معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با اینکه قوانین و تسهیلات مالی بسیاری برای حمایت از کساب و کارهای نوین (استارتاپ) در داخل تهیه و اجرا شده اما مهمترین مانع رونق در این بخش استفاده نکردن عموم مردم از کالاها و خدمات ارایه شده آنهاست.
نوپانا به نقل از ایرنا، نصرالله جهانگرد روز سه شنبه در نشست خبری معرفی زنجیره حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید کسب و کارهای نوپای بخش آی.سی.تی و در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه صاحبان ایده و جوانان خلاق هنگامی که ایده خود را به محصول تبدیل کردند با مشکلات و موانعی مواجه می شوند که نومید می شوند، گفت: اکنون قوانین و مقررات و تسهیلات فراوانی در نظام حمایتی مالی برای این ایده پردازان و جوانان خلاق وجود دارد که از آنها حمایت های لازم را انجام می دهد.
وی ادامه داد: به رغم همه این سرفصل های حمایتی و تعدد اقدام های حاکمیتی کسب و کارهای نوپا و جوانان خلاق با مشکل در سمت تقاضا مواجه می شوند و این موضوع از عواملی است که سبب می شود آنها نتوانند محصول خود را آنگونه که باید و شاید، عرضه کنند.
جهانگرد خاطرنشان ساخت: اکنون انواع و اقسام پول های حمایتی و قانون هایی که تسهیل کننده کار هستند در خدمت کسب و کارهای نوپاست اما در بخش استفاده، کار کساد است و ایده پردازان نیز از آن در رنج هستند.
معاون فناوری و نواوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید تلاش کرد در سمت تقاضا رویکرد همگانی به سمت استفاده از محصولات تولید داخل باشد و علاوه بر آن، عزم مدیران نیز به استفاده از دست آورد های متخصصان داخلی باشد تا رونق در این کسب و کارها ایجاد شود.
کسب و کارهای نوپا تا 50درصد آورده خود تسهیلات می گیرند
جهانگرد در ادامه به اقدام های حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از کسب و کارهای نوپا اشاره کرد و از ایجاد یکصد شتاب دهنده این کسب و کارها و تعدادی صندوق های ریسک پذیر خبر داد و گفت: تا 50 درصد آورده کسب و کارهای نوپا به آنان تسهیلات کم بهره پرداخت می شود.
وی یکی از مهمترین اقدام های حمایتی وزارت ارتباطات از کسب و کارهای نوپا را تدوین پیوست فناوری برشمرد و افزود: پیوست مذکور پس از تایید در ستاد اقتصاد مقاومتی اجرایی می شود و بر اساس آن 19 قلم کالای خارجی مرتبط با حوزه آی تی که در داخل تولید می شوند، اجازه ورود نخواهند داشت.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: پیوست فناوری موضوع خرید از داخل و میزان مشارکت داخلی ها در قراردادهای بین المللی را به جد مورد توجه قرار داده و اکنون بیشتر خریدها به سمت محصولات داخلی است.