قرار است از سوم آذر ماه جاری سوختگیری تنها با کارت هوشمند سوخت انجام شود، و به ۱۰ میلیون صاحب خودرو بدون کارت سوخت فرصت داده شده که از ۳ تا ۲۴ آذرماه نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند. منتها به گفته وزیر ارتباطات صدور این تعداد کارت هوشمند رقمی در حدود ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد درحالیکه با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک، هماهنگی بین دستگاهی و طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی در این رقم صرفهجویی خواهد شد.
نوپانا به نقل از دیجیاتو، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاح طرح گازرسانی روستاهای شهرستان سلماس که با حضور رئیس جمهور در استان آذربایجان شرقی برگزار شد، بر اصلاح فرایندهای مختلف تاکید کرد و آماری از صدور کارتهای هوشمند و هزینه آنها ارائه کرد.
به گفته جهرمی باید هشتاد میلیون کارت ملی هوشمند صادر شود که تا امروز بخشی از آن صادر شده است همچنین تاکنون بیش از ۲۳ میلیون کارت سوخت برای خودرو و موتورسیکلتها در کشور صادر شده است. این درحالیست که هنوز ۱۰ میلیون خودرو کارت هوشمند سوخت ندارند و علاوه بر این باید تمام کارتهای پایان خدمت، گواهینامه و سلامت هم هوشمند شوند: «قیمت تمام شده هر کارت سوخت ۳۳ هزار تومان است و فقط برای ۱۰ میلیون کارت هوشمند باید مبلغی در حدود ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه شود. درحالیکه با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و با هماهنگی بین دستگاهی، آنرا به کارت بانکی متصل کردیم تا به جای اینکه مردم در صف بایستند تا در پلیس +۱۰ ثبت نام کنند تا بعد از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینهای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل میشود.»
جهرمی به این نکته اشاره میکند که هدف از هوشمندسازی کارتها و دولت الکترونیکی، بهینهسازی فرایندهاست و باید در نظر داشت که اجرای دولت الکترونیک تنها به خرید تجهیزات و مکانیزه کردن فرایندها محدود نمیشود.
وزیر ارتباطات اصلاح فرایندها را باعث بهبود خدماتدهی دانست و افزود: «رئیس جمهوری بر این موضوع تاکید ویژهای دارد و برای جلوگیری از قاچاق سوخت، ستاد مدیریت سوخت کشور و شرکت ملی پخش و پالایش طی اطلاعیهای اعلام کردند که چقدر از منابع کشور قاچاق میشود و چقدر از پول یارانه در جیب عدهای از قاچاقچیان میرود و اعلام کردند سوختگیری با استفاده از کارت سوخت باشد.»
جهرمی همچنین در صحبتهای خود شیوه اجرایی کشور را نامطلوب خواند و توصیه کرد که همه دستگاههای حاکمیتی در درون و بیرون دولت نوع نگاه خود را تغییر دهند و به فعالیتهای الکترونیکی بپیوندند تا از هزینههای اجرایی کشور کاسته شود و در مقابل اقشار ضعیف جامعه تقویت شوند؛ مسیری که به گفته او دولت الکترونیک در آن مصمم است.
اتصال کارت هوشمند سوخت به کارت بانکی، احتمالی بود که پیش از این هم مطرح شده بود. ژوبین علاقبند مدیرعامل اسنپ در همین مورد گفته بود: «زمزمههایی که میشنویم حاکی از آن است که احتمالاً راهکار سهمیه بندی بنزین از طریق کارت سوخت نیست. میشنویم که ممکن است از طریق کارت بانکی باشد. طبیعتاً کارت بانکی امکانات بسیار بیشتری را از کارت سوخت میدهد و آنطور که شنیدهایم، زمینه وجود دارد تا پشتیبانی زیرساختی ارائه شود.»
به نظر میرسد اجرایی شدن این احتمال با صحبتهای اخیر وزیر ارتباطات به واقعیت نزدیکتر شده است.