذاران استفاده کنید. شبکه‌های محلی نیز می‌تواند برای پیدا کردن گروهی که مرتبط به صنعت یا علاقه شماست، مفید باشد.

۴- کمپین سرمایه گذاری آنلاین(کراود فاندینگ)

این منبع یکی از جدیدترین منابع جذب سرمایه است. هرکسی می‌تواند در( JOBS Act )شرکت کند. ( The Jumpstart Our Business Startups Act یا JOBS Act قانون راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا است که هدف آن تشویق سرمایه‌گذاری کسب‌وکارهای کوچک در ایالت متحده از طریق ساده‌سازی بسیاری از قوانین اوراق بهادار است). سایت های آنلاین مثل Kickstarter نمونه‌ای از این کمپین‌ها است. در این سایت افراد می‌توانند برای استارتاپشان ضمانت‌های آنلاین بسازند تا محصول را برای تحویل در آینده پیش‌خرید کنند، کمک مالی کنند یا شایسته یک پاداش باشند.

۳- درخواست کمک مالی برای کسب‌وکارهای کوچک

این گروه سرمایه‌های دولتی است که از تکنولوژی‌های جدید و نیازهای مهم مثل تحصیل، درمان، و نیازهای اجتماعی حمایت می‌کند. یک وب‌سایت خوب برای شروع Grants.gov است که منبع خوبی برای بیش از هزار برنامه سرمایه‌گذاری دولتی است. اگر چه فرآیند طولانی در پیش دارد اما نیازی به چشم‌پوشی از بخشی از سهامتان ندارید.

۲- درخواست از دوست و فامیل

معمولا سرمایه‌گذاران حرفه ای انتظار دارند که شما در درجه اول با استفاده از این منبع تعهد خود را نشان دهید. اگر خانواده و دوستان به شما ایمان نداشته باشند، نباید انتظار داشته باشید که دیگران ایده شما را باور کنند. این یک منبع اصلی از بودجه‌های غیرشخصی برای استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه است.

۱- سرمایه شخصی خودتان

این روزها، هزینه شروع یک کسب‌وکار بسیار پایین است و بیش از ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها با سرمایه شخصی پیش‌رفته اند (که خود راه انداز نیز نامیده می‌شوند). ممکن است مدت زمان طولانی‌تری نیاز باشد تا به اندازه کافی پول پس‌انداز کنید و رشد کنید. اما مزیت آن این است که نیاز نیست هیچ سهام یا حق مالکیتی را معاوضه کنید. کسب‌وکار شما تنها برای خودتان است.

می‌توانید ببینید که همه گزینه‌ها نیازمند کار و تعهد از جانب شما است، هیچ جادو یا پول مجانی در دسترس نیست. هر تصمیم مالی یک معاوضه پیچیده بین هزینه کوتاه‌مدت و بلندمدت، بازده و همچنین کنترل و مالکیت کامل است. با وجود تمام این گزینه‌ها، هیچ دلیلی برای دنبال نکردن رویاهایتان نسبت به خیالبافی در مورد زندگیتان باقی نمی‌ماند.

همچنین در این‌باره در نوپانا بخوانید: (مهارت‌ها و روش‌های جذب سرمایه  و  لزوم توجه ویژه به فرشتگان سرمایه‌گذاری)

برچسب‌ها: سرمایه‌گذاراستارت‌آپمنابع‌مالی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.